آخرین اخبار
رتبه اول در کسب کتاب برتر استان درهفته پژوهش سال 1400
از مهمترین مسائل توسعه پایدار و پیشرفت در جوامع بحث مهم آموزش همراه با پژوهش می باشد .

بهره مند بودن از منابع انسانی آ گاه و توانمند از سرمایه های ارزشمند هر کشور می باشد. در این راستا آموزش مطلوب و موثر منجر به ارتقاء توانمندی و بهبود مهارت های انسانی می شود. هر اندازه میزان آموزش و تحقیق و مطالعه در کشوری بیشتر باشد ، اشتغال ،تولید ات فناوری ، محصوالت صنعتی ، نو آوری و شکوفایی محصوالت دانش بنیان و در نتیجه رشد اقتصادی بیشتر خواهد بود. می توان گفت جوامع برای رسیدن به توسعه و پیشرفت نیازمند آموزش و پژوهش و نیروی انسانی کارآمد هستند. ً

1-با نام و یاد خدای مهربان، خودتان لطفا را برای خوانندگان عزیز نشریه دریا کنارمعرفی کنید؟

علم که سر چشمه جوشش باشد، بسته به میزان پژوهش باشد با سلام و عرض ادب خدمت شما عبدالرضا بندری هستم. هفته پژوهش را خدمت همه پژوهشگران عزیز تبریک عرض می کنم ، دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه دولتی شهید چمران اهواز به پایان رساندم و هم اکنون دانشجوی دوره دکترا در رشته ادبیات و زبان فارسی هستم.بعنوان مدرس و دبیر زبان و ادبیات فارسی در متوسطه نظری و مدرس کلاس های کنکور ادبیات بوشهر و فارس فعالیت داشته ام . چندین سال بعنوان سرگروه زبان و ادبیات فارسی شهرستان بندر دیلم و مدیر دبیرستان شهید باقرپور بوده ام و به مدت دو سال در پست های مشاوراجرایی مدیر کل آموزش و پرورش جناب آقای دکتر کرمی ، سرگروه تحقیق و پژوهش اداره کل ، رئیس کارگروه شاد آموزش و پروش ، رابط آموزش فضای مجازی با وزارت آموزش و پرورش ، معاونت پژوهش و برنامه ریزی منابع انسانی و امروز هم بعنوان رئیس کارگروه پژوهش و تحقیق در اداره کل آموزش و پرورش بوشهرخدمت می کنم. تحقیقات و نوشتار متفاوت در زمینه های مختلف داشتم در سال1370 شروع به نگارش مقاالت مختلفی در نقد کتب درسی کردم در الگوی تدریس برتر ، رتبه سوم کشوری کسب کردم و یک کتاب هم که اولین کتاب بنده بود در رابطه با نماز ، زکات و امر به معروف ،که ستاد اقامه نماز کشور آن را به چاپ رسانید تالیف نموده ام . بیش از چندین مقاله دارم که در حوزه های مقاالت پژوهشی و تحلیلی در نشریات و مجالت معتبر دانشگاهی چاپ شده و آخرین آن هم تعریف و محتوای کنایی توبه در قرآن کریم ومقایسه آن در متون عرفانی نگاشته شده است که در مجله واژه شناسی قرآن به چاپ رسید و ارائه مقاله ای در این کنفرانس بصورت حضوری انجام شد.

2-با توجه به برگزاری هفته پژوهش در استان بوشهر و انتخاب شایسته جنابعالی در بخش رتبه برتر کتاب استان، لطفا توضیحاتی در خصوص این اثر ارزشمند بفرمایید؟

دومین کتاب بنده است که در مرداد1400 به چاپ رسید ،کتاب برسریر بالغت فارسی که در علم بدیع است .در نقد ، شواهد و تعاریف پنج کتاب معتبر بالغت فارسی و عربی می باشد. برسریر بالغت فارسی یک کتاب بکر است که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سلمان فارسی بعنوان یکی از منابع آزمون بالغت از آن استفاده می شود . مقدمه ی زیبایی جناب آقای دکترمیثم حاجی پور از اساتید بالغت فارسی و عربی در مقدمه این کتاب در هفت صفحه نگاشته شده است ، کتاب صدو هفتاد صفحه است. این کتاب به نوبه خود کتابی است کم نظیر به این علت که دانشجویان دوره کارشناسی و دکترای ادبیات که نیازبه تسلط در حوزه بالغت دارند باید هم تاریخچه بالغت عربی و فارسی را بدانند هم کتب بالغت عربی و فارسی را بشناسند برسریربالغت کار این دوستان را آسان کرده و کتب : حدائق السحر رشید وطواط ، ترجمان البالغه محمدبن عمرو الرادویانی ، اسرار البالغه عبدالقاهر جرجانی ، تخلیص المفتاح خطیب قزوینی و المعجم فی معابیر اشعار العجم شمس قیس رازی آمده ،این ها را بررسی کردیم و شواهد و تعریف های هر بخش را کنار هم قرار دادیم ، تا دانشجو دیگر نیاز به رجوع آن کتاب ها نداشته باشد . در جاهایی که تعاریف و مثال ها باهم مطابقت نداشته و یا مغایر بودن به آنها اشاره کردیم و یک تعریف صحیح و جامع از آرایه های ادبی اراده شده، با مثال های دقیقی که در کتب گوناگون آمده . بصورت مثال یک تعریف با مثال های آن مقایسه شده اگر تعریف درست بوده و مثال ها اشتباه ، ما آمدیم این ها راگلچین کردیم ،درست کردیم که یک تعریف دقیق و مثال های دقیق ارئه شده و نقد تطبیقی هم بر مثال ها و تعاریف و شواهد انجام گرفته و بعد از آن هم به یک نتیجه بندی کامل رسیدیم . در بخش های مختلف کتاب بر حسب بالغت قرن پنجم کتاب برحسب فصل بندی تشابه ، تضاد و مجاورت تقسیم بندی شده که کار خوانندگان کتاب و دانشجویان عزیز را آسان کرده است. این کتاب چنانکه از اسم آن پیداست در بالغت هست و بیشتر شواهد بحث بدیع را در نظر گرفته و کتابی که نسخه دوم این کتاب است و مشغول ویراستاری آن هستم ، برسریر فصاحت است که کتاب برسریر فصاحت بررسی کتب مختلف در علم بیان و علم معانی است. یعنی دوجلد کتاب برسریرفصاحت و بر سریر بالغت تکمیل کننده علوم بالغی ادبیات فارسی و ادبیات عرب هست. به این دلیل این روش تحقیق در دانشگاه های ما مورد استقبال قرار گرفته که پیشینه پژوهشی به این روش ندارد. به زودی جلد دوم بر سریر فصاحت وارد عرصه چاپ می شود . شیوه کتاب سهل و ممتنع است سعی شده در بخش های عربی متن ها بصورت ساده و روان ترجمه شود که دانشجویان بتوانند خوب از ان استفاده کنند و بخاطر بسپارند .سر آغاز ، کتاب هم مباحث علوم بالغی و تاریخچه آن بخوبی ذکر شده است. بمدت دو سال کار تحقیقاتی بر روی کتاب برسریر بالغت انجام شده و بمدت شش ماه هم کار ویراستاری و صفحه آرایی ، طراحی روی جلد و مجوز های چاپ انجام شده که توسط انتشارات زمزمه های روشن به چاپ رسید. این کتاب بعنوان کتاب برتر مولفین پژوهنده استان بوشهر در آموزش و پرورش توسط کمیته پژوهش و تحقیقات انتخاب شده و برای بهترین کتاب معلم پژوهنده به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت ارسال شده که امیدواریم بتوانیم برای استان بوشهر کسب رتبه ای در حوزه ی معلم پژوهنده داشته باشیم.

3-هدفتان از پژوهش و نوشتن کتاب برسریر بالغت چه بوده است؟

هدف از نوشتن کتاب به در خواست سر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه سلمان فارسی این اتفاق افتاد چنانکه بنده تجربیات خوبی با نمره عالی 20 در حوزه بالغت درکارشناسی ارشد قبول شده بودم این کار مقایسه ای به من واگذار شد. با راهنمایی دو تن از استادان بزرگوار بنام دکتر میثم حاجی پور دانشیار رشته زبان و ادبیات فارسی و دکتر فرهاد براتی دانشیار رشته زبان و ادبیات عرب که در این راه مرا یاری نمودند.کمال تشکر را دارم.

4-در مورد نقش اثرات آموزش همراه با پژوهش در توسعه و پیشرفت استان بوشهر صحبت بفرمایید؟

پژوهش در همه ی زمینه ها زیر بنا توسعه است آنچه که موجب می شود توسعه در سطح استان در تمام سطح انجام گیرد .توسعه همه گیر است که بدون پژوهش انجام پذیر نسیت . توسعه بر، ریل پژوهش انجام می شود . پژوهشهای علمی و تحقیقاتی که می تواند در زمینه های مختلف راه گشا باشد و آنچه که امروز حلقه مفقود شده عرصه آموزش ، تعلیم و تربیت در مدارس ما هست ، بحث پژوهش و تفکر هست هرچند کتابی تحت عنوان پژوهش و تفکر در دور ه های متوسطه اول داریم اما به جدیت کار دنبال نمی شود و بعدها هم این روش در متوسطه دوم مباحث پژوهشی قطع می شود. معلمان پژوهنده و عالقمند بسیار است اما انقدر دلسردی و کم مهری دیده اند ،که دیگر دست به قلم نمی شوند.هزینه ها ی چاپ کتاب و عدم استقبال از کتاب ها باعث شده است که نویسندگان به چاپ مقاالت خود اکتفا کنند و دیگر بدنبال چاپ کتاب نباشند. اما کتاب چیز دیگری است. غذای روح است، طالی نابی است که وقت های ما را ، عمرو زندگی ما را به حیات طیبه بدل می کند، اما سرانه مطالعه درکشور و استان ما متاسفانه قابل بیان نیست و برحسب مشکالت فراوان یار مهربان راتنها گذاشتند . به اصطالح باید بگویم اگر امروز می خواهید چیزی را پنهان کنید در الی کتا ب ها باید پنهان کنید چون کسی الی کتاب ها را باز نمی کند که آن گنج پنهان شده شما را آنجا پیدا کند. عقب ماندگی تمام جوامع و مخصوصا بحث آموزش از این است که ما پژوهش را نادیده ً آن گرفتیم ، آن راسبک شماردیم و گاها را خفیف و ذلیل کردیم و پژوهشگر ما بعداز چاپ کتاب خود تازه باید دنبال این باشد تا پولی را که خرج کرده بدست بیارود .آنچه که امروز در پژوهش و تحقیق و تالیف کتب در استان ما بویژه و در جاهای دیگر کشور انجام می شود فقط عالقه مولفین است که دست به قلم می شوند و امروز هم متاسفانه ما کتاب ها ی تحلیلی، پژوهشی ، تحقیقی در زمینه های مختلف که راه گشا باشد بسیار کم داریم ،کتاب هایی را که من می بینم وارد بازارچاپ می شود در استان بوشهر نود و نه درصد در حیطه ی شعر معاصر هست ، این کار خوبی است صاحبان ذوق بسیاری ما در استان بوشهر داریم در حوزه ادبیات ، اما پژوهش و تحقیق علمی در زمینه های مختلف علوم انسانی و علوم تجربی و سایر رشته ها بسیار کم است و متاسفانه جامعه هم به آن نمی پردازد و صدا و سیما هم در هفته کتابخوانی به معرفی چندعدد کتاب می پردازد و تمام ،هیچ جشنواره استانی نمایشگاه کتاب کشوری ما در استان بوشهر نداریم واصال استان بوشهر کمتر به پژوهش و تحقیق علمی بها می دهد و به آن فکر می کند و شاید آن را فراموش کرده اند. هفته پژوهش در پیش است امیدوارم صدا وسیما و سایر دست اندر کاران به وظیفه خود عمل کند. 5-چه مواردی می تواند به ارتقاء و بهبود موضوع پژوهش و تحقیق در استان کمک کند؟ عوامل مختلفی می تواند به پژوهش در استان کمک کند توجه مسئوالن به حوزه پژوهش است . این بزرگان باید یک تیم و گروه پژوهشگر خالق، متفکر در همه ی عرصه ها داشته باشند تا کار انجام بگیرد ، چنانکه در انتصابات مدیران کمیته انتصابات هست باید کمیته ی پژوهشی فعالی در رفع مشکالت استان انجام وظیفه کند.

6 -چند سال است که مشغول به کارای پژوهشی، علمی و تالیف کتاب هستید؟

من از سال1370 اولین اثر تحقیقی پژوهشی را بر نقد دستور و زبان فارسی متوسطه اول نگاشتم که این مقاله بعنوان مقاله برتر پژوهشی و تحقیقی کشور انتخاب شد و در همایشی هم که به همین نام برگزار شد صحبت کردم . مقاالت زیادی در زمینه تحلیلی، پژوهشی نوشتم که در نشریات مختلف چاپ شده و در حوزه کتب درسی و آموزش و تعلیم و تربیت هم مقاالتی بسیاری دارم که در واحد تکنولوژی آموزشی چه در حوزه فلسفه و ادبیات موجود هست همکاران می توانند مطالعه کنند و برخی از مقاالت ما در حوزه های مختلف بیش ازدومیلیون بازدید کننده داشته است.

7 -چه توصیه ای برای سایر پژوهشگران هم استانی دارید؟

من کسی نیستم ، کوچک همه ی پژوهشگران و اساتید بزرگوار هستم . فرش من بوریای بیش نیست اما بیاییم دست پژوهشگران جوان را بگیریم به آنها محبت کنیم ، به آنها کمک کنیم نگذاریم این شمع تحقیق و پژوهش که در معرض باد قرار گرفته است خاموش شود. نگذاریم جوان ها دلسرد شوند راه و روش اقدام پژوهی و پژوهش گری را به آنها بیاموزیم . کسب تجربه بزرگان به این جوانان انتقال داده شود . کارگاه های پژوهشی در آموزش و پرورش، دانشگاه خلیج ، دانشگاه فرهنگیان تشکیل شود که پژوهشگران بتوانند در این راستا گام بردارند و مورد کم لطفی قرار نگیرند.

8 -با تشکر از قبول این مصاحبه لطفا کلام پایانی خود را بفرمایید؟

هر چقدر ما در کشورمان ، صاحبانی که امور اختیارات باتمام توانایی ها در اختیار آن ها است،به بحث پژوهش بپردازند برای آبادانی کشور و توسعه پایدار این سرزمین مفید است. بی توجهی به امر پژوهش باعث می شود که سرچشمه های علم و دانش و تعلیم و تربیت ازبین برود. و در راستای پژوهش و اقدام پژوهی در دانش آموزان مستلزم این است که توجه به تجهیزات معلمان ، به مهارت و اندیشیدن پژوهشگران رونق بگیرد ، هر چقدر ما شرایط را برای دانش آموزان عزیز در حوزه پژوهش بهتر فراهم کنیم این ها در آینده شهر وندانی پژوهشگر ، معلمین، نمایندگان ، وکیلان و استاندارانی می شوند که به پژوهش اهمیت می دهند. پژوهش و اقدام پژوهی در متن دانش آموزان از پایه اول با طرح سوال پژوهشگری انجام می شود ما در مدرسه هایمان نباید پژوهشگری ، طرح سوال ، رفع شبهات و همه ی سواالت را نادیده بگیریم . اندیشه ی پژوهشگری درمدارس آغاز می شود آن را باید تقویت کرد هیچ کشوری بدون تحقیقات به برتری دست پیدا نمی کند. تحقیق و پژوهش ریشه ی توسعه ی یک کشور است . اگر می خواهیم کشوری توسعه یافته در تمام ابعاد داشته باشیم باید تحقیق و پژوهش را گرامی بداریم. کسب اطالعات مطلوب با پژوهش محقق می شود. و تصمیم سازی ها یکی از رسالت های پژوهش است . پژوهش کوششی روشمند برای پاسخگویی به مسائلی است که ماباید بصورت علمی و با نوآوری و پیشرفت علم به آن ها پاسخ بدهیم بستن درب پژوهشگا ه ها ، پژوهشسرا ها و تحقیقات موجب می شود که ما نتوانیم به آن توسعه دلخواه خودمان برسیم در سند تحول بنیادین کشور ، آموزش و پرورش بستر ساز پژوهش جامعه است اگرما می خواهیم که این گام و این توسعه انجام شود باید به پژوهش اهمیت بدهیم. و در پایان با یک جمله از سقراط مصاحبه ی خود را به پایان می رسانم زندگی بدون تحقیق و پژوهش ارزش زیستن ندارد ، تکرار مکررات است . ما با پژوهش و تحقیق هست که افقی جدید و نو ، طرح و تفکری را بنیان می گذاریم تا در مسیر آن حرکت کنیم . و آیندگان خود را بهتر بسازیم . از تمام پژوهشگران استان وشما خبرنگار نشریه دریا کنار که وقت گذاشتید تا عرصه تعلیم و پژوهش و تحقیق را در این تنگنا های اقتصادی نمایان سازید سپاسگزارم . ازهمه ی دبیران ، دانش آموزان ، پژوهشگران که آثار خود را ارائه می کنند تادر جامعه تحول و توسعه پایدار نقش بندد سپاسگزارم .آموزش و پرورش سنگ زیر بنای توسعه است آن را دریابیم .

 

به کوشش:فاطمه نژادحسینی(روزنامه نگار)

شناسه خبر : 2868
تاریخ : 1401/5/27 06:57:10
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Oi3rLK
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #رتبه اول #کتاب برتر استان #عبدالرضا بندری #مصاحبه #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.