گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
محمد حسین ماحوزی: رسالت رسانه باید برپایه درستی و حقیقت باشد نه تشویش اذهان عمومی
متأسفانه یک رسانه چند روز قبل عنوان کرده که کارمندان بانک‌ها بیشترین وام را دریافت کرده‌اند. (۴۰۸ میلیون تومان، میانگین وام دریافتی هر کارمند بانک!) جالب اینجاست که ادعا شده وام دریافتی آن‌ها با نرخ ١ درصد است. حال سؤال اینجاست که آیا عوامل آن خبرگزاری از روی ناآگاهی یا از روی عقده گشایی دست به چنین اقدامی زننده‌ای زده‌اند و کارمندان بانکها را در شرایطی که جامعه نسبت به هرگونه خبر اقتصادی حساس است، مورد هجمه قرار دادند؟

آیا ایشان در این زمینه تحقیق کرده و براساس مستندات این ادعا را مطرح کرده‌اند یا از سر ناآگاهی مرتکب چنین دروغ محضی شده‌اند؟
آیا مدیر و عوامل خبرگزاری تا بحال به خود زحمت تحقیق درمورد اخبار منتشره داده‌اند یا اینکه بر اساس رؤیاپردازی دست به چنین اقدام ناپسندی زده‌اند؟ و آیا نویسنده مطلب بدون غرض اینچنین دروغ پردازی کرده؟
حال برسیم بر سر اصل موضوع که باید برای اذهان عمومی شفاف سازی شود؛
١ _ سقف تسهیلات کارکنان بانکها ۶۹۰ میلیون تومان است، و بانکها صرفا مجاز به اعطای ۱۵۰ میلیون تسهیلات مازاد (از محل مرابحه شورای هماهنگی بانکها) هستند. مطمئنا ادعای این خبرگزاری اشتباه هست و ۶ بانک (ملی، ملت، صادرات، سپه، تجارت و رفاه) تقریبا بصورت یکسان به کارکنان خود تسهیلات داده‌اند.
2_ وام اعطایی به کارکنان بانک‌ها با نرخ 18 درصد است و سند ملکی تا تسویه کامل در رهن بانک نگه داشته می‌شود در صورتی که این مبلغ وام برای سایر اقشار جامعه با ٢ ضامن پرداخت می‌شود.
3_ تاکنون کارکنان شریف شبکه بانکی وامی با نرخ پایین تراز 18٪ دریافت نکرده‌اند.
4_ امروزه کارکنان شریف شبکه بانکی کشور در سخت‌ترین شرایط و بدترین حالات ممکن اجازه ندادند که چرخ اقتصاد کشور از حرکت بایستد و در شرایط سخت کرونایی شهدای بسیاری را در راه خدمات‌رسانی به ملت عزیز تقدیم داشته است.
5 _ حقوق دریافتی کارکنان بانک‌ها شاید از برخی ارگانها هم پایین‌تر باشد و تنها مزایایی که دارند وامی است که با نرخ مصوب آن هم نه به صورت یکجا، بلکه ۴ یا ۵ سال یکبار به کارکنان با نرخ مصوب بانک مرکزی اختصاص می‌یابد. باز پرداخت این وام برخلاف سایر وامهایی که به مردم شریف ایران تعلق میگیرد و متأسّفانه عده‌ای نسبت به بازپرداخت اقساط وام خود متعهد نمی‌باشند، تضمین شده است و اقساط به موقع و بدون تأخیر تسویه می‌شود.

لذا اگر این خبرگزاری توانست ثابت کند که کارمندان بانکها وامها را قرق کرده و با نرخ پایین تراز ١٨ ٪ بین خود تقسیم می‌کنند و بدین طریق در حق ملت شریف ایران اجحافی صورت گرفته است، بنده حاضر هستم رسما از ملت شریف ایران عذرخواهی کنم.
از شورای هماهنگی بانکها انتظار می‌رفت طی بیانیه‌ای روشنگری می‌کردد و از حقوق حقه کارکنان شریف شبکه بانکی کشور دفاع می‌کرد که متأسّفانه ایشان اقدامی نکردند و تنها دلیلش این است که به صورت مستقیم با مردم شریف ایران روبرو نیستند و بعد از این خبر سراسر کذب روزانه کارمندان شریف مورد تهمت قرار گرفته و باید پاسخگوی اذهان عمومی باشند.

در آخر از مدیر مسئول رسانه فوق که دست به چنین اقدامی زده درخواست می‌کنم جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای مجموعه خود در کلاس‌های آموزش خبرنگاری اقتصادی نشریه دریاکنار و انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر ثبت نام کنند و اصول کار حرفه‌ای را بار دیگر مرور کنند.

ارادتمند مردم شریف وطنم محمدحسین ماحوزی دیار نخل و دریا استان بوشهر

شناسه خبر : 2673
تاریخ : 1401/5/10 05:08:02
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/cKNhDY
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #محمد حسین ماحوزی #تشویش اذهان عمومی #وام دریافتی

نظرات

6
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
  • حیدر
    2 سال قبل

    بسی دروغ تحویل داده

  • سیدمحمد ناظری بافقی
    2 سال قبل

    درود وصد درود بر تو وآن شیری که خورده‌ای حقا که توشیر مردی و به این روبه صفتان فهماندی که آواز دول از دور خوش است ایا به مدیر این رسانه گفته ای که شرکتهای بزرگ با سپردن سرمایه های ملی در همین بانکها برای پرسنل خود وامهای قرض الحسنه ۴درصد گرفته وپس از اخرین کارمند که وام را دریافت کرد سرمایه را به بانک دیگری برده وهمین امر را تکرار میکنند ودر تمام بانکها چنین وامهای را گرفته و در اخر منابع خودرا در بانک مادر که از طرف مدیران ارشدشان تعیین شده ثابت میکنند وبا این عمل ثبات منابع دیگر بانکها را بخطر می اندازند وبا رفتن منابع از هر بانک فقط مانده وامها را بدون منابع جا گذاشته وباعث توقف پرداخت تسعیلات در چندوچندین بانک میشوند درود برشرفت اقا محمدحسین ماحوزی

  • سیدمحمدناظری بافقی
    2 سال قبل

    درخاتمه به این موضوع اشاره میکنم که در تمام ادارات وام قرض الحسنه طبق مقررات پرداخت میشود که بانکها هم از همان مقررات تبعیت میکنند و منابع ان از پس انداز کارکنان ان اداره تامیین میشود وربطی به وامهای که از طرف بانک مرکزی به بانکها ابلاغ میشود ندارد چون بانک مرکزی با توجه به منابع بانکها دربخش های قرض السنه ،جاری،پس انداز یه بودجه باتوجه به مقررات اختصاص میده که ۹۹درصد ان به وامهای ازدواج تخصیص داده میشه وبابت دیگر منابع سپرده کوتامدت ، بلندمدت و••••به وامهای بانرخ مصوب بانک مرکزی

  • صمد غفاریان
    2 سال قبل

    با سلام و عرض ادب و احترام، خواستم از این شفاف سازی شما تشکرکنم ،بعضی ها وقتی به بانکها مراجعه می کنند و خواسته های نا حق شان پذیرفته نمی شود و نمی توانند باج گیری کنند دست به چنین دروغ پردازی هایی می زنند و کارمندان زحمت کش و صادق بانکها رو زیر سوال می برند درحالی که همین کارمندان بانک تو هر شرایطی سرکارشان باید حاضر شوند ،زمان پاندمی کرونا ، آلودگی هوا ،زمانی که همه سازمانها و ارگانها تعطیل میکنند انگار کارمندان بانک یا شش و ریه ندارند یا بدن آهنین دارند باید سرکار حاضر شوند جامعه خودش شاهد است که تو هر شرایطی همه سازمانها تعطیل می شوند باستثنای بانکها ، تمام دریافتی و حقوق و مزایا شون هم باندازه کف همه مصوبات و دریافتی ها بوده همه سازمانها و نهادها وامهای کارمندانشون توسط همین یانکیها پرداخت میشه پس خودشون بهتر از همه می دانند کمتر از همه اقشار دریافتی و وام دارند پس نیازی به دروغ پردازی و تشویش اذهان عمومی نیست چون خیلی از همون اذهان عمومی خودشون واقف هستند هم حقوق و مزایا شون هم وامهای دریافتی شون از دریافتی و وام کارمندان بانک بیشتر است.

  • منتظر
    2 سال قبل

    درود برشما که حرف دل قشر مظلوم و همواره مورد اجحاف بانکی را گفتید. درحالیکه در قبال کمترین حقوق بیشترین کارکرد را دارند زنده باشید و سربلند

  • محمدحسین ماحوزی
    2 سال قبل

    عرض سلام و احترام محضر شما عزیزان بزرگوار از ابراز لطف و محبتتان نسبت به بنده بسیار سپاسگزارم و امیدوارم همیشه و در همه مراحل زندگی موفق و پیروز و سربلند باشید