به گزارش اقتصادسرآمد، استان بوشهر قطب تولید لارو میگو در کشور و از استانهای پیشرو اقتصاد دریا محور است و تاکنون بیش از سه میلیارد لارو میگو در استان تولید شده که علاوه بر تأمین مزارع پرورش میگوی استان به استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان ارسال شده است.
بخش عمده میگوی پرورشی استان بوشهر صادر میشود و به منظور تقویت بازارهای بینالمللی برای میگوی استان بوشهر، نیاز است تمهیدات بیشتری برای ارزآوری این محصول انجام گیرد.
یکی از مهمترین چالشها و آسیبهایی که در عرصه آبزی پروری استان بوشهر میتوان اشاره کرد، عرضه این محصولات به صورت خام به بازارهای هدف است که با تکمیل زنجیره ارزش افزوده میتوان زمینه تقویت اشتغال، ارزآوری، درآمدزایی و… را فراهم ساخت.
نقش پرورش آبزیان در توسعه استان بوشهر
عبدالرسول بهنام راد، دبیر اجرایی انجمن صنعت آبزیان استان بوشهر به مهر گفت: استان بوشهر چهار سال متوالی است که بهعنوان تولید کننده و صادرکننده نمونه ملی میگوی پرورشی معرفی میشود.
وی بیان کرد: نمایشگاه ملی آبزیان در بوشهر با حضور فعالان این عرصه از استانهای مختلف در عرصه تولید، فرآوری، بستهبندی و صادرات دیماه امسال برگزار میشود.
وی اضافه کرد: یکی از محورهای توسعه استان بوشهر پرورش آبزیان است که این مهم باید به صورت ویژه حمایت شود.
ایجاد صنایع فرآوری آبزیان در استان بوشهر شتاب گرفته که با تکمیل زنجیره ارزش آبزیان زمینه ایجاد ارزشافزوده این محصول فراهم میشود
تکمیل زنجیره ارزش آبزیان
مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز به مهر اظهار داشت: یکی از ظرفیتهای مهم استان تولید محصولات پرورشی در حوزه آبزیان است.
عقیل امینی تصریح کرد: انواع محصولات شامل میگو، ماهی، جلبک، کرم نرئیس، زالو و صدف در استان بوشهر تولید میشود.
وی با اشاره به اینکه این استان قطب تولید میگوی پرورشی کشور معرفیشده است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات حوزه پرورش ارائه و عرضه محصول میگوی پرورشی بدون توجه به فرآوری است که نمایشگاه آبزیان فرصت مهمی در عرصه آشنایی فعالان عرصه آبزیان با تجهیزات فرآوری فراهم میکند.
امینی، گذر از خامفروشی را یکی از برنامهها دانست و بیان کرد: ایجاد صنایع فرآوری آبزیان در استان بوشهر شتاب گرفته که با تکمیل زنجیره ارزش آبزیان زمینه ایجاد ارزشافزوده این محصول فراهم میشود.
لزوم معرفی ظرفیتهای حوزه آبزیان
برای تبادل اطلاعات، حرکت بهسوی یک اقتصاد باز و رو به رشد، جهش صادراتی، نگاه مدبرانه به خواستهها و علایق مشتریان و رصد کردن مداوم سلایق آنها، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیدههای نوین علم و صنعت و انتقال فناوری باید این محصول معرفی شود.
یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی و شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجود و نوعی خودارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی حضور در نمایشگاه است.
به گفته حسین نامور مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان بوشهر، این استان در عرصه تولید محصولات خرما، گوجهفرنگی، میگو، ماهی، صنایع دریایی از توانمندی بالایی برخوردار است و نمایشگاه آبزیان در بوشهر از ۱۹ تا ۲۲ دیماه امسال با مشارکت فعالان این حوزه از ۱۵ استان و ۶۱ شرکت در بوشهر برگزار میشود.
انتظار میرود که با تلاش و همت همه مسئولان زمینه برای تقویت زنجیره ارزش و توسعه صنایع فرآوری و بستهبندی آبزیان در استان بوشهر فراهم شود تا شاهد توسعه اشتغال و درآمدزایی و همچنین ارزآوری بهتر و بیشتر آن باشیم.
نظرات
0