_
نظامهای رتبهبندی، دانشگاهها را بر پایهی ابعاد عملکردی مختلف نظیر آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت، تأثیرگذاری بر پیشبرد علم و اجتماع یا دستاوردهای مرتبط با این فعالیتها همچون شهرت و چشمانداز بینالمللی، درآمد حاصل از همکاری با صنعت و همچنین، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، رفاهی و بهداشتی بر جوامع ارزیابی مینمایند.
دانشگاه خلیج فارس به عنوان دانشگاه جامع استان بوشهر که با هدف ایفای نقش علمی و فناوری در منطقهی خلیج فارس و عرصهی بین الملل تأسیس و راهاندازی شده است، بنا به آنچه که در سند راهبردی این دانشگاه آمده، در پی کسب سرآمدی، مقبولیت علمی و نیز ارتقای جایگاه دانشگاه در عرصههای ملی و بین المللی است.
کسب نتایج درخشان در آخرین ویرایش رتبهبندیهای ملی و بینالمللی گویای تحقق بخش مهمی از اهداف استراتژیک سند راهبردی دانشگاه خلیج فارس است. جهش چشمگیر 7 پله ای و کسب جایگاه 27 از میان 70 دانشگاه جامع کشور در نظام رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی ایران (با جهش 18، 11 و 9 پلهای در حوزههای پژوهش، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات و بینالمللیسازی نسبت به سال گذشته)؛ کسب رتبهی درخشان 6 در میان دانشگاههای جامع کشور در رتبهبندی آی اس سی از دانشگاههای دارای پروانههای ثبت اختراع در سطح بینالمللی؛ تداوم حضور موفقیت آمیز در رتبهبندی بینالمللی تایمز با کسب رتبهی کلی 1500-1201 (رتبه 21 از میان دانشگاه های جامع) و همچنین در بخش دانشگاههای جوان تایمز 2024 با کسب رتبهی کلی 401-500 (رتبه 11 از میان دانشگاه های جامع) و رتبهبندی دانشگاههای آسیایی تایمز 2024 با کسب رتبهی کلی 401-500 (رتبه 18 از میان دانشگاه های جامع)؛ کسب رتبه 1000- 801 در حوزه مهندسی و همچنین، رتبه 1001+ در حوزه علوم فیزیکی در رتبهبندی موضوعی تایمز 2024 و کسب رتبه 279 در رتبهبندی 2022 دانشگاههای کشورهای گروه D8 برخی از موفقیتهای کسب شدهی دانشگاه خلیج فارس طی یک سال اخیر بوده است.
درخشش چشمگیر دانشگاه خلیج فارس در شاخصهای مختلف که در سالهای اخیر در سیاستگذاریهای وزارت عتف مورد تأکید و توجه واقع شده، نقطه عطفی در دوران تکامل علمی این دانشگاه است. بی شک موفقیتهای پیشگفته ثمرهی همدلی و همراهی کلیهی اعضای دانشگاه خلیج فارس بوده که به استمرار حرکت رو به جلو در چارچوب سند راهبردی دانشگاه کمک نموده است.
نظرات
0