گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
کتر داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان:
مصرف خودسرانه داروها در سالمندان نسبت به دیگر افراد جامعه خطرناک‌تر است
دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: مصرف خودسرانه داروها در سالمندان نسبت به دیگر افراد جامعه خطرناک‌تر است.

به گزارش دریاکنار و نقل از  روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان دکتر فاطمه حسین زاده افزود: با توجه به اینکه افراد مسن نسبت به سایر گروه‌های سنی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن و متعاقباً مصرف داروهای متعدد هستند، بی‌اعتنایی به مصرف دقیق داروها می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

وی توصیه کرد: سالمندان باید در هر بار مراجعه به پزشک، تمامی داروهای مصرفی یا فهرستی از آن‌ها را به همراه داشته باشند و همچنین با توجه به تعدد داروهای مصرفی، توصیه می‌شود که تداخلات احتمالی از طریق پزشک معالج یا داروساز مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر حسین زاده تصریح کرد: درصورتی‌که افراد مسن تقاضای دریافت داروهای بدون نسخه را از داروخانه داشته باشند، توصیه می‌شود که قبل از دریافت داروی مدنظر، راجع به سایر داروهای مصرفی و هم‌چنین بیماری‌های خود با داروساز مشورت کنند و درصورتی‌که تداخلی با سایر داروها یا بیماری‌های فرد نداشته باشد، دارو را دریافت نمایند، چون که مصرف خودسرانه داروها در سالمندان نسبت به دیگر افراد جامعه خطرناک‌تر است.‌

وی با بیان اینکه سالمندان امکان دارد جهت کنترل بیماری‌های خود از داروهای متعددی استفاده کنند، گفت: از مصرف خودسرانه انواع دمنوش ها و هر دارویی اعم از شیمیایی و گیاهی بدون مشورت با پزشک یا داروساز خودداری نمایند.

دکتر حسین زاده تأکید کرد: درصورتی‌که به دنبال تجویز داروی جدید یا افزایش دوز داروهای قبلی، عوارض جانبی در سالمند بروز نماید، توصیه می‌شود که در اسرع وقت این مسئله به اطلاع پزشک معالج رسانده شود تا مداخلات لازم صورت گیرد.

وی همچنین گفت: از جمله راهکارهای پیشگیری از مسمومیت در سالمندان استفاده از جعبه‌های تقسیم داروها است که می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری از مسمومیت و مصرف داروی تکراری در این گروه سنی گردد.‌

دکتر داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان توصیه کرد: چنانچه والدین سالمند شما مجبور به مصرف دارو می‌باشند، به‌صورت دوره‌ای نحوه مصرف داروهای آن‌ها را کنترل کنید و در هنگام مراجعه به پزشک و دریافت دارو از داروخانه، والدین سالمند خود را همراهی نمایید تا از صحت نحوه مصرف دارو مطمئن شوید.

شناسه خبر : 18042
تاریخ : 1403/8/1 12:13:56
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/YZbdzM
نویسنده خبر :
X

نگار رزم دیده

روزنامه نگار

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.