آخرین اخبار
بررسی (پیشرفت‌) طرح اکرام ایتام و محسنین در استان بوشهر
گاهی لازم است درمیان هیاهوی زندگی چند قدمی توقف کنیم ،نگاهی به اطراف بیندازیم و دستی برای کمک به سوی افرادی که در مسیر زندگی ، سخت تر از ما قدم بر می دارند از سر محبت و برای رضای خدا دراز کنیم و با گرمی آنان را برای ادامه زندگی همراهی کنیم و چه زیبا و جوانمردانه است قبل از اینکه کسی از ما کمک بخواهد برای یاری رساندن به انسان ها ، خودمان اقدام کنیم.

همانطور که خداوند در قرآن کریم فرموده : در کارهای خیر از همدیگر سبقت بگیرید. چرا که بهترین کارها را انسان ها با نیت خیر وبرای قرب و رضای خدا انجام می دهند. با نگاهی به اطرافمان همواره شاهد وجود کودکان یتیم در جامعه بوده ایم که دست سرنوشت آنها را از داشتن نعمت پدر یا مادر محروم نموده است . فقدان پدر یا مادر می توان آسیب های جبران ناپذیری به ایتام و آینده آنان وارد کند .با نگاهی عمیق تر در می یابیم که موضوع ایتام بسیار مهم است و نیاز به حمایت دارد. تعلیم و تربیت،حمایت مالی و معنوی و محبت ازجمله نیاز های اساسی ایتام می باشند. با همکاری ، همدلی و حمایت افراد نیکوکار و سازمان های مرتبط و متولی امر از افراد نیازمندی چون ایتام می توان هم کمک به بهبود وضعیت زندگی آنان کرد و هم و آینده ای روشن برای ایتا م رقم زد . باقدم گذاشتن در این راه انسان دوستانه و یاری رساندن به هم نوع خودمان مثل قبول فرزند معنوی و حمایت از آنان ، سایر افراد جامعه نیز به سمت انجام این کار خداپسندانه تشویق می شوند که با اکرام و محبت به ایتام شاهد فزونی خیر و برکت در زندگی ، نرمش دل و ایجاد حس آرامش در زندگی خود خواهند بود. .گسترش حمایت اکرام ایتام در اجتماع باعث نوعی تعادل مالی در زندگی مادی حامیان و فرزندان معنوی می شود و در ظاهر باعث محکمی وپیوند بیشتر سطح طبقه افراد توانمند با طبقه افراد نیازمند می شود و در باطن باعث خشنودی خدا و نزدیک شدن دلها به یکدیگر خواهد شد. ً

۱ - با سلام و احترام خودتان لطفا را معرفی بفرمایید

با نام و یاد خدا، معصومه بیگی هستم مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته تعلیم و تربیت دارم. حدود دوازده سال است که توفیق داشته ام در کمیته امداد استان بوشهر مشغول به خدمت باشم . بعنوان کارشناس بخش اکرام مشغول به کار شدم و اکنون بعنوان رئیس اداره اکرام در خدمت تان هستم.

2 -با توجه به فعالیت های چند ساله شما در بخش اکرام در مورد فرزندان ایتام و محسنین بیشتر برایمان بگویید؟

در تعریف عمومی یکی از پدیده های اجتماعی که برخی از فرزندان ما با آن روبه رو هستند بحث فقدان والدین ) فوت پدر و مادر( یا فوت پدر می باشد که این موضوع می تواند خود ریشه بوجود آمدن مشکالتی از جمله روحی و عاطفی ، کمبود اقتصادی و معیشتی ،کاهش اعتماد به نفس ،اضطراب و ... باشد که در مسیر زندگی فرزندان اگر متوجه آن نباشیم در آینده اثرات نامطلوب آن را در زندگی این کودکان خواهیم دید . همه انسان ها در مواجهه با افراد یتیم و مورد آسیب وظیفه ای انسان دوستانه و بزرگ به نام محبت و همراهی دارند .در واقع می توان به جرات گفت محبت نیاز طبیعی برای یک انسان است . کودکان بیشتر از بزرگساالن نیاز به محبت دارند مخصوصا فرزندان یتیم که از محبت پدر محروم اند و باید تمام جهات و بعد معنوی و شخصیتی این فرزندان مورد توجه قرار گیرد .تا مبادا خالء هایی که در مسیر زندگی و پیش روی شان قرار دارد آنها را به مسیر های نادرست و انحرافات بکشاند. بهترین راه کمک رساندن است چون همه ما برای داشتن جامعه ایده ال نیاز به رشد استعداد ها و رفع کمبود ها یمان داریم و این موضوع شامل تمام انسان ها می شود، بایدچتر محبت مان رابزرگتر کنیم، حس ایثار را در وجودمان پرورش دهیم یکی از راه های آن همین حمایت از فرزندان ایتام است . می توان با محبت به آنان و برنامه ریزی و هدایت به مسیر صحیح آنها را از زندگی بهتری بهره مند کرد و در زندگی با آنان همراه شد. حمایت و محبت در کنار هم می تواند زندگی فرزندان ایتام را بهتر کند مرهمی است بر رنج آنها . اما در تعریف سازمانی در خصوص کلمات یتیم و فرزندان محسنین می توان اینطور گفت که يتيم به فردی اطالق مي شود که پدر وي فوت نموده است و از هیچ موسسه، شرکت یا سازمان مستمری دریافت نمی نماید و خانواده وي نيازمند حمایت كميته امداد می باشد و فرزندان محسنین کودکان تحت حمایت کمتر از 18 سال با سرپرست ناتوان و زمین گیر هستند که تحت حمایت کمیته امداد باشد و سرپرست خانواده بدلیل شرایط جسمی نا مناسب نمی تواند مخارج و نیاز های اولیه فرزندان خود را تامین نماید و همانطور که قبال ذکر شد در مواجهه با چنین پدیده های اجتماعی وظیفه و تکلیف روشن است و اولین قدم تالش جهت بهبود وضعیت این افراد می باشد. اکنون اگر بخواهیم واژه اكرام را از لحاظ لغت و معنا مورد برسی قرار دهیم ریشه قرآنی دارد و در فرهنگ به معني نكوداشتن ، احسان كردن ، گرامي داشتن است. در واژه اكرام رعايت عزت نفس و كرامت انساني که دو شرط اساسی در حفظ شان و جایگاه هر انسانی است در زندگی افراد به خوبي لحاظ شده است.

3 – طرح اکرام از چه زمانی وارد استان بوشهر شد و هدف از اجرای این طرح چه بوده؟

طرح اكرام ايتام با هدف ، كفالت مادي و معنوي ايتام از سال 1379 در استان بوشهر آغاز و در سايه تالش ها و برنامه ريزي هاي صورت گرفته در هر سال و در مقايسه با سال قبل رشد قابل توجهی داشته است و مورد استقبال مردم نیکوکار در استان و سایر استان ها قرار گرفته است . این طرح در جهت بهبود رفاه حال ایتام وخانواده هایشان و برخوردار نمودن ایشان از زندگی همراه با آرامش که ازحقوق اولیه هر انسانی است، با هدف شکوفا نمودن حس امیدواری و خودباوری و ارتقا عزت نفس در میان ایتام تالش مي کند. طرح اكرام برنامه اي انسان دوستانه است كه در كميته امداد امام خميني )ره( با هدف عمل به دستورات الهی در قرآن کریم و اجراء دستورات و سفارشات رسول اکرم )ص( و ائمه اطهار )ع( در اکرام ايتام ،راه اندازی شده است. در اين فعاليت كميته امداد امام خميني )ره( ضمن شناسايي فرزندان يتيم و نیازمند تحت حمايت در سراسر كشور به جذب افرادي كه مستعد انجام فعاليت هاي انسان دوستانه و خير هستند مي پردازد. افراد خیر و نیکوکار حمایت یک یا چند فرزند معنوی را به عهده می گیرند و در راستای برطرف نمودن نیازمندی های مادی و معنوی ایشان با کمیته امداد همکاری می نمایند سپس با قراري ارتباط بين حامي و فرزند و حفظ وتكميل فرايند حمايتي زمينه را براي استمرار و بهبود فراهم مي نمايد در اصطالح حامي اشخاص حقيقي و حقوقي هستند كه دواطلبانه فرد و يا افرادي از فرزندان ایتام و محسنین را براي حمايت پذيرفته و از طريق پرداخت كمك مالي )نقدي و غيرنقدي ( به كميته امداد امام بابت يتيم مورد نظر ، او را براي رشد و رسيدن به كمال ياري مي دهند.

4 -نحوه شناسایی و معرفی فرزندان معنوی در استان بوشهر چگونه می باشد؟

فرایند شناسایی فرزندان معنوی از طریق مددکاران حوزه حمایت و سالمت خانواده انجام می شود. پس از مراجعه متقاضی نیازمند به کمیته امداد بالفاصله پرونده الزم تشکیل می شود و مددکار هر محله یا منطقه تحقیقات محلی الزم انجام می دهد سپس استعالمات مرتبط مبنی بر اینکه فرد متقاضی مستمری بگیر هیچ شرکت و سازمان نباشد، پرونده به شورای حمایتی کمیته امداد ارجاع می گردد و پس از تایید نهایی مورد حمایت قرار گیرد.

5 -در حال حاضر چه تعداد فرزند معنوی مورد حمایت کمیته امداد می باشد؟

در واقع در استان بوشهر به لطف خدا و با همکاری خیرین عزیز و مردم شریف استان تا کنون بیش از 7000فرزند یتیم و محسنین در حال حاضر تحت حمایت هستند. 6 - در این کار بزرگ و حمایت از فرزندان معنوی ،چه تعداد حامی از فرزندان حمایت می کنند؟ تعداد حامیان تابع شرایط زندگی حامی و موارد اجتماعی است که گاهی اوقات در نوسان می باشد و آمار ثابتی ندارد. لذا هر قدر تعداد حامیان بیشتر باشد قطعا برکات بیشتری به خانواده های ایتام و محسنین سرازیر می شود. زیرا یک حامی می تواند از کف 000.10 تومان به حساب فرزند خود واریز نماید تا بی نهایت ... که با این سرانه پرداختی که معموال بسیار پایین است به ناچار باید هر فرزندی بیش از 5 حامی داشته باشد.

7 -وضعیت سرانه فرزندان معنوی به چه شکل است؟

سرانه فرزندان معنوی در واقع وابسته به سطح مساعدت و مرحمت حامیان می باشد و متغیر است سرانه دریافتی فرزندان مبلغی بین 600.000 تا تومان 100.000 تومان می باشد که همانطور که گفتم وضعیت ثابتی ندارد و بعضا بر اساس وضعیت اقتصادی و معیشت حامیان عزیز ممکن است در یک ماه کمتر از 000.100 تومان دریافتی داشته باشد.

8 -دوستداران و مردم عزیزی که مشتاق به همکاری در این طرح باشند چطور می توانند اقدام کنند؟

راه های ارتباط هم استانی های عزیز جهت شرکت در این طرح خداپسندانه به چهار روش می باشد. اولین راه ارتباطی :مراجعه به دفاتر کمیته امداد امام خمینی)ره( در سراسر استان بوشهر می باشد. دومین راه: مراجعه به سایت انتخاب و ekram.emda.ir استان بوشهراست. سومین راه:تماس با شماره تلفن 07733320719 اکرام استان بوشهر و چهارمین پل ارتباطی:ارسال عدد1 به سرشماره 3000333377 می باشد.

9 -صحبت پایانی خودتان را با هم استانی های عزیزمان بفرمایید ؟

از جمله مسا ئل مهم در بحث ایتام که شاید با نگاه اول از آن غافل باشیم یا کمتر به چشم بیاید بحث کمک به رشد ، تعلیم و تربیت آنها جهت به ثمر رسیدن و شکوفایی استعدادآنها در جامعه می باشد به جرات می توان گفت: از سال79 تاکنون شاهد موفقیت همین فرزندان در جامعه بوده ایم، بهترین استعداد های ایتام و محسنین با حمایت پدران و مادران معنوی شکوفا شده وارد دانشگاه های معتبر کشور شدند و در حال حاضر در کسوت پزشک، مهندس، معلم و... به جامعه خدمت می کنند و خودشان االن حامی ایتام هستند. لذا از همه هم استانی بزرگوار دعوت می کنم که با معرفی طرح اکرام ایتام در خانواده ، دوستان و همکاران خود زنجیره این کار مهم و خیر را محکمتر کرده و گسترش دهید و با شرکت در این طرح انسان دوستانه و قبول فرزند معنوی و کمک به آینده روشن تر کودکان معنوی ، ارتباط، همبستگی و وحدت میان خود و فرزندان معنوی را منسجم تر نمایند و مسیر زندگی فرزندان نیازمند را برای رسیدن به فردای روشن هموار نماییم . با ثبت نام در این طرح می توانند مراحم نقدی مد نظر خود را بطور مستقیم به حساب فرزند یا فرزندان معنوی خود واریز نمایند و هدایای غیر نقدی را با هماهنگی کارشناسان مربوطه به دست ایشان برسانند. با تشکر از همه مردم شریف ایران مخصوصا هم استانی های عزیزمان که در این مسیر پر خیر و برکت و امر خدا پسندانه همواره یاور خانواده های نیازمند بوده اند. با آرزوی صحت و سالمتی ، بنده و تمامی همکارانم در نشریه دریا کنار کمال تقدیر و تشکر را از شما سرکار خانم معصومه بیگی و همه نیکوکاران عزیز دریا دل داریم. در پناه حق باشید.

 

به کوشش:فاطمه نژاد حسینی(روزنامه نگار)

شناسه خبر : 2879
تاریخ : 1401/5/27 13:38:42
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/N5FOe9
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #معصومه بیگی #طرح اکرام ایتام #مصاحبه #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.