گلچینی از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی بوده که در توسعه آگاهی عمومی ایفای نقش می نمایند
اخبار فوری
آخرین اخبار
شما هم می توانید به همراه دهیاری و شورای محلی، در طرح کاشت یک میلیارد درخت شرکت کنید
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در ارتباط با حامیانی که می توانند کمک رسان این طرح باشند اظهار داشت: طرحی به نام "طرح مردمی" را ارائه داده‌اند. در این طرح، از دهیاری‌ها خواسته‌ایم که در این طرح همراه ما باشند

عبدالحسین گرشاسبی در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: به منظور اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت و حفظ محیط زیست، پنج گام اجرایی باید انجام شود. در این راستا، در مدت چهار سال، تولید یک میلیارد درخت مقرر شده است. این پنج گام شامل شناسایی نیازهای کاشت، تهیه طرح و انتخاب گونه، برنامه اجرایی برای تولید نهال استاندارد، کاشت و نگهداری نهال‌ها، و نظارت و ارزیابی است.

در این نشست، ایشان به وضوح اعلام کردند که برای حمایت از محیط زیست، در استان بوشهر باید طبق اعلام و اصلاحیه‌ای که ارائه شده است، در مدت چهار سال، به طور متوسط سالانه 3 میلیون نهال تولید کنیم. این تعداد از نهال‌ها برای کاشت در مناطق مختلف استان بوشهر مورد نیاز است و برای این منظور باید برنامه‌های جدی برای تولید، کاشت و نگهداری این نهال‌ها اجرا شود. این اقدام نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، بلکه به بیشتر شدن سبزی و زیبایی در مناطق عمومی و افزایش کیفیت هوا نیز کمک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی در ارتباط با حامیانی که می توانند کمک رسان این طرح باشند اظهار داشت: طرحی به نام "طرح مردمی" را ارائه داده‌اند. در این طرح، از دهیاری‌ها خواسته‌ایم که در این طرح همراه ما باشند و منطقه وسیعی در اختیار اهالی روستا قرار دارد که می‌توانند از آن بهره ببرند. به علاوه، بانوان خانه‌دار می‌تواند در کنار خانه‌اش منطقه‌ای را برای کاشت نهال ایجاد کند. اداره کل گلدان نیز در اختیارشان قرار می‌دهد و بعد از آن، ما به عنوان یک فرصت اشتغالزایی، این گلدان ها را از آنها خریداری می‌کنیم. همچنین، برای تامین آب برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر استفاده می‌شود. این اقدامات نه‌تنها به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند، بلکه فرصت‌های شغلی را نیز ایجاد خواهند کرد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، در ادامه اراضی مناسب برای کاشت درخت را شرح دادند که به شرح زیر است:

- در بحث توسعه زراعت چوب و بادشکن مزارع، حدود 500 هزار اصله ساماندهی شده است.

- در طرح‌های جنگل کاری (بحث احیاء و توسعه جنگل)، حدود 300/1 هزار اصله در نظر گرفته شده است.

- در طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری و بیابان‌زدائی، 250 هزار اصله و در حاشیه راه‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی حدود 50 هزار اصله، بازسازی محدوده‌ی تخریب معادن حدود 50 هزار اصله، توسعه فضای سبز صنایع و کارخانجات اراضی که اداره کل منابع طبیعی به شهرک‌های صنعتی واگذار کرده است حدود 300 هزار اصله و در شهرداری با توجه به منطقه درخواستی 350 اصله در نظر گرفته شده است.

- همچنین، برای کاشت درخت در پادگان‌ها، مدارس و مناطقی که می‌تواند تحت اختیار نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، حدود 10 هزار اصله نهال و در محدوده تاسیسات نفت و گاز 100 هزار اصله نهال در نظر گرفته شده است. این اراضی مناسب برای کاشت درخت هستند.

 

همچنین وی به این نکته اشاره کرد که پویش‌های مردمی نیز به منظور کمک به این طرح، حدود 100 هزار اصله نهال در نظر گرفته شده است. این پویش ها با همکاری بین مردم و سازمان ها برای ایجاد آگاهی درباره حفاظت از محیط زیست و تشویق به کاشت درخت، برگزار خواهند شد. 

 

گرشاسبی افزود: در دو نهالستان بردخون و چاه کوتاه، در حوزه کاری تولید نهال حرا، حدود 900 هزار تا یک میلیون نهال تولید خواهیم کرد و در مناطق مشخص شده کاشت خواهیم کرد. این طرح، طرح مردمی است و با زیرکاری منابع طبیعی محدود نمی‌شود؛ تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز به صورت شخصی در این زمینه ورود کرده‌اند.

 

ایشان در پایان نشست از آخرین اطلاعات حوزه پیشرفت عملیات تولید نهال در شهرستان بوشهر، تا تاریخ 17/04/1402 اطلاع داد:

- در بخش نهالستان مرکزی، از مجموع 200 هزار اصله تعهدات، گلدان گیری انجام شده و مراحل کاشت نهال به اتمام رسیده است.

- نهالستان چاه کوتاه، سطح آن از 20 هزار متر مربع به 800 هزار متر مربع افزایش یافته است و وسعت سطحی که در اختیار قرار داده شده عملا تسطیح و شخم زده شده و به سطح زیر کاشت اضافه می‌شود. در این نهالستان، بیش از 872 هزار گلدان گیری شده و بالغ بر 225/1 هزار گونه گیاهی تولید می‌شود. انواع گونه‌های مثل کحور، کنار، اکالیپتوس و گز و سایر گونه‌هایی که با اقلیم استان سازگار هستند در بخش بوشهر نهالستان چاه کوتاه تولید می‌شوند. 

- در بخش دیر نهالستان بردخون، از مجموع 200/1 هزار اصله تعهدات، بیش از 700 هزار گلدان گیری شده و حدود 485 هزار تا نهال کاشته شده است.

- در شهرستان دشتی، 85 هزار نهال گلدان گیری شده و حدود 50 هزار تا کاشته شده است.

- در شهرستان کنگان، در نهالستان بنک، حدود 60 هزار گلدان گیری شده و 30 هزار نهال آن کاشته شده است.

- در شبانکاره، 25 هزار گلدان گیری شده و 10 هزار نهال آن کاشته شده است.

شناسه خبر : 9479
تاریخ : 1402/4/21 10:02:08
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/woZmlT
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #نهال #منابع طبیعی #طرح مردمی #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.