گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
نقد
نقد اسدالله شریفی بر «زندگی در سایه‌ی امید»
جستاری بر کتاب «زندگی در سایه‌ی امید»توسط اسدالله شریفی، تفاوت آموزگار و روزگار:(آموزگار ابتدا آموزش می‌‌دهد و بعد امتحان می‌گیرد، ولی روزگار ابتدا امتحان می‌گیرد، بعد آموزش می‌دهد!)

(مولای علی ع می‌فرمایند:تا قلب زلال نشود، پندار، سخن، نگارش و اعمال نیز زلال نمی‌شوند.)خدایا کمکم کن تاحرف‌ها و نوشته‌هایم را قلبم پشتیبانی نماید و اندیشه‌ام را رها مکن تا سخنی عاری از انصاف و کلامی مغرضانه بر زبان جاری نکنم.انتخاب نام جذاب و هوشمندانه‌ی کتاب تحت‌عنوان «زندگی در سایه‌ی امید» حاکی از دیدگاه کاشف و خلاقانه‌ی راوی‌ست.بعضی از تمثیل‌ها هیچ‌گاه در بستر زمان و مکان، کهنه نمی‌شوند و همواره عبرت‌دهندگی تازگی و طراوت را با خود حمل می‌کنند.فراز و فرود زندگانی هیچ‌چیزی نمی‌گوید، بلکه متکی بر کار آزمودگی نشانت می‌دهد.
این کتاب در قطع رقعی و مشتمل بر۱۲۰ صفحه توام با تصویرگری به قلم شیوای آزاده‌ی سرافراز جناب «داود گودرزی» نگاشته شده و توسط انتشارات ناران به زیور چاپ آراسته گردیده‌است.راوی در نخستین روزهای نبرد، بذر ترکش‌های سربی و گلوله‌های مذاب در مزرعه‌ی وجودی‌اش افشانده می‌شود و سپس با پیکری مجروح ولی عزمی راسخ و اراده‌ای آهنین برگرفته از اتکال الهی در لبه‌ی جلویی منطقه نبرد در هنگامه‌ی رزم تن به تن در مورخه ۱۳۵۹/۷/۵ توسط نیروهای متجاوز به اسارت گرفته می‌شود. او به مثابه‌ی یک پهلوان ایرانی در بازجویی‌ها و استنطاق‌ها با مقاومتی درخشان، هرگز لب نسبت به تعداد و توان رزمی نیروهای وطن نمی‌گشاید.وی پس از تحمل ده سال در زندان‌های مخوف صدامیان در سال ۱۳۶۹/۵/۲۹ با جانبازی ۵۰ درصد به میهن رجعت می‌کند.
اسرای کشور آنچه را که روایت می‌کنند و می‌گویند قبلا در ترازوی اتکال، ایمان و بردباری به آنها جامه‌ی عمل پوشانیده‌اند، آنان روح خویشتن را در مشقت‌ها جلا داده و به مقام تواضع و تزکیه‌ی نفس نائل آمده‌اند.‌با عنایت به این امر مهم که اندیشیدن، تمرکز، انسجام‌بخشی و نوشتن خاطرات، خود نوعی از عمل صالح و هم‌چنین مصداقی از کردار به‌شمار می‌روند.در سی‌ویکم شهریور سال ۱۳۵۹، چکمه‌پوشانی تا بن دندان‌مسلح با حمایت استکبار جهانی، مرزهای غربی میهن را به امتداد ۱۴۰۰ کیلومتر درنوردیده و پس از تصرف روستاهای مرزی با بی‌رحمانه‌ترین شیوه‌ها به تخریب اماکن و آزار ساکنان مبادرت نمودند. متجاوزان در همان روز نخستین سرمست از یورشی بزدلانه به هموطنان بی‌دفاع، پیروزی خود را با کمک امپراطوری رسانه‌های آن زمان در بوق و کرنا به صدا درآوردند؟!
در کمترین زمان ممکن، مدافعان مکتب و میهن به سوی مرزها شتافتند. آنان شجاعانه و با رزمی برگرفته از اسطوره‌های پهلوانی و با درهم شکستن محاسبات متجاوزان درمقابل آنان صف‌آرایی نمودند.
 با نواختن سیلی‌های پی‌درپی به سیمای متجاوزان، آنان را از روستاها و شهرهای مرزی اخراج و با درسی تاریخی و فراموش‌ناشدنی به مهاجمان، پیام خدامحوری، دفاع‌ جانانه، رزم‌آوری و صلح دوستی را به جهانیان مخابره نمودند.جنگ تحمیلی و دفاع جانانه‌ی مدافعان مکتب و میهن، موجبات پیدایش ادبیات پایداری و مقاومت را در پهنه‌ی میهن و گیتی فراهم نمودند.
مکتبی متوکل و عزت‌آفرین در قرن معاصر پایه‌گذاری شد تا هیچ‌گاه سلطه‌گران و حکومت‌های کشورگشا به دیگر کشورها، تصور یورش به ذهنشان خطور نکند؟!
در این هنگامه‌ی تاریخ‌ساز و دوران دفاع از مکتب و میهن، بالغ بر۴۰هزار نفر از مدافعان پس از رزمی دلاورانه با روحیه‌ی جنگاوری و نگرشی انسانی به اسرای متجاوز تا آخرین ظرفیت‌های خود عموما با پیکری مجروح به اسارت متجاوزان درآمدند. یکایک اسیران وطن در زندان‌های مخوف صدامیان و آن‌همه قساوت‌های عیان، نهان و شکنجه‌های روحی و جسمانی با توکل، ایمان و صبری مثال‌زدنی هرکدامشان در قامت یک قهرمان ملی، بروز و ظهور یافتند.الحق و الانصاف، اسرای ایرانی در پایداری و شکیبایی می‌توانند احادشان، یک الگوی عزت‌آفرین، رهایی‌بخش و اسوه‌ای عملی برای اکنونیان، آیندگان و جوانان این مرزوبوم باشند.هنگامی که خوانش را با دقت آغاز کردم از همان آغازین واژگان و جمله‌های متحیرکننده‌اش؛مجذوب سادگی، بلاغت، درون‌مایه و محتوای صادقانه‌ی کتاب شدم. هیچ‌گونه رگه‌هایی از شعار،تقدس‌گرایی، نگرش ماورایی و متافیزیک در این فراگرد عبرت‌دهنده یافت نمی‌گردد.به گونه‌ای که در اثنای مطالعه خود را ناظر بر لحظه‌لحظه‌های وقایع، تلقی نموده و گاهی هم نتوانستم مانع از گریستنم بشوم.راوی به‌دلیل تجربه‌های زیستی، معرفتی، شهودی و استیلا به مبانی ادبیات داستانی، مخاطب را به حیرت واداشته است.راوی صرفا به توصیف و روایتگری اکتفا نکرده‌است، بلکه وقایع را با متنی ساده، سلیس با قدرت تصویرگری در دل و جان مخاطب فرونشانیده‌است.مبتنی‌بر تجربه‌های شخصی و تعمق،تلاش کردم تا معایب و کاستی‌های مرتبط با شیوه‌ی نگارش و روایت را استخراج نمایم، لیکن موفق نشدم.

 

شناسه خبر : 15900
تاریخ : 1403/4/8 18:49:08
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/BLmz9S
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #نقد ادبی #اسارت #حوره دفاع مقدس #نشر ناران

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.