آخرین اخبار
💢 7 اثر میراث فرهنگی ناملموس بوشهر در مسیر ثبت ملی قرار گرفت
مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر استان بوشهر از تکمیل پرونده هفت میراث‌فرهنگی ناملموس استان، برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

سودابه معموری اظهار داشت: استان بوشهر دارای میراث فرهنگی بزرگی است که تلاش می‌شود در ثبت آنها تسریع شود.

وی آئین‌های سنتی استان بوشهر را میراثی گران‌بها دانست و خاطرنشان کرد: در عزا و شادی شاهد برنامه‌ها، مراسم و آئین متنوعی در نقاط مختلف استان بوشهر هستیم که دارای غنای بسیار بالایی هستند.

مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر استان بوشهر خاطرنشان کرد: در این راستا هفت پرونده برای ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی تشکیل شده است.

وی افزود: این پرونده‌ها شامل آئین سنتی عزای سرپا، تعزیه روز اربعین و نقش زنان در بوشهر، مراسم حجله حضرت قاسم، اولین نمایش آئینی و سنتی استان، حلوای دارویی برای زنان زائو، درمان سنتی جا انداختن رگ گریچه (رگ کمر) و درمان سنتی ضرب دیدگی و شکستگی با قیر طبیعی است.

معموری با اشاره به اینکه چهار اثر مربوط به مراسم سنتی استان بوشهر است افزود: تکمیل پرونده‌ها شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای بوده که در کنار مستند نگاری تصویری، انجام شده است.

وی هدف از ثبت آثار را اهمیت ماندگاری میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس ارزیابی کرد و گفت: با ثبت آثار، ضوابط حفاظت و حراست از آنها تغییر کرده که با پشتوانه و حمایت قانونی لازم، زمینه حفظ و احیای آنها نیز فراهم می‌شود.

شناسه خبر : 892
تاریخ : 1400/6/28 06:32:32
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/MQIdwN
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.