این طلبه جهادگر عنوان کرد: در واقع، ما کادرسازی کرده و در همان دفترتبلیغات دورهٔ تربیت مبلّغ ورزشی برگزار کردهایم؛ هدف ما آموزش طلبهها برای حضور در تیمهای ملی است.
وی با اشاره به برگزاری این دورهها در سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر، در این دوره نیز صد نیروی طلبه داریم که همراه با تیمهای ملی میروند. در حوزه، دوره «تربیت مبلّغ ورزش» میگوییم و بیرون از حوزه، آن را دورههای «مربی فرهنگی» میخوانیم. در حال حاضر، مربیان فرهنگی به دورههای پارالمپیک میروند و همهشان نیز موفق هستند.
حجتالاسلام صانعی اظهار داشت: در حال حاضر، دورهای همچون دورهٔ مربی فنی را برای «سطح ۳» برگزاری میکنیم که صد نفر «سطح ۳» این دوره را دیدهاند؛ شاید از این صد نفر، بیست نفرشان «سطح ۲» را هم گذراندهاند که یک درجه بالاتر از آنها بوده و مشغول هستند.
وی گفت: در بازیهای «هانگژو » که هماکنون بچهها در مسابقات و اردوها شرکت دارند، این کادر شکل گرفته است، افرادی خوبی نیز تربیت شدهاند که در حیطه ورزش تبلیغ میکنند.
این جهادگر و فعال در حوزه ورزش در خصوص وظایف آنها نیز خاطرنشان کرد: این طلاب یاد میگیرند چگونه با سرپرست، مربی و ورزشکار ارتباط بگیرند و چه آسیبهایی وجود دارد.
وی افزود: در این خصوص کتابی با نام «راهنمای کاربردی تبلیغ در بین ورزشکاران» نوشتهام. کتاب برای این است که طلبهها با محیط شناخت اجمالی پیدا کنند و بدانند در مسابقات و تمرینات چه موضوعاتی را بیان کنند.
حجتالاسلام صانعی بیان کرد: فضاهای اردویی در ارتباط با مسابقات و ورزش، همانند مسجد نیست که بتوان از منبر استفاده کرد؛ بلکه در پنج دقیقه باید مطالب ورزشی را ساندویچی و سریع ارائه دهند.
وی عنوان کرد: اگر برخی از مسائل سر تمرینات یا در کنار برنامههای معنویای مانند برپایی نماز بیان شود، بهتر است و از این طریق خیلی راحتتر پذیرش دارند. با مطالعاتی که این مبلّغین از ورزشکاران مطرح دارند، افرادی چون رونالدو را به ورزشکاران معرفی میکنند و از باب اخلاق ورزشی وارد میشوند که استقبال بیشتری خواهد شد.
این طلبه جهادگر تصریح کرد: بنده در کتابم گریزهای اخلاقی در ورزش را دارم؛ برای نمونه، «فرگوسن» چهکار میکرد که مثلاً مربی بزرگی شده است! تولید این محتواها بسیار ارزشمند است. در اردوی تیم ملی میتوان از مسائل زیادی صحبت کرد و موضوع نظم و تلاش و اخلاص را تبیین کرد.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با مربیان نیز محتواهای خوبی تهیه شده تا بدانند باید چه بگویند و چه رفتاری با ورزشکاران داشته باشند.
حجتالاسلام صانعی ادامه داد: خدا را شکر در قسمتهایی از این کتاب، بحث کادرسازی را به خوبی بیان کردهام و حوزه نیز کمک کرده است. با همراهی وزارت و کمیتهٔ ملی پارالمپیک و دیگر ظرفیتها در حرکت هستیم؛ هرچند بهصورت کُند و خرامانخرامان جلو میرویم.
وی تأکید کرد: مهمترین راهکار برای سرعتبخشیدن به این امر، در ابتدا داشتن یک درس خارج است و پایاننامههای طلاب را بهسمت درس خارج و مباحث ورزشی سوق دهیم؛ مثلاً پایاننامهٔ سطح ۳، سطح ۴، ارشد، دکتری را به این سمتوسو سوق دهیم و برنامهریزی کنیم.
این طلبه جهادگر و فعال در ورزش حرفهای گفت: در حال حاضر، در بحث اخلاق و ورزش خیلی کار کردهایم و در این زمینه فعالیت زیادی صورت میگیرد؛ اما اینها را باید مدیریت کرد.
وی در ادامه افزود: مثلاً در بحث «فقه ورزش»، «فقه سیاسی ورزش»، «فقه اقتصاد ورزش»، «فقه جامعهشناسی ورزش» و «فقه اخلاق ورزش» باید طبق مباحث پیش برویم. حالا که ورزش حرفهای را بنا به شرایط کتاب گذاشتهایم، در زمینه پژوهشی و علمی و تبلیغی بتوانیم در این زمینه فعالیتهای خوبی بهمنظور ارتقای جایگاه ورزش و اخلاق داشته باشیم.
حجتالاسلام صانعی خاطرنشان کرد: درباره صد طلبهای که دوره را گذراندهاند، بحث ما ورزش طلاب نیست؛ اینکه طلبهها ورزش کنند، متولیاش «انجمن ورزش طلاب» است که این امر در سال گذشته شکل گرفت و انجمن ورزش طلاب در تربیت بدنی حوزه فعال شده است.
وی بیان کرد: اما در خصوص مباحث علمی، پژوهشی و تبلیغی رسالت سنگینی از سوی متولیان وجود دارد. این قسمت را به دوستانی در حوزه سپردهایم که باید مثلاً بودجه بگیرند و هزینه کنند تا در المپیاد و جشنوارهها بتوانند به بحثهای علمی – پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی در حیطه ورزش بپردازند؛ البته در حال حاضر، من و دوستان این امر را به سرانجام میرسانیم.
نظرات
0