آخرین اخبار
مدرسه سعادت مظفری؛ تاریخ ساز آموزش نوین در بوشهر
تقریبا اواخر سال قبل بود که باشگاه خبرنگاران جوان مطلبی را تحت عنوان "کسی حال سعادت را نمی پرسد" منتشر کرد که به نکات قابل توجهی پرداخته بود و در پی انتشار این گزارش در تارنمای باشگاه خبرنگاران جوان، اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر جوابیه ای را به شرخ ذیل صادر کرد و مواردی از جمله اینکه: "مجموعه تاریخی سعادت در فضای قدیمی مدرسه ماندگار سعادت پس از بازسازی توسط اداره کل میراث فرهنگی از سال ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرد و این مجموعه هیات مدیره ای دارد که رئیس آن معاون استاندار می باشد، مدیر مدرسه و مدیر کل آموزش و پرورش نیز اعضای آن هستند و این مجموعه از طریق کمک های دولتی و غیر دولتی اداره می شود و بیشتر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و اهمیتش بیشتر از لحاظ میراث تاریخی و فرهنگی است و برنامه های فرهنگی که در آن اجرا می شود." بر خود لازم دانستم کلیاتی درخصوص این مجموعه ارائه کنم تا بیش از پیش متوجه حائزاهمیت بودن جایگاه شویم،

همانطور که اطلاع داریم مکتب خانه احمدیه اولین مدرسه قدیمی بوشهر بوده که توسط فردی به نام " شیخ احمد " افتتاح و در سال ۱۲۹۵ آغاز به کار کرد و اطلاعاتی درخصوص مدت دوام آن در دسترس نیست، فقط شواهدی مبنی بر ادامه فعالیت تا زمان تاسیس مدرسه سعادت مظفری موجود می باشد. 

اما سال ۱۳۱۷ ه.ق احمد خان دریابیگی حکمران بوشهر اقدام تحولی نوین در تربیت جوانان بوشهری نمود و به درخواست وی وزیر علوم وقت؛ " مرحوم آقا شیخ محمد حسین سعادت فرزند حجت الاسلام آقا شیخ محمدعلی مجتهد کازرونی که از علما و بزرگان منطقه سعدآباد بوشهر بود و در مدرسه افتتاحیه تهران به تدریس ادبیات اشتغال داشت، به سمت مدیری و معلمی مدرسه منصوب و طی حکمی ایشان را برای تاسیس مدرسه سعادت بوشهر اعزام کرد.

مدرسه سعادت از ابتدای تاسیس در ساختمانی وسط شهر که خانه مرحوم حاج محمدحسین صفر بود، استقرار یافت.
مردم بوشهر پس از این تحول جدید بیش از پیش علاقه مند به تحصیل فرزندانشان شدند و حاکم وقت، شاهزاده اسدالله میرزا را بعنوان معلم ریاضی، زبان انگلیسی و فرانسه با حقوق ماهیانه ۱۰۰ تومان که در آن روزگار مبلغی کلان بود، استخدام و بدین گونه کار خود را شروع کردند.
بعد از انفصال دریابیگی از حاکمیت بوشهر، حکمران جدید علاوه براینکه حمایت شایسته توجهی را از این مجموعه عظیم فرهنگی نداشت بلکه در اندیشه تعطیلی مدرسه برآمد.
از آنجایی که تجار بوشهر به پیشروی از حاکم جدید، حمایت خود را به مدرسه دریغ کردند، انحلال مدرسه کاملا جدی به نظر می رسید تا اینکه دو تن از کارکنان گمرک بوشهر بعد از بازدیدی که از مدرسه  داشتند و از نزدیک به مشکلات مالی مدرسه آگاه شدند، کمر همت بسته و جلسه ای با حضور تجار و اعیان بوشهر تشکیل داده و راهکارهای جدیدی برای تداوم فعالیت مدرسه ارائه نمودند.
به دنبال طرحی که کارکنان گمرکات بنادر در زمینه جمع آوری کمکهای مالی به مدرسه ارائه نمودند و تجار و اعیان بوشهر نیز استقبال کردند، بودجه مدرسه روز به روز افزایش یافت.
خلاصه مجموعه سعادت دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرد، از فرزندان خوانین دشتی و دشتستان تا چهره های ماندگار استانی در این مجموعه رشد کردند.
 پس از تحولات جنگ جهانی اول، مدرسه سعادت از عواید خزانه عمومی محروم شده و زیر نظر دولت قرار گرفت و از آن زمان تاکنون به حیات فرهنگی خود ادامه داده است. 

امید آن می رود که مسئولین استانی و کشوری جایگاه رفیع این مجموعه را بر همه امور ارجح دانسته و مدیریت عملکردی و پاس بانی از این مجموعه عظیم فرهنگی را در دستور کار قرار دهند.

 

آیدا عالی پور
(مسئول سایت نشریه دریاکنار)

شناسه خبر : 438
تاریخ : 1400/1/28 09:12:07
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/bgScSn
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.