گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارشناس مسائل اجتماعی مطرح کرد: شیوه فرزند پروری مناسب زمینه پیشگیری از مواد مخدر در خانواده به همراه دارد
 عبدالحسین شبانی نژاد مشاوره امور اجتماعی اظهار داشت: سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد بلای خانمان سوز  شهرت یافته است پدیده که ماحصل عوامل متعدد می باشد.که مشکلات جسمانی ،روانی و اجتماعی به همراه دارد.در این بین خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر این شرایط موجودیت  دارد

 عبدالحسین شبانی نژاد مشاوره امور اجتماعی مسول برگزاری کارگاه های توانمندسازی و مدرس پیشگیری از مواد مخدر در مدارس شهرستان های جنوب در رابطه با فضای موجود جامعه و آسیب اعتیاد جوانان و  مسائل اجتماعی خاطر نشان کردند:
سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد بلای خانمان سوز  شهرت یافته است پدیده که ماحصل عوامل متعدد می باشد.که مشکلات جسمانی ،روانی و اجتماعی به همراه دارد.در این بین خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر این شرایط موجودیت  دارد . وی خانواده رو مهمترین سیستم انسانی دانستند و اظهار داشتند  خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگی های خاص خود را دارد. این نظام اجتماعی که مجموعه ای از قواعد و اصول را ابداع و برای اعضای خود نقش های متنوعی تعیین می کند. خانواده از یک ساختار نظامدار قدرت برخوردار است، صورت های پیچیده ای از پیام رسانی های آشکار و نهان را بوجود می آورد، و روش های مذاکره و مسئله گشایی مفصلی را در اختیار دارد که به آن اجازه می دهد تا تکالیف مختلفی را با موفقیت به انجام برساند وی در ادامه  افزودند:
خانواده توافق کننده،کثرت گرا،حمایت گر،و خانواده بی قید نمونه از خانواده های هستند که فرزندان در این محیط‌ها رشد و نمو پیدا می کنند.
مدرس کارگاه های آموزشی در ادامه شیوه فرزند پروری در والدین قاطع و اطمینان بخش تشریح کردند و افزودند والدینی که این الگو فرزند پروری دارند به کودکان خود استقلال و آزادی فکری می دهند
آنها رو تشویق می کنند و نوعی محدودیت و کنترل بر آنها اعمال می دارند والدین مقدر اظهار نظرها و ارتباط وسیع با نوجوان خود دارند و صمیمیت با فرزندان در اوج خود قرار دارد.
مشاور امور اجتماعی در ادامه از خانواده های بی قید سخن گفتند و خاطر نشان کردند :
در این خانواده ها که گفت و شنود و همنوایی پایینی دارند. میزان تعاملات میان اعضا خانواده کم است و معمولا درباره شمار محدودی از موضوع ها گفتگو می شود. پدر و مادر در این خانواده ها بر این باورند که همه اعضای خانواده باید توانایی تصمیم گیری را داشته باشند، اما بر خلاف خانواده های کثرت گرا به تصمیم های فرزندان خود و برقراری ارتباط با آنها علاقه ای نشان نمی دهند در این خانواده ها ارتباط بسیار کمی بین والد-کودک وجود دارد و کودک به حال خود واگذشته می شوند. به همین دلیل کودکان مستعد هستند که از محیط خارجی تاثیر بپذیرند. و زمینهای رفتار های پر خطر و آسیب های اجتماعی و آسیب مواد مخدر در این فرزندان بیشتر می باشد.
شبانی نژاد کارشناس پیشگیری از اعتیاد در ادامه از خانواده های محافظت کننده هم در تربیت فرزند پروری اظهار داشتند :
این خانواده ها که گفت و شنود کم و همنوایی بالایی دارند. در این خانواده ها بر پیروی از مرجع قدرت پدر و مادر تاکید می شود و به تفکر، خردورزی و ارتباطات باز اهمیت چندانی داده نمی شود پدر و مادر بر این باورند که آنها باید برای خانواده و فرزندانشان تصمیم بگیرند و دلیلی نمی بینند در زمینه تصمیمات خود به فرزندانشان توضیح دهند در این خانواده ها بر اطاعت و پیروی از فرم های خانواده تاکید دارند و ارزش کمی را برای جایگزین کردن عقاید و تفکرات و رشد مهارت های ارتباطی قائل هستند.
وی ارتباط خانوادگی بین پدر و مادر و فرزندان در دوران بلوغ را مهم تلقی کردند و افزودند :برای سازگاری با تغییرات ناشی از بلوغ و نوجوانی تغییر الگو های شکل گرفته در روابط فرزند-والدین نه برای فرزندان و نه برای والدین کار چندان ساده ای نیست. ولی ایجاد ارتباط موثر و جوی پذیرا در خانواده مشکلات و تضاد های مرحله انتقال از کودکی به نوجوانی را کاهش می دهد. 
مشاور خانواده در مورد ارتباط والدین و نوجوانان نسبت به اوضاع جامعه خاطر نشان کردند: در خانواده هایی که ارتباط بین والدین و نوجوانان بهتر است همبستگی خانواده، سازگاری و احساس رضایت هم بالاتر است در واقع ارتباط موثر سبب می شود که اعضای خانواده بتوانند بین جدایی از یکدیگر و همبستگی با یکدیگر تعادلی برقرار کنند روابط والدین و فرزند در خانواده های نا به سامان یا خانواده هایی که فرزند نابهنجار دارند یا یکی از والدین مشکل روانی دارند که والدین و فرزندان در این خانواده ها قادر به برقراری ارتباط موثر با یکدیگر نیستند..

شناسه خبر : 13108
تاریخ : 1402/10/6 12:44:52
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/LI0LSO
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #فرزند پروری #مسائل اجتماعی #مواد مخدر #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.