
در فیلم موسی کلیمالله با اینکه همه داستان آن را میدانند و در قرآن به آن اشاره شده؛ ولی میتوان نگرشی مثبت به آن داشت؛ چرا که توان و قدرت این را دارد که نسل جوان و پرشور و کنجکاو امروز را به سمت سینمای مذهبی و دینی بکشاند و با خود همراه کند و این نکتهای مهم است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.امروزه برای القای مفاهیم دینی از رسانهای مثل سینما استفاده میکنند. سینما یکی از ارکان مهم فرهنگی در جهان است و فیلمسازان مفاهیم فرهنگی را از طریق فیلم به نمایش میگذارند. نزدیک به صد سال است که سینما پا به عرصهی جود گذاشته است و در طول این مدت مردم بسیار از آن استقبال کردهاند.
استفاده از رسانهها در جهت ترویج مفاهیم دینی به دو صورت بوده، گاه خیلی سطحی و شعاری و گاه ناشی از یک درک عمیق است و میتواند با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار و آنان را با خود همراه کند، بدون اینکه ایجاد دلزدگی و خستگی کرده یا فقط شعار بدهد. کاملاً مشخص است که اگر برخورد با مفاهیم دینی سطحی باشد، نتیجهی خوبی حاصل نخواهد شد.
به نظر میرسد سازندگان فیلمها و سریالهایی با محتوای دینی برای اینکه موفق شوند، باید مفاهیم دینی را به خوبی بشناسند و بدانند از چه طریق میخواهند این مفاهیم را در رسانه به مردم انتقال دهند؛ چرا که اگر غیر از این باشد، با شکست مواجه خواهند شد. به هر روی نحوهی بیان مفاهیم مدنظر موضوع بسیار مهمی است.
مسئلهی دیگر که بد نیست به آن اشاره کنیم موضوع جوانان و سینمای مذهبی است. فیلمها و سریالهای مذهبی با کلیشهای شدن یا نگاه سیاه و سفید صددرصد موجب بازخورد منفی در میان آنان میشوند. در جهان امروز ما باید با شخصیتهای داستان، رمان یا فیلمنامه طوری برخورد کنیم که باورپذیر باشد و پرداخت صددرصد مثبت یا صددرصد منفی شخصیتها به آن مفهوم دینی یا اخلاقی ضربه میزند.
از طرفی موضوعات و مفاهیم دینی را نباید سطحی و شتابزده مطرح کرد؛ چون جوانان به دنبال یافتن پاسخ به پرسشهای پیچیدهی خود هستند.
بیان فیلمهای مذهبی (معنوی) در قالبی نو (به جهت پرهیز از تکرار) و پرهیز از شعارزدگی و مستقیمگویی بسیار در جذب جوانان به سوی سینمای مذهبی کمک میکند. به عبارت دیگر استفاده از زبان نو که هم اصالت دینی را حفظ کند و هم متناسب با روحیات نسل جوان باشد و پاسخگوی پرسشهای آنان باشد، بسیار مورد نیاز است. شناخت زیستجهان جوانان و داشتن نگرشی عمیق از مفاهیم دینی، نسل جوان را با سینمای دینی و مذهبی پیوند میدهد. این پیوند میتواند دستاوردهای بزرگی برای جوانان داشته باشد؛ از جمله آشنایی بیشتر با زندگان پیامبران و امامان (ع) و همچنین ترویج بیشتر اخلاق و مذهب در بین آنان.
در ایران نیز پس از انقلاب اسلامی، فیلمهایی که درونمایهی دینی و مذهبی داشتند بسیار مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری از این فیلمها با هدف رواج ارزشهای انسانی و دینی ساخته شدهاند. ازجمله کارگردانانی که به فیلمهایی با درونمایههای اخلاقی و مذهبی پرداختند میتوان به مجید مجیدی (فیلمهای محمد رسولالله، بچههای آسمان و...) و ابراهیم حاتمیکیا (آژانس شیشهای، به نام پدر و... ) حسن فتحی (سریال مختارنامه و امام علی) و غیره اشاره کرد.
فیلم موسی کلیمالله: به وقت طلوع، فیلمی با درونمایهی مذهبی است و داستان زندگی موسی (ع) را روایت میکند. نسخهی سینمایی و پیشنمایش این فیلم در جشنوارهی فیلم فجر حضور یافت. نویسنده و کارگردان فیلم ابراهیم حاتمیکیا و تهیهکننده سیدمحمود رضوی است. فرجالله سلحشور فیلمنامهی ابتدایی این فیلم را قبلاً نوشته بود و پس از درگذشت او حاتمیکیا آن را بازنویسی کرد و تولید آن بیش از چهار سال طول کشید.
این فیلم راههای تازهای را در سینمای ایران باز خواهد کرد؛ چراکه از فناوریهای تولید مجازی بهره گرفته است. هرچند این تکنولوژیهای نوین در ایران هنوز شناخته شده نیستند و هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند؛ اما استفاده از آن گام مثبتی تلقی میشود.
تولید مجازی سینمایی مرز بین دنیای واقعی و دنیای دیجیتال را از بین میبرد تا فیلمسازان با خلاقیت بیشتری ایدههای خود را مطرح کنند. آیندهی صنعت سینما به سمت این روشها حرکت میکند و در پروژههای کوچک و بزرگ فیلمسازی باید از آن بهره برد.
و اما دربارهی این فیلم، بازی بازیگران را میتوان از نقاط قوت آن برشمرد و از امتیازات آن به حساب میآید. ازجملهی بازیگران این فیلم میتوان به فرهاد آئیش اشاره کرد که برای بازی در این فیلم برندهی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنوارهی فیلم فجر در سال 1403 شد. در مجموع در این فیلم بازیگران زیادی به ایفای نقش پرداختهاند.
نظرات
0