کتاب " گلهای ماندگار" اثر وحید استرون منتشر شد
کتاب «گلهای ماندگار» نوشته وحید استرون با مقدمه ای از استاد فضل اله توکل، نوازنده سنتور و آهنگساز شهیر ایرانی، به تازگی توسط موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش منتشر و راهی بازار نشر شده است.
به گزارش دریاکنار: تمرکز نویسنده این کتاب برروی بازیابی خاطرات و آهنگسازی های هنرمندان رادیو و برنامه گلهای رادیو در دهه ۳۰ تا ۵۰ به تهیه کنندگی داوود پیرنیا است که یکی از پرمخاطب ترین برنامه های «رادیو ایران» بود و حال گنجینه ای ارزشمند در موسیقی ایرانی به شمار می آید که کمترزمانی آثاری با این مجموعه هنرمندان و کیفیت تولید شده است. همان طور که استاد فضل اله توکل در مقدمه این کتاب می گوید: «کوچه پس کوچههای پرپیچ و خم زندگی هنریام را که مرور میکنم خیلی وقتها یک حادثه یا اتفاق پیش آمده که در مسیر راهم با شخصیتهایِ جالب و تعمّق برانگیز روبهرو شدهام که معمولاً از این انسانها چند نکته را آموختهام. نخست، درس انسانیت وبزرگواری»
کتاب گلهای ماندگار در سه بخش «از نگاه یاران»، «گفتگوها» و «یادها» منتشر شده که در این سه قالب فعالیت های هنرمندان را مورد بررسی قرار می دهد. وحید استرون با نثر روزنامه نگاری و به پشتوانه تجارب دو دهه فعالیت در زمینه فرهنگی- اجتماعی در روزنامه های مختلف و با تمرکز برروی پژوهش در حوزه موسیقی رادیویی ایران، توانسته روایت و تصویرسازی شیوا و شفافی را از دالان های زندگی پررمز و راز هنرمندان در ذهن مخاطب ایجاد کند. همان طور که گفته شد یکی از عناوین کتاب گلهای ماندگار، «از نگاه یاران» است. در این بخش هنرمندان و اساتید شهیر موسیقی ایرانی همچون فریدون حافظی، فضل اله توکل، همایون خرم، فرهاد فخرالدینی، مصطفی کمال پورتراب، احمد پژمان، علی اصغر شاهزیدی، حسن ناهید، شهرام میرجلالی، اکبرگلپایگانی، منصور نریمان، محمدسریر، بزرگ لشکری و... در نهایت پروین غفاری، هنرپیشه پیش از انقلاب به بیان خاطرات همکاری با دوستان یا اساتید خود می پردازند که حاوی نکات ارزشمند و قابل تاملی است. نکته جالب این مصاحبه ها نوع نوشتاری داستانی نویسنده کتاب است که به شکل مصاحبه های مرسوم در رسانه ها نیست و در هر بخش با پرتره هایی دیده نشده از عکاسان بنام و صاحب نامی همچون فخرالدین فخرالدینی، کامبیز باقری یا مجموعه داران عکس های قدیمی، فضایی جالب و رئال از این هنرمندان را در مجموعه گلهای ماندگار رقم زده است. به عنوان مثال همایون خرم، استاد آهنگساز و ساز ویلون درباره استادش ابوالحسن خان صبا و در آخرین مصاحبه پیش درگذشتش می گوید: «سبک من سبک صبا بود. این شباهت به اندازهای بود که حسین تهرانی زمانی که در بوفهی رادیو بیسیم در خیابان شریعتی نشسته بود و من تنها اجرای زنده داشتم، گفتند مگر صبا امروز برنامه دارد؟. تهرانی که خود را شاگرد صبا میدانست، نتوانست فرق میان ساز و شاگرد را متوجه شود. من پر از ساز صبا بودم، اما ایشان همواره به من تاکید میکردند که تو نباید صبا شوی، بلکه باید خرم شوی!. ما شاگردان هنر خود را بر پایههای محکم بنا کردیم.
اگر پایهها محکم نبود، موسیقی ما یک چیز ضعیف و مندرآوردی میشد. بهطور قطع اگر نوآوری به همراه ابتکار عمل در موسیقی بر پایههای محکم استوار باشد، سبک شاگرد مکمل میشود. من از یازده تا نوزده سالگی در خدمت صبا بودم. بنابراین پس از آن به¬تدریج انسان تحولی پیدا میکند و صاحب سبک میشود.»
بخش دوم کتاب گفتگو با هنرمندان موسیقی درباره آثار و فعالیت شان است. اساتیدی همچون فضل اله توکل، امین الله رشیدی، هوشنگ ظریف، اکبر گلپایگانی، رنه گارسیا فونس (نوازنده کنترباس نواز اسپانیایی) و عثمان محمدپرست (نوازنده شهیر دوتار) پای ضبط صوت خبرنگاری مولف نشستند، تا خاطرات آنها در این کتاب منتشر شود.
و در نهایت بخش سوم کتاب به بخش «یادها» اختصاص دارد که تمرکز نویسنده در گفتگو با افراد مرتبط، بررسی پاتوق های اهالی موسیقی است که در هر منطقه از کشور چطور توانسته مانند اساتید دانشگاه عمل کند و هنرمندان را گرد یکدیگر جمع و شاگردان از طریق گوش دادن به موسیقی قدمی محکم در این راه برداند. مثلا در بخشی از کتاب که خاطرات جالبی از خانه شاطر رمضان دارد، به نقل از فرزند او می خوانید: «حدود 80 سال پیش، پدرم پشت تنور، مشغول کار بود که یک کمانچه نواز برای خرید نان به مغازه اش آمد. پدرم کمانچه را زیر قبای او دید و از او خواهش کرد که سه شنبه همان هفته که روزهای تعطیلی نانوایی بود به منزل ما بیاید و به پدرم آموزش دهد. آن پیرمرد استاد «غلامرضا سارنج» بود و پس از مدتی که سارنج میهمان نوازی و شور و عشق شاطر را می بیند، «شعبان خان تارنواز» پدر جلیل شهناز را به خانه ما میآورد. بعد حسن شکوهی آمد و همین طور اساتیدی چون جلیل شهناز، حسن کسائی، تاج اصفهانی و... در روزهای سه شنبه به این خانه اضافه شدند.»
مولف کتاب براین باور است: زمانی که شما به انتهای این کتاب می رسید، با خواندن این سه بخش به راز بزرگی در هنر پر رمز و راز ایرانی پی خواهید بود و آن چگونگی شکل گیری دستگاه هشتم در موسیقی ایرانی است که تا به حال کشف و تالیف نشده است. دستگاهی که در هیچ قالب، گوشه یا ردیفی نمی گنجد و تنها به پاکی و زلالی روح با سیم ساز یا حنجره خواننده متصل است و سبب شده که آثاری در طول زمان تولید شود که هیچگاه غبار و گرد فراموشی بر آنها نمی نشیند.
کتاب گلهای ماندگار با 168 صفحه، مصور و در شمارگان هزار نسخه و قیمت 120 هزار تومان منتشر شده است. علاقمندان به تهیه این کتاب ارزشمند می توانند با موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش، واقع در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید حسینی، کوچه باربد، پلاک ۳۰، طبقه اول ۸۸۵۰۳۹۰۸ تماس بگیرند.
نظرات
0