گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر نهادینه سازی فرهنگ اهدا عضو در جامعه گفت: نجات جان انسان‌ها به‌عنوان ایثاری بزرگ و ماندگار، ارزشمند و موردتقدیر است.

 

دکتر نادر شکیب آزاد اظهار داشت:  اهدای عضو یکی از موضوعات مهم در حوزه‌ی نظام‌های سلامت است، که هر فرد بیمار دچار مرگ مغزی ، می‌تواند با اهدای عضو زندگی۸  انسان را نجات دهد. در حال حاضر هزاران بیمار محتاج پیوند عضو در جامعه وجود دارد که روزانه نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و اهدای عضو می‌تواند جان بسیاری از این بیماران را نجات بخشد.

دکتر شکیب آزاد ضمن تشکر از عملکرد خوب تیم فراهم آوری دانشگاه که با همکاری پزشکان متخصص تائید کننده عضو و همراهی مدیریت بیمارستان‌ها انجام شده تاکید بر همراهی همه جانبه همکاران متخصص با این تیم داشتند.

معاون درمان دانشگاه  خاطر اظهار داشت: لیست انتظار برای دریافت عضو لیست ۲۵ هزار نفر است که روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از آنها فوت می‌کنند سالانه چیزی حدود ۶ هزار عضو سالم از افراد مرگ مغزی شده زیر خاک می‌روند که هرکدام از آنها می‌توانست نجات‌بخش جان یک بیمار باشد.

دکتر نادر شکیب آزاد ادامه داد : اهدای عضو کار چندان ساده‌ای نیست از تشخیص به‌موقع مرگ مغزی گرفته تا دریافت رضایت از خانواده‌ها عملیات اهدا را پیچیده می‌کند فرصت طلایی که اگر قدر دانسته نشود حداقل سه عضو سالم از بیمار مرگ مغزی شده به خاک سپرده می‌شود و در پی آن بیمار زنده‌ای که در لیست انتظار قرار دارد فوت می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جمع پزشکان متخصص، هماهنگ‌کننده‌های پیوند، رؤسای بیمارستان‌ها و مدیر گروه‌های رشته‌های پزشکی اضافه کرد: در یک سال ما ۳ هزار مرگ مغزی با شرایط اهدای عضو داریم از این تعداد حدوداً ۱۰۰۰ نفرشان به اهدای عضو رضایت می‌دهند و از ۲۰۰۰ نفر دیگر عضوی اهدا نمی‌شود که اگر هرکدام از این ۲۰۰۰ نفر از ۸ عضو قابل اهدا سه عضو قابل پیوند داشته باشند تقریباً ۶۰۰۰ عضو سالم و قابل اهدا زیر خاک می‌رود و متناسب با این تعداد حدود ۳۰۰۰ بیمار نیازمند پیوند هم خاک‌سپاری می‌شوند اگر حتی نیمی از این ۲۰۰۰ نفر عضوشان اهدا می‌شد شاید دیگرکسی از افراد منتظر در لیست انتظار پیوند اعضا فوت نمی‌کردند.

دکتر شکیب آزاد خاطر نشان ساخت: هزینه دیالیز هر بیمار کلیوی در سال حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که با احتساب حدود ۴۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور ر مجموع می‌توان گفت که سالانه ۴۰ هزار میلیارد ریال برای آنها هزینه می‌شود تا سال ۹۷ نزدیک به ۸ میلیارد دلار با پیوندهای صورت گرفته صرفه‌جویی ارزی شد، همه این نکات نشان دهنده اهمیت کار بزرگ تیم فراهم آوری اعضای پیوندی است.

در ادامه باقری مسئول تیم فراهم آوری دانشگاه ضمن قدردانی از کلیه‌ی اعضای تیم شناسایی و فراهم آوری پیوند به تشریح فعالیت‌ها و مشکلات موجود در پیشبرد اهداف پرداخت و گفت: عدم شناسایی ، اطلاع‌رسانی دقیق و اهمیت هماهنگی پزشکان با تیم پیوند در مقوله‌ی مراقبت و نگهداری ، رضایت گیری امری مهم هست که هماهنگی ایجادشده برافزایش شاخص اهدا عضو تأثیر بسزایی دارد.

در پایان از کلیه اعضای گروه شناسایی و فراهم آوری پیوند که با اقدامات لازم و فوری، زمینه‌ساز این فرهنگ زیبا شدند تجلیل شد.

شناسه خبر : 15397
تاریخ : 1403/2/31 06:11:24
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/x2xKHq
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #اهدای عضو #معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر #دکتر نادر شکیب آزاد #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.