آخرین اخبار
جامعه ما با حقوق خود و جایگاه بیمه تامین اجتماعی چقدر آشنایی دارد ؟
در این شماره از نشریه دریاکنار، بخش «گپ و گفت با مسئولین» را به َ عبداله شیرکوند (مدیر کل تامین اجتماعی استان بوشهر) اختصاص دادیم تا بخشی از سوالات مردمی را با ایشان در میان بگذاریم، باشد که مثمر ثمر واقع شود
مشروح بیانات ایشان به شرح ذیل می باشد:

1- جامعه  ما  با حقوق  خود و جایگاه  بیمه  تامین  اجتماعی  چقدر آشنایی  دارد  ؟ 

ضمن سلام به جامعه بزرگ سازمان تامین اجتماعی امیدواریم  که بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به جامعه هدف خود ارائه نموده وخدمتگزار خوبی برای این عزیزان باشیم.

سازمان تامین  اجتماعی  بزرگترین وگسترده ترین نهاد بیمه ای کشور است که کلیه طبقات جامعه  از کارگران گرفته تا کارمندان دولتی ، کارفرمایان ، صاحبان مشاغل و مسئولان همگی در طول فعالیت کاری و پس از بازنشستگی با این سازمان سروکار دارند .

با  وجود  نقش پررنگ رسانه ها و فضای مجازی و با  افزایش سطح آگاهی و مطالبه گری جامعه، و از طرفی اطلاع رسانی های مستمر سازمان تامین اجتماعی با رویکرد تحول دیجیتال وارائه خدمات نوین  به منظور جلوگیری از حضور فیزیکی در شعب وکارگزاریهای سازمان همچنین شیوع ویروس کرونا، قطعا   مردم  به خوبی دریافته اند که می بایست برای دریافت خدمات  درحوزه های مختلف  به سامانه های تعریف شده از سوی سازمان مراجعه نمایند .  مشارکت رسانه های خبری در اطلاع رسانی می تواند سطح آگاهی توده مردم را ارتقاء بخشیده و موجب  کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب وکارگزاریها گردد.

2- آمار  تحت  پوشش خود در  استان  بوشهر  را  لطفا ارایه فرمائید .

در استان بوشهر در حال حاضر ۳۴۰ هزار بیمه شده اصلی داریم  و با درنظر گرفتن افراد تبعی یک میلیون نفر را از خدمات سازمان استفاده می نمایند ومیزان درصد آن ۸۰ درصد  می باشد.  براساس آمارهای موجود تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش  نیز بالغ بر۲۹ هزار نفر است و ماهیانه 70 میلیارد تومان از بابت حقوق به این عزیزان پرداخت می شود.

3- تامین  اجتماعی چه نقشی در تشویق شهروندان به مشارکت بیشتر در طرح فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی داشته است ؟

سازمان تامین اجتماعی و به تبع آن اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر در خصوص اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا و حفظ پروتکل های بهداشتی  ونیز جلوگیری از بروز هر گونه وقفه در ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی، اقدامات متعددی را انجام داده است که مهم ترین آنها هدایت بیمه شدگان محترم به سمت استفاده از خدمات غیر حضوری سازمان و ثبت نام در سامانه های مذکور می باشد ودقیقا درچارچوب مصوبات ستاد ملی واستانی کرونا حرکت نموده  وخوشبختانه بر اساس اعلام استانداری بوشهر این اداره کل با مدیریت صحیح وهمت و مشارکت همه کارشناسان توانسته رتبه برتر را در بین 85 دستگاه هم ترازدر استان بوشهر به لحاظ ارائه میز خدمت و رعایت پروتکل های بهداشتی به خود اختصاص دهد.

4- تعداد مقرری  بگیران  کشوری  و استانی  و نحوه محاسبه مقرری بیمه بیکاری  در ایام مذکور چگونه است  ؟ 

در سال گذشته تعداد مقرری بگیران کشوری 220 هزار نفر بوده که پس از شیوع ویروس کرونا این تعداد به 680 هزار نفر افزایش یافته است .

از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  اسامی متقاضیانی که جهت برقراری بیمه بیکاری ثبت نام نموده اند جهت پالایش و مشخص شدن افراد واجدالشرایط به سازمان تامین اجتماعی  ارسال گردیده که این سازمان پس از مشخص نمودن افراد واجد الشرایط لیست اسامی آنان را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال تا پرداخت از طریق صندوق توسعه ملی کشور  انجام گیرد. لازم به ذکر است مقرری اسفند 98 و فروردین 99 قبلا پرداخت شده و اخیرا"  پرداخت مقرری اردیبهشت 99 نیز شروع شده است که پس از پرداخت  مقرری بیکاری ، مراتب در سوابق بیمه ای  این عزیزان  نیز لحاظ خواهد شد .

ضمنا " تعداد متقاضیان مقرری بیمه بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر که درسامانه وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی ثبت نام نموده اند نزدیک به 13هزار نفر می باشد .

5- اگر کارگاهی همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل باشد، تکیلف کارگران آن کارگاه چه خواهد شد؟

به استناد تبصره ماده 2 قانون بیمه بیکاری چنانچه بر اثر حادثه غیر مترقبه از قبیل سیل، جنگ، زلزله و  .... به صورت موقت کارگاه ها تعطیل گردند می بایست به بیمه شدگان آنها مقرری بیمه بیکاری پرداخت گردد . لذا شیوع ویروس کرونا هم حادثه غیر مترقبه بوده و بیمه شدگان کارگاه ها می توانند به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و جهت برقراری مقرری بیمه بیکاری ثبت نام نموده تا پس از طی فرایند های قانونی اقدام لازم درخصوص پرداخت مقرری بیکاری انجام پذیرد.

6- نحوه محاسبه مقرری که ملاک پرداخت از طرف سازمان برنامه بودجه قرار گرفته است به چه شکل می باشد ؟

 نحوه محاسبه بدین شکل است که 55درصد حداقل دستمزد شورایعالی کار درسال مربوطه باضافه به ازای هرفرد تحت تکفل 5 درصد حداقل دستمزد سال پرداخت و حداکثر 4 نفر تحت تکفل .

در فروردین ماه 99 پرداختی ها از یک میلیون تا حداکثر یک میلیون و 360 هزارتومان براساس تعداد افراد تحت تکفل انجام شده است . وبا توجه به فرمول بند 5 پرداختی در اسفند 98 از 550 هزارتومان تا 850 هزار تومان انجام شده است  که باتوجه به تاریخ بیکاری هریک از این عزیزان می باشد.

ادامه پرداخت مقرری دوره کرونا و کسانی که از خردادماه 99 به بعد بیکار می شوند با توجه به دستورالعمل اداری مشترک شماره 2 بیمه بیکاری مورخ 02/04/99 فی مابین سازمان و وزارت رفاه طبق روال قبل مقرری پرداخت می گردد .

7- وضعیت بیمه ملوانان در حال حاضر به چه شکلی است و برنامه های سازمان برای اصلاح نوع بیمه شدگان چیست ؟

درحال حاضر وضعیت بیمه ملوانان براساس توافقنامه سال 74 می باشد که به ازای تعداد روزهایی که با لنج به دریا می روند وبر اساس آن لیست ارسالی از سوی صاحب لنج ارسال میگردد ، سوابق بیمه ای برای ملوانان ثبت می گردد . لذا برهمین اساس سوابق این عزیزان ماهانه ممکن است 5 یا 10 ویا 15 روز لحاظ گردد . از طرفی باتوجه به اینکه این عزیزان رابطه کارگری کارفرمایی با یکدیگر ندارند مشمول قانون کار نبوده وبه تبع آن نمی توانند از مشاغل سخت وزیان آور نیز استفاده نمایند .

درنهایت اینکه مسائل ومشکلات این عزیزان به ستاد مرکزی سازمان ارسال گردیده وبراساس آخرین اطلاع ، پیشنهادی از سوی سازمان به وزارت کشور ارسال گردیده که انشالله با پیگیری های انجام شده بتوان هرچه سریعتر نسبت به حل مشکل این عزیزان اقدام نمود.

8  -  سازمان تامین  اجتماعی در جهت رسیدگی بهتر به وضعیت مخاطبین سازمانی چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است ؟  

باتوجه به اینکه درحال حاضر نزدیک به 45 میلیون نفر از خدمات سازمان استفاده می نمایند لذا مراجعه حضوری این عزیزان به شعب وکارگزاریها مشکلاتی را قطعا درپی خواهد داشت . لذا سازمان تامین اجتماعی با برنامه ریزی های دقیق  توسعه خدمات الکترونیکی و تحول  دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده قطعا تا پایان سال 99 بسیاری از خدمات سازمان بصورت غیرحضوری ارائه خواهد شد که این موضوع موجب کاهش  حضور فیزیکی  به شعب سازمان خواهد شد .

از جمله خدمات غیر حضوری انجام شده می توان به حذف تاریخ اعتبار دفترچه های درمانی واستفاده از شش روش استحقاق درمان  اشاره نمود که  در نتیجه اجرای این طرح ، 400 هزار مراجعه در استان بوشهر به شعب و کارگزاریها کاهش خواهد یافت .  بر این اساس کلیه مخاطبین سازمان می توانند با مراجعه به سامانه  ثبت نام نموده و با دریافت یوزر وپسورد  ازخدمات غیر حضوری بهره مند شوند .

بحث حذف خود دفترچه های درمانی نیز در دستور کار قرار دارد وانشاءالله بزودی اجرایی خواهد شد.

همچنین با نصب اپلیکشن my tamin نیز می توانند از بخش دیگری از خدمات الکترونیک غیرحضوری استفاده نمایند .

موضوع دیگر بحث متناسب سازی ویا همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران بوده که با دستور ویژه رئیس محترم جمهور وتلاشهاو پیگیری های مستمر وزیر محترم تعاون  کار ورفاه اجتماعی و آقای دکترسالاری محقق گردیده و این موضوع موجب افزایش حقوق مستمری بگیران گردیده و از مرداد ماه سال جاری اجرا خواهد شد .

ضمنا مبلغ دوهزار میلیارد تومان جهت پرداخت وام قرض الحسنه نیز برای بازنشستگان ومستمری بگیران درسال جاری درنظر گرفته شده که با هماهنگی کانونهای بازنشستگی استانها پرداخت خواهد شد.

موضوع دیگر پرداخت مطالبات  مراکز درمانی دانشگاهی بوده که براساس سوابق موجود کلیه این مطالبات پرداخت ودرحال حاضر بروز می باشد که این موضوع موجب اعتبار بخشی به دفترچه های درمانی این سازمان گردیده است .

تنقیح بخشنامه های سازمان است که این موضوع  قطعا درکاهش اعتراضات وشکایات مراجعین تاثیر گذار بوده ودرکاهش مراجعات به دیوان عدالت اداری نیز تاثیرگذار می باشد.

یک بحث هم انتصاب مدیران سازمان است که قطعا افرادی که در آزمون مدیران آینده شرکت نموده  و در کانون ارزیابی نیز مصاحبه خواهند شد ودرنهایت باتوجه به تعهد وتخصص انتصاب خواهند یافت .

9- فرایند  اعتبار دفترچه های تامین  اجتماعی به چه نحوی می باشد ؟

 استحقاق درمان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و بیمه‌شدگان می‌توانند از ۶ طریق نسبت به این امر اقدام کنند. استعلام دفترچه درمانی از طریق بارکدخوان تعبیه شده(با استفاده از دوربین موبایل) و یا ورود کدملی در وب اپلیکیشن به نشانی pwa.tamin.ir، از طریق بستر USSD با شماره گیری کد دستوری #۱*۱۴۲۰*۴* یا #۱۴۲۰*۴*، کد دستوری  #۱۶۶۶*بیمه سلامت و سامانه اینترنتی به نشانی medical.tamin.ir

 

10- فعالان رسانه‌ای فاقد بیمه چگونه خود را بیمه نمایند ؟

بیمه شدگان فعال درحوزه رسانه که بعنوان کارگر مشغول بکار هستند براساس قانون کارفرمایان مکلفند نسبت به ارسال لیست وپرداخت حق بیمه این عزیزان اقدام نمایند .

از طرفی به منظور پوشش بیمه ای به نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب تسهیلاتی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و در این خصوص توافق نامه ای نیز فی ما بین وزارت مذکور، موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر و سازمان تامین اجتماعی منعقد گردیده است. مرجع معرفی پدید آورندگان، نویسندگان کتاب و هنرمندان صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان وابسته به وزارت مذکور به سازمان می باشد.

این قبل افراد به 2 صوت معافیت بیمه ای دارند: 1-مشمول کمک دولت   2-مشمول یارانه که از تاریخ 1/1/98 فقط به صورت مشمول کمک دولت جهت بیمه شدن معرفی می گردند.

11- همسان سازی  حقوق  بازنشستگان  چکونه است و از چه زمانی  آغاز میشود ؟ 

بنابر پیگیریهای انجام‌شده و موافقت ریاست جمهور ومصوبه هیات محترم وزیران متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مردادماه انجام خواهد شد . باتوجه به اینکه اجرای این طرح متضمن تامین منابع مالی بوده ، بر همین اساس مبلغ 32 هزار میلیارد تومان درقالب خرید سهام از شرکتهای فعال وسود ده به سازمان تامین اجتماعی اختصاص یافته که به موجب آن طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان از اول مرداد ماه سال جاری اجرا خواهد شد.

با توجه به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و نظر به میزان سوابق این عزیزان افزایش حقوق محاسبه وپرداخت خواهد شد.

شناسه خبر : 97
تاریخ : 1399/8/9 09:46:05
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/CYRzfw
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.