آخرین اخبار
رشته صنایع شیمیایی ازمهم‌ترین رشته‌های مادر،اساسی ومرتبط باصنعت نفت،گاز و پتروشیمی می‌باشد.
جایگاه و موقعیت جغرافیایی استان بوشهر از نظر اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین و ارزشمندترین مناطق جهان به لحاظ وجود منابع خدادادی و طبیعی ازجمله هممرز بودن با خلیج فارس، منابع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی به شمار میرود

در میان تمام این منابع و سرمایه های بزرگ در استان بوشهر، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به داشتن جوانان فعال در حوزه تحصیل و کار و در کنار آن وجود رشته های متعدد و مرتبط با این صنعت و تدریس اساتید باتجربه و کارآمد در دانشگاهها جایگاهی وسیع دارد و میتوان گفت سالهاست امکان تحصیل مرتبط با شغل برای جوانان در استان فراهم شده است. از مهمترین رشته های مادر، اساسی و مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی رشته صنایع شیمیایی میباشد. یکی از افرادی که سالهای زیادی را وقف آموزش و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان رشته صنایع شیمیایی استان بوشهر نموده است، خانم مهندس فریبا خیرخواه زاده میباشد. با افتخار مصاحبهای را که با ایشان داشته ام تقدیم مخاطبان عزیز نشریه دریاکنار مینمایم: ً

1-باسلام لطفا خودتان را معرفی کنید.

با نام و یاد خدا و با سلام و آرزوی سالمتی برای شما و خوانندگان محترمتان، فریبا خیرخواه زاده هستم. دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته شیمی فیزیک از دانشگاه خوارزمی. از سال 1372در دبیرستانهای بوشهر مشغول به کار شدم و همزمان با آغاز به کار آموزشکده فنی و حرفهای دختران بوشهر در سال 1375همکاری خود را با این مرکز شروع کردم و تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی این دانشگاه تدریس دروس مربوط به رشته شیمی را به عهده دارم و همزمان مدیر گروه آموزشی رشته صنایع شیمیایی و رشته شیمی مواد آرایشی و بهداشتی هستم.

۲ -لطفا مشخصات کلی رشته صنایع ً شیمیایی راتوضیح بدهید.

رشته صنایع شیمیایی شامل دروس عملی و تئوری است که ترکیبی از دروس رشته مهندسی شیمی و رشته شیمی هستند. در این رشته دانشجویان با اصول تئوری پایه، ابزارها، تجهیزات، اصول و روشهای کار در آزمایشگاهها و کارگاهها و استانداردهای رایج در شاخههای مختلف صنایع شیمیایی آشنا میشوند و برای فعالیت در حوزههای مختلف این صنایع مثل نفت گاز و پتروشیمی، رنگ، تصفیه آب و فاضالب، صنایع غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و همینطور برای تدریس دروس تخصصی این رشته در هنرستانها و مقاطع بالاتر(در صورت ادامه تحصیل )آماده میشوند.

۳-جایگاه ونقش دانش‌آموختگان رشته صنایع شیمیایی درصنایع مربوطبه این رشته راشرح دهید.

هدف مهم دانشگاه فنی و حرفهای تربیت نیروهای کارآمد و فنی است که بتوانند نقش تکنسینهای آچار به دست را ایفا کنند و بین کارگران فعال در خطوط تولید و مهندسین طراحی و کنترل فرآیندها ارتباط برقرار کنند. برای نیل به این هدف سرفصل دروس در دانشگاه فنی و حرفهای مطابق با نیازهای صنعت تدوینشده است و بیش از 50 درصد از ساعات آموزش به دروس آزمایشگاهی و کارگاهی اختصاص دارد و همچنین نیرو و هزینه زیادی صرف بهروزرسانی کارگاهها میشود. در رشته صنایع شیمیایی مثل سایر رشتههای این دانشگاه تالش میشود دانشآموختگان، آمادگی حداکثری برای ارائه خدمات در صنایع مربوطه را داشته باشند و بهعنوان نیروهای کارآزموده عامل مهمی در حفظ و نگهداری و توسعه و ارتقاء صنایع مربوط به رشته خود باشند.

۴ -آینده شغلی این رشته را چطور می‌بینید؟

رشته صنایع شیمیایی شامل طیف وسیعی از صنایع است. ازجمله شاخه های مهم این رشته مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی است که نقش اساسی در صنعت و اقتصاد کشور دارند و صادرات اصلی و پایه را در کشور تولید میکنند. دانشآموختگان رشته صنایع شیمیایی در این صنعت میتوانند در طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاه و کارگاه، همچنین به عنوان کارشناس فنی آزمایشگاه و کارشناس فنی کنترل آبوهوا فعالیت داشته باشند. همچنین متخصصین رشته صنایع شیمیایی میتوانند در صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع پلیمر، رنگ، کاغذسازی، کاشی سازی و مصالح ساختمانی، صنایع چرم و مواد دارویی بهعنوان تکنسین در خط تولید یا در آزمایشگاه کنترل کیفیت محصوالت مشغول به کار شوند. 5-باتشکروقدردانیازشمابخاطرقبول اینمصاحبه،منتظرشنیدنصحبت پایانی وارزشمندتان هستیم. در اینجا از فارغ التحصیالن هنرستان های فنی و دبیرستان ها دعوت میکنم با شرکت در آزمون ورودی رشته صنایع شیمیایی در دانشکده های فنی و حرفه ای خود را یک گام به انتخاب شغل مناسب و مؤثر در توسعه صنایع استان نزدیک کنند. این عزیزان با انتخاب این رشته و ادامه تحصیل در گرایش های مرتبط با آن و به ویژه فعالیت در قالب کارآفرینی و ایجاد کارگاه های کوچک با تمرکز بر منابع و محصولات بومی استان میتوانند حوزه های جدیدی از صنایع بومی را در استان بوشهر ایجاد کنند. در پایان برای همه جوانان سرزمینم آرزوی سالمتی و موفقیت دارم.

 

به کوشش : فاطمه نژاد حسینی(روزنامه نگار )

شناسه خبر : 2861
تاریخ : 1401/5/27 05:18:52
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/SpiHb1
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #رشته صنایع شیمیایی #خلیج فارس #مصاحبه #نشریه دریاکنار

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.