گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
تازه های بازار کتاب ایران
جلد دوم کتاب "غزل‌گستران سبزمنش" تالیفِ دکتر بسم‌الله شریفی منتشر شد
جدیدترین محصول فرهنگی بنیاد جهانی سبزمنش رونمایی شد

جلد دوم کتاب غزل‌گستران سبزمنش(زندگی‌نامه ونمونه‌ی اشعار شصت عضو با افتخار بنیاد جهانی‌سبزمنش) تألیفِ دکتر بسم الله شریفی، حله‌ی مبارک چاپ را به تن کرد. 

 

دفتر دوم کتاب غزل‌گستران سبزمنش(زندگی‌نامه ونمونه‌ی اشعار شصت عضو با افتخار بنیاد جهانی سبزمنش) تألیفِ دکتر بسم الله شریفی، ام‌روز از سوی واحد انتشاراتی سبزمنش و نشر پِژوهشی نوآوران شریف، تن پوش چاپ به تن کرد و راهی بازار کتاب شد. 

این کتاب در 190 صفحه با قطع رقعی، حاوی معرفی کامل و نمونه غزلیات شصت عضو با افتخار بنیاد جهانی سبزمنش از 15 کشور می‌باشد که با ویراستاری محترم استاد ابراهیم حاج محمدی(قمر) و طرح جلد آقای عبدالله نیازی، بعد از طی مراحل قانونی و گرفتن شابک بین المللی، رده بندی کنگره، رده بندی دیویی و شماره کتابشناسی ملی، امروز در تهران چاپ و منتشر شد.

 دکتر بسم الله شریفی این کتاب را به: 

(خانواده بزرگ بنیاد جهانی سبزمنش ‌که باگذشت هر روز درحال فخرآفرینی‌اند؛ 

- دوست‌داران سبزمنش ‌که در عالم هجرت و غربت قلم می‌زنند و عشق می‌آفرینند؛ 

- تمام گویشوران زبان فارسی که هدفشان متبارز ساختن ارزش‌های هویتی، فرهنگی و تمدنی است و بدون تعصب پروانه‌وار می‌سوزند و می‌سازند؛) تقدیم نموده و در مقدمه نگاشته است: 

(استقبال بی‌پیشنه از چاپ و نشر دفتر اول(غزل‌گستران سبزمنش)، عزمِ مرا بیش‌تر از پیش جزم نمود تا برای تدوین کتاب.های مشترک از نشانی بنیاد جهانی سبزمنش کمر همت بربندم و جلد دوم را از شخصیت‌ها و چهره‌های جدیدِ سبزمنش همراه با کتاب‌های: (نو سُرایان سبزمنش، دوبیتی گستران سبزمنش، رباعی‌گستران سبزمنش، داستان‌نویسان سبزمنش، طنز گستران سبزمنش و دلنوشته‌های سبزمنش) روی دست گیرم). 

در مقدمه کتاب آمده است: 

پُر واضح است که ما در کنار نگرش‌ها و جهان‌بینی‌هایِ علمی، فلسفی، مذهبی، عرفانی و... با نگرش و جهان‌بینی‌ِ دیگری مواجه‌ایم که از آن به جهان‌بینی هنری تعبیر می‌شود و قلمرو آن متفاوت از دیگر جهان‌بینی‌ها بوده و عمدتاً بیانگرِ زیبایی‌ها و درک زیبایی‌ها می‌باشد. 

اگر از بحث جزییات و تعابیر فلسفی زیبایی بگذریم و زیبایی را در آفرینش‌های هنری و ادبی با توجه به تناسب و هماهنگی، ایجاد لذّت و احساس مطبوع، آرامش، شادی، جذابیت، سادگی، بیان مفاهیم ارزشی معنا کنیم، براحتی در می‌یابیم که جهان‌بینی هنری، جهان‌بینی مستقلی است و بایستی بیش‌تر از پیش، دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به زوایایِ پیدا و پنهان آن توجّه کرد. 

به قول دکتر روزبه مفهوم زیبایی در طبیعت با مفهوم زیبایی در هنر، تفاوتی اساسی دارد:(در طبیعت، زیبایی، مطلوب و زشتی، مردود است. اما در عالَم هنر، حتّی انعکاس زشتی‌ها، اگر مبتنی بر خلاقیت هنری باشد، عین زیبایی‌است). 

برای کوتاهی سخن به یک مورد از تعاریف هنر بسنده می‌کنیم: "هنر؛ یعنی دیدن، درک و بیان جذاب و دل‌انگیز زیبایی"و یا "فرایندی است که در آن، یک معنا یا احساس یا فرم در قالبی زیبا و با درنظر گرفتن اصول زیبایی‌شناسی بیان شده است"، که ما در اینجا از جمع هنرهای هفتگانه که شامل: (نقاشی، مجسمه‌سازی، ادبیات، موسیقی، تئاتر، معماری و سینما)می‌شود، تنها روی ادبیات، تمرکز می‌نماییم و ادبیات به قول دکتر عبد الحسین زرین‌کوب :"به طور کلی آنگونه سخنانی است که از حد سخنان عادی برتر و والاتر بوده و مردم آن سخنان را در خورِ ضبط و نقل دانسته‌اند و از شنیدن آنها دگرگون گشته‌اند و احساس غم و شادی یا لذت و الم کرده‌اند". 

پژوهشگران حوزه ادبیات؛ آثار ادبی را از حیث محتوا به چهار دسته: (حماسی، نمایشی، غنایی و تعلیمی) تقسیم نموده‌ و ادبیات مکتوب را به دو بخش: نظم(شعر) و نثر قابل تقسیم می‌دانند و منظور ما در این پیشگفتار (شعر) است که از نظر دکتر شفیعی کدکنی به: (گره‌خوردگی عاطفه، اندیشه و تخیّل که در زبان آهنگین شکل گرفته است) تعریف شده‌است و شعر را در قالب‌های سنتی(کلاسیک) و قالب‌های نو(آزاد) با لحاظِ تقسیم‌بندی جداگانه‌ی هر یک از آن‌ها، قابل بخش‌بندی دانسته‌اند و برای هر بخش، تعاریف جداگانه وجود دارد که از حوصله این یادداشت خارج است. 

 بنابر این، این کتاب، تنها روی یک بخش از هنر و جزیی از بحث ادبیات و شعر که غزل است، استوار است و با زیبایی‌ها و مزیت‌های خاص خود، جلوه‌گری می‌کند. 

غزل؛ چه در فرم و محتوای کلاسیک و چه در فرم و محتوای جدید، طرفداران بی‌شمار خود را دارد، که خوش‌بختانه تمام داشته‌های این کتاب را در کنار بیان مشخصات سرایندگان، غزل تشکیل می‌دهد و غزل را در لغت (سخن گفتن با معشوق و عشق‌ورزی با او) معنا کرده‌اند. 

 در حقیقت غزل، قالب شعری است که در آن مصراع اول با همه‌ی مصرع‌های زوج هم‌قافیه هستند و محتوای آن‌را موضوعاتِ عرفانی، عاشقانه، سیاسی، اجتماعی، فراق، وصل، حماسی و... تشکیل می‌دهد و با صراحت باید گفت که نگارنده این سطور از علاقمندان غزل می‌باشد و در همه‌پذیری غزل از سوی دوست‌داران و علاقمندانش همین کافی‌ست که می.گویند: غزل شاهنشاه اشعار است. 

مؤلف کتاب(دکتر بسم الله شریفی) در بخشی از مقدمه طولانی کتاب همچنان نوشته است: 

(در این کتاب، زندگی‌نامه و نمونه‌های غزلیات60 عضو با افتخار بنیاد جهانی سبزمنش که شامل کشورهای: (افغانستان، ایران، تاجیکستان، ازبیکستان، آمریکا، کانادا، آلمان، پاکستان، دانمارک، هلند، ترکیه، آسترالیا، سویدن، امارات، پرتغال و...) می‌گردد، به ترتیب حروف الفبا درج شده است، یعنی برای هر عضو بنیاد جهانی سبزمنش بدون تفکیک سمت شان در بنیاد و یا فعالیت.های بیش‌ترشان در سایر حوزه‌ها، سه صفحه اختصاص داده شده است...)

مؤلف مزیت‌های این کتاب را که بخشی از یک طرح بنیاد جهانی سبزمنش است این‌گونه بیان می‌دارد: 

این کتاب در کنار سایر موارد؛ مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد که می‌توان از: 

ـ متنوع بودن غزلیات؛ 

 - کنارهم قرارگرفتن زنان و مردان بدون تفاوت جنسیتی در یک کتاب؛ 

- یک‌جا بودن شاعران 15 کشور مختلف در یک گزینه؛ 

- از یک نهاد و آدرس بودن همه‌ی اعضا؛ 

- گزینش و درج افراد شامل این کتاب در دایرة‌المعارف"دانشنامه" پارسی‌سرایان جهان که توسط این‌جانب و تعدادی از همکاران، در حال تدوین است؛ 

- چاپ و نشر شدن آن با مجوّز، فیپا، شابک و... بین‌المللی) نام‌برد. 

آقای شریفی در پایان مقدمه اظهار امیدواری نموده و نگاشته است: 

(امیداست این تلاش کوچک بنده، مورد قبول درگاه حق(ج) قرار گیرد و بتوانیم دفترهای بعدی این طرح را با همکاری دوستان سبزمنش، به زودی تدوین نموده و به دستبوسی شما سروران قرار دهیم).

 

گفتنی‌است، جلد اول کتاب غزل‌گستران سبزمنش که شامل زندگی‌نامه و نمونه‌های غزلیات50 عضو با افتخار بنیاد جهانی سبزمنش می‌شود، سال پیش از سوی دکتر بسم الله شریفی تألیف و از نشانی واحد انتشاراتی سبزمنش و نشر زرین مهر نشر شده است.

 

 

شناسه خبر : 16198
تاریخ : 1403/5/14 15:06:14
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/htwv70
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #بنیاد جهانی سبزمنش #غزل گستران سبزمنش #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.