گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
شبانی نژاد (کارشناس پیشگیری از مواد مخدر): نقش مدارس و دانشگاه ها در پیشگیری اولیه از اعتیاد مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گزارش دریاکنار عبدالحسین شبانی نژاد کارشناس و مدرس پیشگیری از مواد مخدر و مشاوره توانمندسازی دانش آموزان در مدارس جنوب استان فارس در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی مهارت دوست یابی و ارتباط موثر ویژه دانش آموزان در دبستان دخترانه معلم و با گفتگو با این خبرگزاری از حساسیت ویژه‌ای مسولان نسبت به آینده دانش آموزان و دانشجویان اظهار داشتند : دانش آموزان و دانشجویان که آسیب پذیر ترین اقشار جامعه به لحاظ ویژگی های سنی ،بلوغ،تکالیف آموزشی ،دوری از خانواده ،ملاحضلات جنسی ،کنجکاوی می باشند به جهت آینده ساز بودن و منوط بودن رشد و پیشرفت کشور به تعالی و سلامتی آن ها از حساسیت ویژه‌ای در بین مسولان و برنامه ریزان جامعه برخوردارند..

وی در ادامه از افزایش مواد مخدر صنعتی در قشر جوان جامعه اشاره کردند و خاطر نشان کردند:
شیوع و میزان مصرف از زمانی به زمانی دیگر و از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است ولی آنچه که مشخص است و روز به روز بر مصرف و تنوع آن افزوده می شود افزایش مواد مخدر صنعتی است که گرایش بیشتری بین جوانان پیدا کرده و هر چه به زمان حال نزدیک می شویم سن مصرف کاهش می یابد و نوجوانان و جوانان به راحتی و با هزینه مقدار کم به آن دسترسی پیدا می کنند
مسئول توانمندسازی دانش آموزان در ادامه از اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سال تحصیلی جاری اظهار داشتند: در کنار اطلاع رسانی و آگاه سازی آموزش عاطفی و روش های جانشین توجه به آموزش مهارت های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر مورد توجه جدی در برنامه های سال تحصیلی قرار می گیرد این آموزش ها هر چقدر از سنین پایین در مدرسه توسط افراد اهل فن و با برنامه عملی و منظم انجام بگیرد اثر بخشی بیشتر خواهد داشت که اجرای برنامه های پیشگیری به لحاظ ویژگی های محیط های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها ،بهترین و مناسب‌ترین راه برای پیشگیری از معضلات اجتماعی خواهد بود.
شبانی نژاد مدرس پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش مهارت های زندگی در زندگی محصلین در محیط های آموزشی مهم ارزیابی کردند و اظهار داشتند:
اساسی ترین عامل در پیشگیری ،آموزش مهارت های زندگی خصوصا از سنین پایین برای دانش آموزان و دانشجویان کسب مهارت های لازم در تصمیم گیری ،حل مسأله ،تفکر خلاق،تفکر انتقادی،روابط موثر اجتماعی ،همدلی و کنار آمدن با هیجان ها و فشار های روحی توسط نوجوانان و جوانان از گسترش پدیده اعتیاد به شدت جلوگیری خواهد کرد.
وی در ادامه از نقش پر رنگ مدرسه ،دانشگاه و خانواده در پیشگیری اولیه از اعتیاد اظهار داشتند: درگیر کردن  اولیاء دانش آموزان با امور تحصیلی فرزندان ،ایجاد هماهنگی های لازم بین خانه و مدرسه،ارتقاء مهارت های زندگی والدین آشنا نمودن اولیای دانش آموزان با مضرات سیگار و مواد مخدر و در نهایت ایجاد حساسیت لازم در والدین به پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر کمک خواهد کند.انتخاب مدرسه به عنوان پایگاه اجرایی پیشگیری اعتیاد به چند دلیل بوده است درصد قابل توجهی از جمعیت کشور در نهادهای آموزشی از مدارس تا دانشگاه به سر می بردند که
امکان تنوع بخشی در مسائل درسی و آموزشی وجود دارد.
که با سنین مختلف دانش آموزان می توان کار کرد.
دانش آموزان بیشتر در معرض خطر انحرافات اجتماعی قرار دارند.
و می توان از تجارب معلمان و مربیان و مشاوران در این زمینه استفاده کرد مدارس و دانشگاه به عنوان یک مرکز مهم که قادر است برنامه‌های پیشگیرانه اعتیاد به مواد مخدر را پوشش دهد، مورد توجه قرار داد.
مسئول گروه سی بی اجتماع محور بهزیستی لامرد از دلایل اعتیاد دانش‌آموزان و دانشجویان خاطر نشان کردند: دانش‌آموزان به دلیل فشارهای اجتماعی، استرس تحصیلی، مشکلات خانوادگی، عدم اطلاعات کافی درباره مضرات مواد مخدر و الکل، فرصت‌های دسترسی آسان به مواد مخدر و الکل در محیط دانش‌آموزی و جامعه، رفتارهای نادرست دوستان و … ممکن است درگیر اعتیاد شوند. علاوه بر این نباید اقتضای سن حساس نوجوانی و کنجکاوی‌ها و نواسانات فکری و احساسی را در بچه‌ها نادیده بگیریم. این موارد هم در تمایل بچه‌ها به مصرف مواد مخدر مؤثر است.
وی از شناخت و آگاهی مردم نسبت به اوضاع اجتماعی جامعه و خطرات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر افزودند:
اگر به امر پيشگيري از جنبه ارشادي و آگاهي دادن به مردم بنگريم، چه بسا با ارتقاي آگاهي آنان نسبت به مضراتي كه به دنبال مصرف موادمخدر برايشان عارض مي‌شود، بتوان مصرف موادمخدر را كنترل كرد.آگاهي دادن به مردم و نهي از منكر و بيان ضررهاي مصرف مواد مخدر از شيوه‌هاي آگاهسازي و آموزش كاري بس ظريف و متنوع است؛ چراكه كوچك‌ترين غفلت در انتخاب شيوه و عمل و ارائه اطلاعات غلط منجر به بدآموزي خواهد شد. بنابراين براي آموزش بايد نوع وسيله اطلاع‌رساني، ويژگي‌هاي مخاطبان، متون، تصاوير، مكان و... به دقت انتخاب شوند تا هم آگاهي لازم را ارائه دهند و هم نفرت مورد لزوم را القا كند.
مشاور امور خانواده از برنامه‌هاي آموزشي در آینده افزودند:
اهداف به طور مشخص و در راستاي اجتناب با حذف نادرست از موادمخدر يا در راستاي كاهش يا نگهداشتن آن در سطحي است كه عواقب مضر آن را به حداقل برسانیم. اهداف آموزشي جلوگيري از سوءمصرف موادمخدر به طور مجزا به اهداف شناختي، عاطفي و رفتاري تقسيم مي‌شوند. اين اهداف مي‌توانند كوتاه‌مدت، بلندمدت يا ساده و پيچيده باشند، اما در همه اين حالات اين اهداف بايد صريح و منطبق با ديگر اهداف و در چارچوب وسيع‌تر آموزشي باشند. افرادي كه مسئوليت دستيابي به اين اهداف را دارند، بايد نسبت به آنها به درك لازم رسيده باشند.
شبانی نژاد مسئول توانمندسازی دانش آموزان در پایان از خودباوری
و اعتماد به نفس در دانش آموزان و دانشجویان سخن گفتند و اظهار داشتند:خودباوری اصطلاحی است که منظور از آن یک حالت مثبت روحی و روانی است که در نتیجه احساس ارزشمندی در نفس انسان پدید می آید و او را آماده می سازد تا از طریق بهره گیری از لیاقت ها و توانمندی هایی که دارد به انجام وظایفی که بر عهده اوست قیام نماید و در این راه، از مشکلات و موانعی که پیش می آید هراسی به دل راه ندهد. در واقع خودباوری،  باور به استعدادها، توانایی ها و نیروهای نهفته فطری درونی است که با اتکاء به آن، می توان به اهداف مورد نظر در زندگی رسید و به آنان جامه عمل پوشاند. و مرحله عالی خودباوری، شکوفایی همه استعدادهای بالقوه فرد است. خودباوری، توان افزا، انرژی زا و انگیزه دهنده است و ما را ترغیب به موفقیت می کند و باعث می شود از موفقیتهای خود احساس لذت و غرور کنیم. خودباوری بالا، در جستجوی چالش و انگیزش ناشی از اهداف ارزشمند است. رسیدن به چنین اهدافی، خودباوری را تقویت می کند.

شناسه خبر : 13318
تاریخ : 1402/10/18 15:06:45
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/HgN5KE
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #شبانی نژاد #کارشناس #مواد مخدر

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.