آخرین اخبار
بهبود و ارتقاء توانمندسازی زنان بوشهری
امروزه نقش مهم و موثر زنان در توسعه پایدار اقتصادی از طریق توانمند سازی ، افزایش آ گاهی و ارتقاء مهارت آنها یکی از مهمترین برنامه های هدفمند هر اجتماع و جامعه می باشد. با نگاهی عمیق تر به این مسئله در می یابیم که در واقع زنان کارآفرین از طریق فعالیت های موثر و مطلوب خود در ایجاد مشاغل خانگی یا محیط های بیرون از خانه ، در کنار رسیدگی به امورات منزل و تربیت فرزندان ، نه تنها در کمک به اقتصاد خانواده نقش مثبت و ارزشمندی دارند

بلکه در یک دوره مشخص و هدفمند با برنامه ریزی صحیح باعث رشد توسعه اقتصادی هر کشور هم می شوند. اما برای رسیدن به این سطح باید مسائل مهمی از قبیل مهارت زایی ،توانمند سازی از طریق آموزش و افزایش آ گاهی ، حمایت و امکانات مورد نیاز در اختیار زنان کار آفرین ما قرار بگیرد . ایجاد بستر مناسب همرا با حمایت از زنان کار آفرین بخصوص دختران و زنان جوان در جوامع باعث ، افزایش رشد و توسعه پایدار اقتصادی و کاهش فقر و آسیب های اجتماعی می شود. در این راه حمایت ، همیاری و همکاری دستگاه های اجرایی مربوطه بسیار ارزشمند و موثر خواهد بود.

1-باسلام و احترام لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم عرض سالم و ادب و احترام دارم خدمت همه مردم عزیز بوشهر و شما خبرنگار نشریه دریا کنار، فرزانه دهقانی هستم مدرک دکترا دارم ، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت ، به مدت سی سال در آموزش و پرورش مشغول به تدریس بوده ام و هنوز هم ادامه دارد. در دانشگاه های فنی و حرفه ای دختران بوشهر ، فرهنگیان ،پردیس بنت الهدی صدر ، پیام نور ، علمی کاربردی استان و دانشگاه علوم پزشکی در طول هجده سال سابقه تدریس در زمینه دروس تربیتی روانشناسی داشته ام . با کسب مجوز دفاع مقدس و مجوز نهاد رهبری مدرس دروس اخالق و دانش خانوداه و جمعیت نیز بوده ام .در طول این سال ها به یاری خدا هشتاد کتاب در زمینه های مختلف تالیف و به چاپ رسانده ام . حدود سی تا چهل مقاله در جایگاه های مختلف چاپ یا مطرح داشته ام . چهار مقاله علمی پژوهشی نیز در سطح کارشناسی ارشد و دکترا انجام داده ام . چندین مرحله بعنوان دبیر علمی و دبیر اجرایی همایش های ملی در کشور و در استان بوشهر به کار مشغول بوده ام و در نهایت کتاب این همایش ها را نیز به چاپ رسانده ایم . در حال حاضرمشغول به تدریس ام و مدیریت دبستان گلهای ایران را برعهده دارم و با کمک و لطف خداوند متعال دو دبستان گلهای ایران دخترانه و پسرانه را تاسیس نمو ده ام. در زمینه های علمی پژوهش ، با ادارات بنیاد شهید ، اداره فرهنگ و ارشاد اسالمی، حوزه ی هنری، سپاه امام صادق علیه السالم و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان بوشهرو همچنین ستاد اقامه نماز همکاری دارم . ان شاءالله که بتوانیم در مسیر شهدا قدم برداریم.

2-از اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه های مختلف توانمند سازی زنان داشته اید بیشتر برایمان بگویید؟

درحوزه زنان و توانمند سازی آن ها فعالیت های مختلفی را از سال 1386 به انجام رسانده ام اول اینکه با قبول مسئولیت مشاور امور زنان آموزش و پرورش در زمینه توانمند سازی دختران دانش آموزکار کردیم . در مرحله بعد دختران دانش آموز بی بضاعت را شناسایی و تحت حمایت مادی ، تهیه وسایل بهداشتی و مسائل آموزشی قرار دادیم .کارگاه های مختلف و ارزشمند مهارت زندگی راشبها برای دانش آموزان مدارس شبانه روزی برگزار کردیم . زنان سرپرست خانوار را تحت حمایت گروه خودمان قرار دادیم و در جلسات مختلف از آن ها تقدیر کردیم . برای این زنان با ایجاد کارگاه های روانشناسی ، آسیب های اجتماعی ، ازدواج فرزندان ،آموزش های الزم و ضروری را دادیم و در زمینه های حوزه زنان کارگاه های آموزشی را برای معلمان شهر بوشهر و شهر های مختلف استان برگزار نمودیم و با ستاد اقامه نماز در مورد شیوه های دعوت به نماز در زمینه مادران دانش آموز ، دانش آموزان و فرهنگیان در سه حوزه کار گاه ها و کالس های آموزشی انجام گرفت . مسابقات شعر و مقاله نویسی برای دختران دانش آموز گذاشتیم ، مسابقات ورزشی و اردو تدارک دیده شد و حتی یکی از اردوها زیارت اولی ها بودند که با معاونت محترم پرورشی استان حدود صدو بیست دانش آموز به زیارت ثامن االئمه حضرت آقا امام رضا علیه السالم مشرف شدند. در واقع با برنامه ریزی ها و فعالیت هایی که در حوزه زنان انجام گرفت سعی شد به توانمندی و مهارت آموزی آنها در زمینه های مختلف کمک شود . زنان نخبه را داشتیم که روزنامه آن به چاپ رسیده قبال و در تهران در همایش ملی نخبگان زن حضور یافته و در آنجا توسط ریاست جمهوری از آنان تقدیر شد در آن زمان و همچنین در سایر زمینه ها کتاب های آنها مورد حمایت قرار گرفت.یک کارگاه هم در مورد آسیب های اجتماعی دختران جوان بود که در طول سال برگزار شدو واقعا دانش آموزان با شوق و ذوق در این کارگاه شرکت می کردند و عالقمند هم بودن. . در کل سعی کردیم که بتوانیم در این زمینه فعالیت های مختلف، کارآمد و هدفمندی داشته باشیم.

3-بیشترین عوامل موثر در ارتقاء و توانمند سازی زنان بوشهری که باید مورد توجه قرار بگیرد کدام است؟

بیشترین عاملی که می تواند برای توانمند سازی زنان بوشهری مورد نظر قرار بگیرد توجه به استعدادها و توانمندی های بالقوه آنهاست که بایدبالفعل تبدیل شود و ایجاد زمینه مناسب برای آن است .در استان بوشهر زمینه های مختلف برای این موضو ع وجود ندارد یا کم است . ما اگر همین زنان و و دخترانی که در استان بوشهر هستند در شهر های و استان های مرکزی باشند استان های بزرگتر مثل شیراز یا تهران باشند شاید خیلی بیشتر از این ها بتوانند به پرورش استعدادهای خودشان بپردازند و به توانمندی های الزم برسند .مورد بعدی امکانات مناسب و کاربردی در اختیارشان قرار نمی گیرد و از لحاظ مادی تامین نیستند خیلی از زنان ما طرح های بسیار جالب و کاربردی دارند ولی نمی توانند در این مسیر آن را پوشش دهند به عینه به منصه ظهور برسانند و سومین مورد آموزش دادن آنهاست آموزش های الزم در استان بوشهر به اندازه مناسب موجود نیست و اگر بخواهند در استان های دیگر باشد نیازمند بودجه است برای این کار و باید ما در زمینه های مختلف فنی و حرفه ای و رشته های مختلف مهارت زایی بتوانیم استعدادهای بالقوه اینان را به بالفعل تبدیل کنیم و حمایتشان کنیم.

4 -در بحث ایجاد فرصت های شغلی و کار آفرینی زنان چه اقداماتی داشته اید؟

در زمینه کار آفرینی واقعا در استان بوشهر می توانیم فعالیت های بیشتری را ایجاد کنیم. در آن زمان ما زنان سرپرست خانوار وزنانی که به عینه خودشان خانواده را پوشش می دادند در زمینه های گوناگون کار آفرینی پشتیبانی و حمایت کردیم .مثال در کسب و کار هایی مثل تولیدات خیاطی ، محصوالت خانگی ، کارگاه هایی مثل ترشی سازی ها ، بسته بندی های سبزی و در سایر کارگاه های خانگی و حتی در تاسیس مدارس نیز مورد حمایت قرار دادیم .مثال چندین زن سرپرست خانوار داشتیم که توانستند دبستان و پیش دبستانی تاسیس کنند و چندین نفر دیگر با همین شرایط را بکار بگیرند . بنده با کمک سایر دوستان در تاسیس مدارس فعالیت کردیم و در همین مدارس تعدادی از همین خانم های دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس به باال به کار گرفته شد. در این مسیر چندین زن سرپرست خانوار مشغول به کار و فعالیت داریم . همه این ها از پوشش بیمه ای بهره مند هستند حدود هشتاد تا نود نفر داریم که بیمه این افراد بصورت دائم از طریق همین مدرسه رد می شود و این ها بهر حال در کنار تدریس دریافت حقوق هم دارند و در همین مدارس دانش آموزان بی بضاعت هم بصورت رایگان به تحصیل مشغول هستند و حمایت می شوند.

5-دیدگاه خود را در مورد توانمند سازی زنان و ارتباط آن با توسعه پایدار و سلامت جامعه بفرمایید؟

به نظر من جامعه ای سالم تر می ماند و توسعه پایدار دارد که زنان آن اشتغال داشته باشند، منظور از اشتغال فقط داشتن کسب و کاری بیرون از خانه و منزل نیست ما در بسیاری کشورهای جهان مثل چین ، مالزی ، کره و ... هر خانه خودش یک کارگاه است زنان در خانه در کنار فرزند و در محیط و فضای خانواده به کار های کارگاهی مشغول هستند بطوری که صبحها سرویس بار جدید را به درب منزل می آورد و عصرها مجدد این زنان با تحویل محصول مزد خود را نیز دریافت می نمایند. درواقع این زنان با کسب درآمد و به جهت رفاه حال خانواده در کنار داشتن شغل به کارهای منزل و تربیت فرزندان هم رسیدگی می کنند . اما بعضی از کارها هم در بیرون از خانه هستند که می توانند با مدیریت و برنامه ریزی صحیح مثل شغل بنده هم موارد مربوط به خانه و هم محیط کار را کنترل و در محور رشد و توسعه قرار دهند . پس در کنار توانمند سازی زنان و نقش موثر زن در خانواده و در جامعه ، برنامه های مختلفی می تواند در جامعه و استان انجام بشود و ارتباط و گسترش بدهند با توسعه پایدار . وقتی بانویی مشغول به فعالیت و کار باشد و اوقات فراغت آن پر باشد بدنبال آسیب ها ی اجتماعی نخواهد بود . فردی که مشغول کار کردن است عشق و عالقه دارد و بخاطر همین عالقه در کار اعتماد بنفس او افزایش پیدا می کند و این را رشد می دهدو بیشتر می کند .در بحث توسعه پایدار آینده مطلوب برای جامعه زنان ما برنامه ریزی شده، ماباید آن برنامه توسعه پایدار را بیاوریم در محیط زنان جامعه خودمان، با توجه به شرایط زندگی و استفاد ه از منابع بدون آسیب رساندن به محیط طبیعی خودمان این امر عملی می شود . وقتی زنان ما به آن سطح از اطالعات علمی در مورد توسعه جامعه خودشان رسیده باشند بصورت هدفمند تالش می کنند واین تالش آنها بی نتیجه نیست .در توسعه پایدار با باال بردن کیفیت زندگی و استفاده از سرمایه گذاری های صحیح بانوان در مسیر صحیح، خانواده رشد و پرورش پیدا می کند حتی بچه هایی که کنار این بانوان پرورش پیدا می کنند فرزندانی با اعتماد بنفس باال هستند ، مستقل و کارآمد رشد می کنند اینجاست که توسعه پایدار فرآیندی است برای بدست آوردن پایداری در هر فعالیت . خانواده ای را که ما برای زنان آنها برنامه ریزی داشته و توانمند سازی نموده ایم، آنها در هر فعالیتی که واردبشوند سبب رشد اقتصادی و توسعه جامعه خواهند شد حتی برای آینده فرزندان خود برنامه ریزی می کنند . پس توانمند سازی زنان با توسعه پایدار ارتباط تنگاتنگ دارد و می تواند سالمت جامعه را به بار بیاورد . با یک نگاه به اماکنی مثل کنار دریا و یا بازارچه ها این سوال پیش می آید که چه کسانی بیشترین وقت را در این مکان ها می گذرانند ؟ کسانی که اوقات فراغت زیادی داند ،بیکارند و یا شغل مناسب ندارند . اما اگر فرد برنامه ریزی داشته باشد و مهارت الزم را یاد گرفته باشد اینجاست که یک بانوی توانمندفعالیت های روزانه خود را هدایت می کند و رشد می دهد و در مسیرمناسب تری قدم می گذارد که در زمان مشخص سبب رشد اقتصادی و توسعه پایدار خانواده و در کنار آن جامعه می شود.

6 -در مورد توانمند سازی و تقویت مهارت های زنان در خانواده نیز برایمان صحبت کنید ؟

نقش آموزش های کارآفرینی و مهارتی را در توانمند سازی زنان ، بنده خیلی مهم و ارزشمند میدانم آن آموزش هایی که در شهرها توسط مراکز فنی و حرفه ای ، د انشگاه ها یا مدارس ایجاد زمینه الزم برای مشارکت زنان را در جامعه و نقش محوری آنها را در خانواده به سمت برنامه های توسعه ی جوامع هدایت می کند و این توانمند سازی ها و ارتقاء مهارت های زنان در برنامه مهم توسعه کشور بسیار نقش اثر گذاری خواهد داشت . حضور زنان در تشکل های غیر دولتی، سازمان های مردم نهاد)NGO )و برنامه های مختلف نقش محوری زنان در اقتصاد خانواده را به عینه نشان می دهد بخصوص خانواده های روستایی مثال، بسته بندی محصوالت باغی وحضور در مدارس ، کار آفرینی ، گروه های تخصصی اشتغال زایی ، گروه های فرهنگی و ورزشی ، گروه های مذهبی مثل هیئت ها سبب ایجاد توانایی ها مهارت هایی در بین زنان می شود که در واقع پشتیبانی دستگاه های دولتی و غیر دولتی در این امر این کار را توسعه می دهد و ما می توانیم زنانمان را در بهترین جایگاه ها مورد حمایت قراربدهیم . تقویت این مهارت ها سبب می شود که فرد خودش را یک کار آفرین و استادکار قلمدادکند و در این مسیر یک توجه ویژه ای داشته باشد.

7 -صحبت پایانی

اگر واقعا به زنان استان ما توجه بشود در زمینه های مختلف مهارت ها ، صنایع دستی ها کارآفرینی های گوناگون دارند که می تواند سبب ارتقاء اقتصاد خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در خانواده بشود. ان شاءالله که ما بتوانیم با حمایت دستگاه های مجری در این مسیر و مخصوصا حمایت نهاد بانوان استانداری و امور اجتماعی استانداری در این زمینه باهمکاری سایر ادارات کل اقدامات مهمی را برای زنان استانمان پی ریزی کنیم و باعث بشود که این زنان به جایگاه هایی دست یابند. با آرزوی سالمتی و سعادت برای همه مردم شریف بوشهر

 

به کوشش: فاطمه نژاد حسینی(روزنامه نگار)

شناسه خبر : 2874
تاریخ : 1401/5/27 13:09:57
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/OTWnim
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #بهبود و ارتقاء #توانمندسازی #نقش مهم و موثر زنان #مصاحبه #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.