آخرین اخبار
نخستین نشست علمی تخصصی قیام ضداستعماری مردم جنوب ایران در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد
نخستین نشست علمی تخصصی قیام ضداستعماری مردم جنوب ایران با حضور شماری از اندیشمندان و پژوهشگران تاریخ و استادان در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در نخستین نشست علمی تخصصی قیام ضداستعماری مردم جنوب ایران در دانشگاه خلیج فارس گفت: مقاومت تأثیرپذیر از یک هویت است و در یک جغرافیا مثل ایران، هند، نیکاراگوئه و کوبا که دارای یک هویت ملی دینی هستند اگر از درون آن مقاومت آفریده نشده بود، قطعا آن جغرافیا، نمی‌توانست جغرافیای مقاومت باشد.

  آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: به‌همین دلیل مقاومت مولد یک هویت است، گاهی هویت دینی و گاهی ملی و گاهی تلفیقی است؛ در تاریخ مقاومت جهان می‌بینید که مقاومت فرزند یک هویت و فرزند یک فرهنگ است؛ اما خود این مقاومت هم دارای یک ویژگی است که از نظر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ایجاد هویت و یا ارتقای سطح هویت است.  

او ادامه داد: هویتی که تولید مقاومت می‌کند، اگر مقاومت تحقق پیدا نکند آن هویت آغازین دچار بحران و سقوط هویتی خواهد شد، اما اگر مقاومت تولید شود هم هویت حفظ و هم ارتقای سطح هویت، تولید و آفریده می‌شود.  

امام جمعه بوشهر بیان کرد: این گزاره علمی در مجامع دانشی روان‌شناسی و اجتماعی مطرح است که مقاومت مولود هویت است و بقای هویت و ارتقای سطح هویت مولود مقاومت است و این ارتباط دوسویه ارتقایی که نزد علما و دانشمندان ثابت شده است و در علوم قرآن، روایات و نهج البلاغه این نکته متذکر شده است که اگر جایی مقاومت صورت نگیرد هویت یک ملت دچار بحران خواهد شد و اگر مقاومت صورت گیرد هم هویت حفظ خواهد شد و این هویت دارای تجلی بیشتر و ارتقای سطح پیدا می‌کند.

  آیت‌الله صفایی بوشهری ادامه داد: بزرگان در عرصه تربیت اجتماعی بر این معنا واقف هستند که اگر فردی بخواهد در یک جغرافیای هدف یک تحول عظیمی ایجاد کند به‌ویژه در جغرافیای هویتی و مقاومتی، باید این بصیرت را داشته باشد که ریشه و هویت آن جغرافیا را زنده کند که جامعه متوجه شود که در درخت‌واره آن‌ها بر چه ریشه‌هایی استوار است.

  نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان این‌که بسیاری از هویت‌ها مقاومت‌زا نیست، گفت: بسیاری از مقاومت‌هایی که صورت گرفت انگیزه‌های غیرهویتی داشتند؛ بنابراین آن جغرافیا دچار سقوط شد، اما اگر یک جغرافیای مورد تهاجم دارای هویتی و در درون آن مقاومت باشد، آن مقاومت گذشته از این‌که آن هویت را پاس می‌دارد، ارتقای سطح می‌دهد و در جامعه نهادینه می‌کند.

در روند تاریخ مصلح‌های اجتماعی اگر بخواهند آن جغرافیا را به‌سمت رشد ببرند، روی هویت و مقاومت متمرکز می‌شوند.   امام جمعه بوشهر یکی از راهکار‌های جهان استعمار را تخریب هویت عنوان کرد و گفت: علاوه بر این با مقاومت برخورد سخت و نرم می‌کنند و اگر نتوانستند آن هویت و مقاومت را تخریب کنند در طول تاریخ کوشش می‌کنند که به فراموشی سپرده شود.  

او با بیان این‌که به‌دلیل همین برخورد‌های سخت و نرم، سال‌ها نام رئیسعلی دلواری در استان خودش و نیز هویت مقاومت‌زا جنوب و استان بوشهر فراموش شده بود، گفت: یکی از دسیسه‌های استعمار در جنوب ایران و یکی از راهکار‌های سیاسی بر اساس موازین جامعه‌شناختی تهاجم استکبار است که نمی‌گذارند آن هویت مقاومت‌زا و تاریخ مقاومت احیا شود و جامعه‌ای که دارای هویت فرهنگی مقاومت‌آفرین است و از آن طرف مقاومت حافظ هویت و ارتقای سطح هویت می‌دهد، بیان شود که آن جامعه موجود به ریشه‌های تاریخی خود متصل شود و از آن ریشه‌های تاریخی ارتزاق فرهنگ و مقاومت کنند.  

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به برخی تحریف‌های صورت گرفته در طول تاریخ در استان بوشهر گفت: در بسیاری از نامه‌هایی که از بوشهر به انگلستان ارسال می‌شد و قبل از آن در رابطه با تهاجمات اقتصادی به بوشهر که منجر به تصرفات برخی از کرانه‌ها و جزایر استان شد، تحریفات تاریخی صورت گرفته است.  

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: همچنین در تاریخی نه‌چندان دور نسبت به رئیسعلی دلواری ایجاد شبهه می‌کردند و به همین دلیل است که آن جامعه‌ای که به تنه خود استوار است به ریشه خود متصل شود. کاری که در این سال‌های اخیر در استان بوشهر شد بر اساس دقیق‌ترین موازین جامعه‌شناختی و روان‌شناختی بود و این چنین نام رئیسعلی دلواری و روز شهادت ایشان در تقویم به‌عنوان روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس ثبت شد تا ۱۲ شهریور احیا شود و ان‌شاءلله به‌زودی ۱۱ آبان به‌عنوان روز مبارزات زنان لرده با قشون انگلیس به‌عنوان روز مقاومت ضداستعماری زنان ایران در تقویم تقاضا کردیم که ثبت شود.

  امام جمعه بوشهر گفت: رئیسعلی دلواری و علمای بزرگ استان کاری بزرگ انجام دادند که اگر این کار را نمی‌کردند وضعیت کرانه دریایی ما در ایران وضعیت این چنین که الان داریم نداشت و تحت تصرفات بسیاری از بیگانگان بود و احتمال تجزیه داشت.

دکتر باقر گرگین دبیر علمی این نشست: با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه نمایندگان بیگانه، مال مردم را میخورند و برآن حکمرانی می‌کردند و با ملت ایران با تحقیر برخورد می‌کردند؛ در یک چنین شرایطی در هر گوشه‌ای از این کشور، مردان شجاعی پیدا شد که به حکم دین جهاد را بر خودشان واجب دانستند و فکر نکردند که با غربت و دست خالی نمی‌شود کاری را انجام داد؛ مردان خدا این گونه اند، یکی از این افراد، همین رییس علی شماست، که رییس علی ملت ایران است.

وی بیان داشت: امروز نیز همین روحیه قابل الگو گیری است و بر نخبگان و جوانان فرض است که با روشی آزاد مردانه در برابر تحقیر ایران در انکار دستاوردهای این نظام بایستند و در راستای تحقق جهاد تبیین قلعه‌های عزت، عظمت و پیشرفت را بیش از پیش معرفی نمایند.

دکتر باقر گرگین تاکید کرد: این رویداد با محوریت سر فصل‌های تمدنی و جدید در قالب یک همایش علمی_ پژوهشی بین المللی در سال پیش رو ظاهر شد.

در این نشست دکتر عبدالکریم مشایخی، به بررسی ادامه مبارزات پس از شهادت رئیس علی در کوه کزی و چغادک پرداخت.

دکتر محمد حسن رجبی دوانی در این نشست در خصوص نقش روحانیت در مبارزات جنوب ایران سخنرانی کرد.

فاطمه مومنی از نقش زنان در مبارزات ضد استعماری گفت.

در ادامه درباره ناگفته‌های قیام شهید رئیس علی دلواری و نقش مسجد در مبارزات ضد استعماری جنوب ایران به حضار اطلاعات داده شد.

شناسه خبر : 10993
تاریخ : 1402/6/21 10:53:35
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/mbITzs
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #ضداستعماری #نشست علمی #دانشگاه #خلیج فارس #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.