همهگیری کووید-۱۹ تأثیر منفی بر بسیاری از زمینههای آموزشی گذاشته و در بسیاری از کشورها با کاهش موفقیت در مطالعه همراه شده است.
بر اساس نتایج تحقیق بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (PIRLS) که هر پنج سال یک بار منتشر میشود، سنگاپور و هنگکنگ پیشتاز پیشرفت دانشآموزان در خواندن در سطح جهان هستند. روسیه در جایگاه سوم قرار دارد، در حالی که انگلیس از هشتم به چهارم رسید و فنلاند در رتبه پنجم قرار گرفت.
در این بررسی حدود ۴۰۰ هزار دانشآموز ۹ تا ۱۰ ساله مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که دانشآموزان در سنگاپور ۵۸۷ امتیاز گرفتند، در حالی که دانشآموزان در هنگکنگ امتیاز ۵۷۳ را کسب کردند، در حالی که میانگین امتیاز ۵۰۰ بود. دانشآموزان آفریقای جنوبی با ۲۸۸ کمترین امتیاز را کسب کردند.
دادههای مطالعه سال ۲۰۲۱ تأثیر همهگیری بیماری کووید را نشان داد که مدارس سراسر جهان تعطیل شدند. کاهش در پیشرفت خواندن در ۲۱ کشور از ۳۲ کشوری که دادههای مقایسهای بین سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ داشتند، ثبت شد. هشت کشور هیچ تغییری نشان ندادند و تنها سه کشور پیشرفت بالاتری داشتند.
به گفته والدینی که به این نظرسنجی پاسخ دادند، ماندن در خانه بر یادگیری دو سوم دانشآموزان تأثیر منفی گذاشت. از این تعداد، ۲۲ درصد گفتند که همهگیری «بسیار» و ۴۵ درصد بیان کردند که «تا حدودی» بر یادگیری تأثیر گذاشته است.
بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سرمایهگذاری در آموزش میتواند ۲.۵۴ تریلیون دلار افزایش بهرهوری را به اقتصاد جهانی اضافه کند.
نظرات
0