آخرین اخبار
راه اندازی مرکز ملی مهارت نفت، گاز پتروشیمی کشور در شهرستان عسلویه
این شماره از نشریه دریاکنار، بخش"گپ و گفت با مسئولین"، اختصاص دارد به جوانترین مدیرکل که تامین کننده نیاز استان در دو مبحث مهم 1. تربیت نیروی کارآمد و حرفه ای و 2. پدیدآوردن فن یا تخصص های مدرن می باشد، ایشان کسی نیست جز جناب عبدالمجید دراهکی؛ مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای استان بوشهر که فرصتی دراختیار ما قراردادند تا در گرامیداشت هفته دولت خدمت ایشان باشیم و اقدامات ایشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم:

 

شرح مختصری از اداره کل فنی و حرفه ای استان و فعالیتهای تحت نظارت را بیان فرمائید؟

عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت شما خبرنگاران عزیز و بزرگوار، خرسند هستیم از اینکه فنی حرفه ای را به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی، جهت ارائه در مطبوعات و رسانه انتخاب کردید. به هرحال انجام اقدامات فرهنگی برای ترویج مهارت آموزی در جامعه با تعامل و همکاری خانواده ها، رسانه ها و سازمانهای مرتبط به منظور توسعه اشتغال پایدار، ضروری است. همانطورکه مستحضرید در حال حاضر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر با ۱۵ مرکز آموزشی ثابت و ۱۷۸ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در کلیه شهرستانهای استان فعالیت می کند. با توجه به ظرفیت های استان، گروه های هدف ما در 15جامعه هدفی جهت برنامه ریزی آموزشی، ارزیابی و اثربخشی این آموزشها تقسیم می شوند که شامل: دانشجویان، دانش آموزان، مدد جویان بهزیستی، کمیته امداد، مناطق حاشیه نشین، زنان سرپرست خانوار، افراد بهبود یافته در کمپ های ترک اعتیاد، کارگاه هایی در حوزه زندان، کارگاه های روستایی و تفاهم نامه هایی که با مراکز صنعتی، کشاورزی یا خدماتی برای ارائه آموزش های تخصصی و تامین نیازهای نیروی انسانی و توانمندسازی و صلاحیت حرفه ای نیروهای آموزش دیده می باشد. شایان ذکر است اعتبار گواهینامه ی سازمان فنی و حرفه ای کشور بین المللی بوده و افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه ای، موفق به اخذ گواهینامه شوند، می توانند در تمامی کشورهایی که عضو سازمان جهانی کار(ILO) هستند مشغول کار شوند و این گواهینامه بین المللی مورد تایید ایشان می باشد.

یک مسئله مهم دیگری که درسال های اخیر در راستای توسعه آموزش های مهارتی، براساس نیاز بازار و شرایط منطقه ای مورد توجه است، پرداختن به استانداردهای آموزشی هست، به طور مثال در حوزه صنایع دریایی نزدیک به ۱۲۰ استاندارد در دستور کار قرار دادیم و در حوزه نفت و گاز هم تقریباً 220 استاندارد تا به امروز تنظیم کرده و ارائه دادیم. ضمنا تفاهم نامه هایی را با شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، نیروگاه اتمی، شرکت صنایع دریایی، صندوق توسعه سرمایه گزاری دریایی و همچنین با پرورش دهندگان ماهی و میگو انعقاد کردیم که آموزش های تخصصی و توانمندسازی نیروهای آن ها را انجام دهیم، بواقع این یک مقدمه ای از کلیه فعالیت هایی هست که در دستور کارما قراردارد.

چالش هایی که فنی و حرفه ای استان در زمان پدیده کرونا با آن روبرو بوده است را بیان فرمائید و راهکارهای شما جهت هم نشینی و مقابله با آن به چه صورت بوده است؟

طبیعتا وجود کرونا سبب تغییر رویه مجموعه های آموزشی کشور شد، اگر چه به علت ضعف در زیرساخت ها، مشکلات فراوانی جهت برقراری آموزش ها از بستر فضای مجازی وجود داشت، اما این محدودیتها در فنی و حرفه ای نسبت به سایر مجموعه های آموزشی نمود بیشتری داشت چرا که بخش عمده آموزش مدارس و دانشگاه ها تئوریک بوده اما در فنی و حرفه ای فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد تئوری و حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد فرآیند آموزش عملی می باشند، طبیعتا بایستی متناسب با فرآیند پیش رو برنامه ریزی می کردیم و از آنجایی که فعالیت آموزشی رکن اصلی این اداره کل است در راستای مبارزه با بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، تفاهم نامه ای بین فنی و حرفه ای و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر منعقد شد و براساس آن کاهش تعداد فراگیران در یک کلاس با حداکثر ۵ نفر، رعایت پروتکل های بهداشتی، خودمراقبتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، سنجش تب و استفاده از ماسک و دستکش در دستور کار قرار گرفت. اما در بخش فناوری اطلاعات و دوره های حسابداری مالی از طریق تولید محتوا و ارائه مجازی در قالب دوره های مهارت آموزی ویژه عمل کردیم. طبیعتا حجم آموزش ها نسبت به سال های قبل کاهش داشته و تمام سعی ما بر این است که تا 80 درصد آموزش ها را پوشش دهیم.

آیا مناطق ویژه نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان، همکاری و حمایت لازم را از پتانسیل های فنی و حرفه ای داشته اند؟

منطقه ویژه در چندسال اخیر در حوزه قردادهای آموزشی با مجموعه فنی و حرفه ای همیشه پای کار بوده و در این زمینه قدم های مثمر ثمری برداشته اند، اما متاسفانه از سوی شرکت هایی که تحت عنوان پتروشیمی یا مجتمع های  وابسته به منطقه ویژه مستقر می شوند تعامل لازم صورت نگرفته است. از انصاف هم نگذریم منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و مجموعه مدیریتی آن، حمایت لازمه را از مجموعه فنی و حرفه ای استان داشته و دارند، در سال اخیر هم با حضور آقای خرمدل سیستم حمایتی، دچار تغییر و تحولات ویژه ای گشته است و درحال حاضر با همکاری شورای برنامه ریزی استان و منطقه ویژه سندی تهیه و تنظیم گشته تحت عنوان "سند آموزش های کارآفرینی، خدمات موردنیاز منطقه ویژه" که در این سند تقریبا 300 حرفه موردنیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشخص شده که متعهد است خدمات خود را از کارآفرینان فنی و حرفه ای استان دریافت کند و این به عنوان یک مصوبه در شورای برنامه ریزی استان در دو هفته گذشته با حمایت جناب استاندار انجام شد.

باتوجه به پتانسیل های موجود استان چه رشته هایی در الویت برنامه ریزی شما قرار دارند؟

در فرآیند پیش روی ما ابتدا حجم نیاز استان را شناسایی می کردیم، مثلا در بخش کشاورزی یک ظرفیت خیلی خوبی وجود دارد؛ بحث نخیلات، استفاده از تکنولوزی نوین در کاشت، داشت و برداشت صیفی جات و کلیه امور زراعی، در بخش شیلات و پرورش میگو، راه اندازی مرکز ملی مهارت صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در شهرستان دیر، در بخش گردشگری، کرانه ای و ساحلی و بازی های دریایی، ما در حال حاضر بکر هستیم و در پیشبرد آن راه اندازی مرکز آموزش مهارتی هتل داری همزمان با 6 استان دیگر در دستور کار داریم، در حوزه تامین خدمات  نفت، گاز و پتروشیمی، راه اندازی مرکز ملی مهارت نفت، گاز پتروشیمی کشور را در شهرستان عسلویه را داریم و بصورت کلی اعلام می نمایم که از لباس کار که ساده ترین نیاز یک شرکت است تا حجم گسترده ای از خدمات انیمیشن، همه و همه مس تواند اشتغال ایجاد کند، معدود استانی در کشور هست که اینچنین ظرفیت ملی و بین المللی داشته باشد، ظرفیت های خامی که دست به هر اقدامی در بوشهر بزنید تبدیل به پول می شود.

مهمترین برنامه فنی حرفه ای استان که دغدغه اصلی شما می باشد را بیان فرمائید؟

در حال حاضر بزرگ ترین دغدغه ای که وجود دارد، کمبود اعتبارات جهت متناسب سازی تجهیزات فنی حرفه ای استان با تکنولوژی روز و همچنین جذب مربیان حرفه ای و به روز می باشد. همچنین تبدیل مراکز از حالت عمومی آموزشی به تخصصی آموزشی و تمرکز نمودن بر ظرفیت خالی فضای کاری در حوزه های کارآفرینی و اشتغال زایی، که چهار و پنج حوزه خاص هست و محدود نمودن سایر آموزش ها، نه این که حذف شود بلکه تخصصی سازی کردن مراکز متناسب با ظرفیت های استان و ضمنا طبق سند و با برنامه حرکت کنیم. در پیشبرد آن ما سند توسعه مهارت های استان بوشهر در شورای برنامه ریزی مصوب کردیم و همچنین سند خدمات مورد نیاز نفت، گاز و پتروشیمی را که بزرگ ترین صنعت هست (و ما را تحت عنوان پایتخت آن صنعت می شناسند) را تنظیم کردیم که  سعی برآن داریم متناسب با آن، رو به جلو حرکت می کنیم.

راهکارهای فنی حرفه ای در زمینه حمایت از کسب و کار نوپا (استارت آپ ها) به چه شکل می باشد؟

اگر تیم های کسب و کار نوپا (استارت آپی) ما یک ایده تجاری در ذهنشان باشد و ما ظرفیت موجود فنی حرفه ای را بصورت رایگان دراختیارشان قرارداده و آموزش های لازم را به خودشان  و نیروهایشان ارائه می دهیم، از تجهیزات و امکانات ما میتوانند استفاده کنند تا مرحله ای که ایده آنها تجاری شده بعد ازاین که تجاری شد و توانستند آن را به فروش برسانند باید از مجموعه ی ما خارج شده، در پارک علم فناوری یا جاهای دیگر مستقر شوند تا آنکه بحث تجاری سازی شان را نهایی کنند، اما تا مرحله تجاری سازی توان مند سازی نیرو هایشان به صورت رایگان وظیفه ماست.

ضمن تشکر از این فرصتی که در اختیار ما قرار دادید توصیه شما به هیات تحریریه نشریه دریاکنار (گروه جوانان مفید باشیم نه مهم) چیست؟

نشریات به لحاظ اطلاعات علمی و تخصصی از سطح بالایی برخوردارند ولی یک چیزی را خیلی دوستانه خدمتتون عرض میکنم در هر زمینه ای که می خواهید پیشرفت کنید دو فرآیند را سرلوحه خویش قرار دهید؛ اول اینکه علمتان متناسب با کارتان به روز باشد، یعنی مرتب در آموزش باشید، دوم اینکه ابزارتون به روز و متناسب با نیاز مردم باشد. تلاش کنید تا مخاطبتان هم گام با شما حرکت کند و بعد از مدتی شما را به فراموش نسپارد. مجموعه فنی حرفه ای آمادگی ارائه رایگان خدمات در هر دوره آموزشی که علمی از علم جامعه روزنامه نگاری یا جامعه دیگری در حوزه اطلاع رسانی را بالا ببرد، داشته و دارد، خواه کارگاه آموزشی باشد خواه اینکه دوره مجازی، من به یقین به عنوان مدیرکل تا زمانی که مسئولیت این مجموعه را دارم این اطمینان را به شما می دهم که ظرفیت رایگان فنی حرفه ای را در اختیار همه مجموعه های اطلاع رسانی استان بوشهر قرار دهیم.

شناسه خبر : 109
تاریخ : 1399/8/13 14:15:03
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/JQkRBN
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.