آخرین اخبار
همایش ادبی و هنری بزرگداشت نظامی گنجوی در خورموج برگزار شد
همایش ادبی و هنری حکمت حکیم ویژه بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در خورموج برگزار شد

به گزارش دریاکنار و نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در همایش ادبی و هنری حکمت حکیم ویژه بزرگداشت نظامی گنجوی که در سفره خانه پاریو خورموج برگزار شد، گفت: نظامی از شاعران توانای شعر پارسی است که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعران پس از او پیداست.

وحید حیدری افزود: بزرگداشت این شاعر و حکیم گرانمایه فرصتی است که هرچه بیشتر و بهتر به ایرانیان و جهانیان معرفی شود.

وی ادامه داد: اشعار حکیم نظامی ویژگی های زیادی دارد و سرشار از نکته های زبانی و کلامی و معرفتی است.

دکتر علی حسن زاده نیز با بررسی ادبیات غنایی در شعر نظامی بیان داش: آثار ادبی از نظر محتوا به چهار دسته ادبیات حماسی، غنایی، تعلیمی و نمایشی تقسیم می شوند و ادبیات غنایی گونه ای از ادبیات است که با زبان لطیف به بیان احساسات و عواطف می پردازد.

نویسنده و محقق کردوانی اضافه کرد: ادبیات غنایی محدود به قالب خاصی نیست اما در قالب های غزل و مثنوی جلوه خاصی دارد و اوج رشد آن در سبک عراقی است.

وی تصریح کرد: ویژگی عمده اشعار نظامی روایتی بودن، طولانی و توصیف دقیق اشخاص و صحنه هاست.

وی ادامه داد: در اواخر قرن ششم داستان عاشقانه توسط نظامی به حد کمال می رسد و نظامی شاعری صاحب سبک است که شاعران پس از او از وی تقلید می کنند.

حسن زاده خاطر نشان کرد: اولین مقلد نظامی امیر خسرو دهلوی است و سپس خواجوی کرمانی، سلمان ساوجی و جامی در داستان سرایی از او تقلید می کنند و در دشتی نیز محمدخان، احمد خان و ملاحسن کبگانی در تقلید از نظامی منظومه های خسرو و شیرین را می سرایند.

 وی افزود: نظامی یکی از ارکان شعر فارسی و از پایه های اصلی این زبان است و توفیق او در ذکر جزئیات، قرائت تصاویر، تخیل قوی و دقت در توصیف است.

اصغر منصوری نسب نیز اظهار داشت: حکیم را در حکمت فارسی به کسی گویند که هم در عقل نظری و هم در عقل عملی صاحب بصیرت و دانایی است و نظامی با احاطه بر علوم گوناگون در عصر خود صاحب نظر بود.

محقق خورموجی اضافه کرد: نظامی آنچه گفته است از زبان او شنیدنی تر است و به خصوص در خسرو و شیرین سخن خود را حکمت و اسطرلاب می داند و در جایی دیگر حکمت رمز گشا عنوان می کند.

وی ادامه داد: علامه جعفری به نقل از برتراند راسل گفته است تنها کسی که توانسته است آن چه مانده و حاضر است را به ما نشان بدهد حکیم نظامی است.

 

منصوری نسب یادآور شد: کتاب خمسه نظامی بی شک عروس سخن است و عشق نامه ای است که از نهان خانه دل سخن به میان آورده است و قصه دُرپاش یعنی دُر پاشیدن است.

اجرای نظامی خوانی به سبک شروه توسط پولاد اسماعیلی و حسن صفری و موسیقی سنتی با نوازندگی سنتور سید پوریا موسوی و صدای سید عبدالمهدی هاشمی، مشاعره اشعار نظامی توسط امیرمحمد، محمد طاها و محمود زارعی و شعر خوانی احمد منصوری، دکتر غلامرضا حیاتی، بهار قربانی و حمید زارعی از دیگر برنامه های این همایش بود.

شناسه خبر : 6283
تاریخ : 1401/12/25 14:43:05
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/csninl
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 
برچسب ها #همایش #ادبی #هنری #نظامی گنجوی #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.