آخرین اخبار
روایت گذشته بوشهر در مستند «ناخدا»
مستند «ناخدا» به کارگردانی علی ارکیان شریفی تولید مرکز گسترش، درباره صیادی است که به شکل خود آموخته نقاشی می‌کشد.

علی ارکیان شریفی درباره مستند «ناخدا» که محصول مرکز گسترش است، گفت: من مشغول ساخت مستندی درباره داوود کوچکی بودم که هنرمند شناخته شده و خود آموخته‌ای در جهان بود. یکی از دوستانم به اسم مرتضی زاهدی روی هنرمندان خودآموخته و آثارشان کار می‌کرد که من از این طریق با آقای کوچکی آشنا شدم، اما در اواسط فیلم‌برداریِ ما به دلیل سرطان روده فوت شد. بعد از آن ما سراغ هنرمند خود آموخته دیگری رفتیم به نام ناخدا عبدالرسول غریبی که در بوشهر زندگی می‌کند. غریبی هم نقاش مطرحی در دنیا است و شغل اصلی‌اش صیادی بوده است.

او ادامه داد: غریبی در دنیا شاخته شده و در ایران نمایشگاه‌های بسیاری برگزار کرده است. یکی از کارهایی که او انجام داده، این است که گذشته بوشهر را در آثارش دوباره بازنمایی کرده است. یعنی معماری و فضای صیادیِ گذشته بوشهر را در نقاشی‌هایش زنده می‌کند. به این هنرمندان، هنرمندان خارج از گود می‌گویند، یعنی هنرمندانی که آکادمیک دوره ندیده‌اند و به شکل خود آموخته کار می‌کنند و در هنرهای تجسمی هم تعدادشان زیاد است. ناخدا عبدالرسول غریبی این ویژگی را دارد که مواردی را که از کودکی دیده است، در آثارش دیده می‌شود. مستند «ناخدا» که ۳۸ دقیقه است به آثار ناخدا عبدالرسول غریبی، شیوه کارش و صیادی و نقاشی‌هایش می‌پردازد.  

ارکیان شریفی توضیح داد: فیلم‌برداری مستند «ناخدا» در جفره ماهینیِ بوشهر انجام شده است. اساسا نگاه من چه در فیلم کوتاه و چه در فیلم مستند، به شکل جشنواره‌ای نیست. بیشتر معرفیِ این شخصیت برای من اهمیت دارد و وقتی که مخاطب در سالن می‌نشیند، من حرفم را از طریق ناخدا می‌زنم و ناخدا اینطور شناخته می‌شود و مخاطبان با او ارتباط برقرار می‌کنند. همه جشنواره‌ها بالا و پایین و جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. ناخدا غریبی در جشنواره‌های زیادی شرکت کرده است و همچنین دیگر هنرمندان خود آموخته و در دنیا جوایز زیادی دریافت کرده‌اند اما در ایران کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. جایزه یک بخش از قضایا است که به آدم انگیزه می‌دهد، اما برای من دیدن آثار و شناخته شدن ناخدا در این مستند، مهم‌تر بود. به دلیل اینکه سینمای مستند در شناخت افراد هنرمند خیلی می‌تواند موثر باشد. 

او ادامه داد: برای ساخت مستند «ناخدا» مرکز گسترش و کارکنانش خیلی پشتیبان ما بودند و خیلی کمک کردند تا این مستند ساخته شد و اگر حمایت‌هایشان نبود ساخت چنین مستندی خیلی سخت بود. همچنین معرفیِ هنرمندان خود آموخته که توسط سینمای مستند به مخاطبان داخل و خارج از کشور معرفی می‌شوند، خیلی اهمیت دارد و نهایتا مرکز گسترش با من همراهی کرد تا این مستند را بسازم. 

این کارگردان در پایان گفت: من از اولین دوره برگزاریِ جشنواره سینماحقیقت آن را دنبال کردم و مخاطب این جشنواره بوده‌ام. این جشنواره تنها جشنواره تخصصیِ سینما است و برای مستندسازان کمک کننده خواهد بود، چون آثار یکدیگر را می‌بینند و می‌تواند راه‌گشایی برای آینده سینمای مستند باشد. مخصوصا کارگاه‌های آموزشی که مرکز گسترش در دل جشنواره قرار می‌دهد و فیلم‌سازان ایرانی و خارجی را می‌آورد که از تجربیات‌شان صحبت می‌کنند و این تجربیات برای من هم خیلی کمک کننده بوده است. در واقع این تجربیات ایده می‌دهند و باعث می‌شوند که نوع نگاه تغییر کند. جشنواره سینماحقیقت، جشن بزرگ دیدار مستندسازان با یکدیگر است و به نظرم همه این‌ها خیلی خوب است و به سینمای مستند کمک می‌کند. همچنین سینمای مستند از یک فیلم بلند سینمایی می‌تواند تاثیرگذاریِ بیشتری روی مخاطب داشته باشد.

عوامل مستند «ناخدا» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: علی ارکیان شریفی، پژوهش: منصوره قیمی، تصویربردار: فرشید آذری، تدوینگر و مشاور کارگردان: بابک بهداد، صدابردار: ساسان زالی، دستیار کارگردان: حامد ارکیان شریفی و مدیر تولید: محمود حجتی. 

«ناخدا» متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است. 

هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۲۷ آذر تا ۲ دی ماه ۱۴۰۲ به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری میزان

 
شناسه خبر : 12627
تاریخ : 1402/9/7 10:13:36
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/7admPW
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #مستند #ناخدا #علی ارکیان شریفی #تولید #مرکز گسترش #صیادی

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.