آخرین اخبار
دلایل مردودی ۵ درصد کلاس اولی/ این مقدار مردودی در شأن نظام آموزشی نیست
عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با انتقاد از آمار ۵ درصد مردودی دانش آموزان در دوران ابتدایی، گفت: باید مسئولان آموزش و پرورش با جدیت تمام ضعف‌های آموزشی که منجر به مردودی دانش آموزان شده را پیگیری کنند و این رقم را به حداقل میزان خود برسانند این در شان نظام آموزشی کشور نیست.

مهدی اسماعیلی در مورد ۵ درصد مردودی پایه اول ابتدایی، گفت: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است که شرایط تحصیل رایگان را برای عموم ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند تا کسی بازمانده از تحصیل نباشد، علیرغم تلاش‌های گسترده برای اجرای کامل این اصل قانونی باز شاهد جا ماندن گروهی از دانش آموزان از تحصیل و ترک تحصیل آنان هستیم.

درصدی از دانش آموزان باید در مدارس استثنایی درس بخوانند

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید به میزان مردودی دانش آموزان در پایه اول ابتدایی، افزود: تمام خلاء‌ها در این زمینه را نمی‌توان به پای کوتاهی آموزش و پرورش نوشت، مسئله غربالگری دانش آموزان در هنگام ثبت نام مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، در نظر داشته باشیم که درصدی از دانش آموزان باید در مدارس استثنایی درس بخوانند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق محروم مدارس استثنایی نداریم، اظهار داشت:غربالگری ثبت نام دانش آموزان در مناطق محرومی همچون روستاها گاهی ممکن نیست و اگر این مهم ایجاد شود مدارس استثنایی برای آموزش آن ها وجود ندارد و حتی با ورود این گروه از دانش آموزان به مدارس عادی توانایی گذر به مراتب بالاتر را نداشته و منجر به مردودی آن ها می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بخشی از مردودی‌های دانش آموزان به دوران کرونا و کلاس‌های مجازی مدارس مربوط است، این گروه یا به مدرسه نرفته و یا در میانه سال تحصیلی، ترک تحصیل کرده‌اند سیستم آموزشی کشور این گروه از دانش آموزان را به عنوان باز مانده از تحصیل یا مردودی ثبت کرده است.

نظام آموزشی کشور کوتاهی‌هایی در حق دانش آموزان داشته است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: در برخی از نقاط کشور گاه شاهد هستیم که نظام آموزشی کوتاهی‌هایی در حق دانش آموزان داشته است که این کوتاهی به عدم دسترسی به معلم بر می‌گردد و متاسفانه دانش آموز تعلیمات لازم را نگرفته و زمینه مردودی آنان را فراهم کرده است.

اسماعیلی با انتقاد از آمار ۵ درصد مردودی دانش آموزان در دوران ابتدایی، یادآور شد: باید مسئولان آموزش و پرورش با جدیت تمام ضعف‌های آموزشی که منجر به مردودی دانش آموزان شده را پیگیری کنند و این رقم را به حداقل میزان خود برسانند این در شان نظام آموزشی کشور نیست؛ چرا باید در دوران ابتدایی با چنین چالشی روبرو باشیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به راهکار تاسیس مدارس دو زبانه برای کاهش میزان مردودی پایه اول ابتدایی؛ اظهار داشت: وجود رسانه ملی فرصتی مناسب برای حل دو زبانگی دانش آموزان است بر همین اساس وجود مدارس دو زبانه نمی‌تواند راه حل قطعی برای جبران ضعف یادگیری و کاهش میزان مردودی‌ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات متعدد انجام پذیرفته در مورد میزان تاثیر یادگیری دانش آموزان در مناطق دو زبانه، گفت: طی پژوهش‌های انجام گرفته مشخص شد دو زبانگی که در برخی از استان‌ها شاهد آن هستیم با وجود رادیو و تلویزیون چندان بر روی یادگیری دانش آموزان تاثیر ندارد؛ با تمام این تفاسیر دلایل مختلفی همچون اُفت تحصیلی و مردودی دانش آموزان موثر است که همگی مولفه‌های چالش برانگیز نظام آموزشی کشور ما هستند و باید مورد توجه بگیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش یکی از مولفه‌های نظام آموزشی کشور است، یادآور شد: آموزش و پرورش به عنوان مرجع عالی تصمیم گیری نظام آموزشی کشور باید این مشکلات را به صورت جزیی بررسی و مطرح کند تا اقدامات سریع در این راستا انجام بگیرد، در کمیته آموزش به کمیت و کیفیت باید به عنوان یک اولویت توجه داشته باشیم و اخیرا هم از مسئولان آموزش و پرورش برای توزیع، نحوه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری سند تحول آموزش و پرورش دعوت شده تا توضیحاتی در این خصوص ارائه کنند.

 

🌊 دریاکنار از نشریات با سابقه استان بوشهر 
📲ارسال مطلب

   instagarm

  telegram

twitter.com/daryaaknar  twitter

  whatsapp

  facebook

  eitaa

  linkedin

شناسه خبر : 10436
تاریخ : 1402/5/29 10:00:18
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/XKxKTV
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #کلاس اولی #مردودی #آموزش #دانش آموزان #نظام آموزشی کشور #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

1
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
  • م . خ
    8 ماه قبل

    سلام هرچه تعداد مردودی کم شود کیفیت آموزشی پایین می آید . کلاس اول ابتدایی که حروف و اعداد یک رقمی بلد نیست باید مردود شود .