آخرین اخبار
پنجمین جلسه ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در سالن اجتماعات دادگستری کل استان بوشهر با حضور اعضای ستاد و کلیه کاندیدهای تایید شده انتخاباتی استان بوشهر برگزار گردید
مهدی مهرانگیز رییس کل دادگستری استان بوشهر در این نشست ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به اهمیت انتخابات اشاره کرد و گفت : در حال حاضر به برکت نظام جمهوری اسلامی افراد به صورت حضوری نسبت به انتخاب موکلین خود اقدام می نمایند در حالی که قبل از انقلاب یا انتخابات نبود یا اگر بود به صورت فرمایشی کسی معرفی می شد.

مهدی مهرانگیز در ادامه با اشاره به فرمایش امام خمینی رحمت الله علیه  گفت: امام فرمودند‌ در انتخابات حتماً شخص اصلح را انتخاب کنید و  مردم نظام را از خودشان بدانند. 

وی خاطرنشان کرد: دشمنان نظام اسلامی از گذشته تاکنون تمام تلاش خود را می‌کنند که مردم سالاری دینی را در ایران اسلامی ضعیف نشان دهند چرا که اقتدار حاکمیت نظام اسلامی با حضور حداکثری مردم در انتخابات تعیین می‌شود حضور پرشور مردم در همه عرصه‌ها نقشه‌های دشمنان انقلاب را نقش بر آب می‌کند حضور مردم پای صندوق‌های رای، ابتدا رای به نظام اسلامی است. 

وی در ادامه گفت :  رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی می فرماید : "آحاد ملت  برای تعیین سرنوشت خودشان در انتخابات شرکت کنند حتی افراد منتقد نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و به اشخاصی که دیدگاه مشابه خودشان دارند رای دهند .

مهدی مهرانگیز در ادامه با اشاره به اینکه انسان نباید با تخلف حق کسی را تضعیف کند و از زمانی که اشخاص برای نامزدی انتخابات ثبت نام می‌کنند تا زمانی که رای گیری برگزار می‌شود همه حق الناس است و الان که زمان رسمی تبلیغات آغاز نگردیده چنانچه کاندیدی تبلیغاتش را آغاز کند مصداق تضیع حق الناس است و نباید با کار خلاف جنبه مثبت به عمل خود داد.

رئیس ستاد پیشگیری به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان گفت : حسب قانون زمان رسمی تبلیغات ۸ روز قبل از روز رای گیری است و تبلیغات هم در فضای مجازی و هم فضای حقیقی رصد می‌شود و دادگستری هم حسب ماده ۲۰ قانون انتخابات شعب ویژه‌ای را برای جرائم انتخاباتی تعیین نموده است که سریعا به این جرایم رسیدگی خواهد کرد .

رئیس کل دادگستری استان بوشهراظهار داشت : بیشتر مجازات جرائم انتخاباتی مجازات درجه ۶ است و برای کارکنان دولت انفصال از ۶ ماه تا یک سال می‌باشد و در برخی موارد علاوه بر مجازات درجه ۶ یا درجه ۷ دو دوره محرومیت از کاندیداتوری انتخابات نیز در نظر گرفته شده است لذا از همه کاندیداهای محترم تقاضا داریم پایبند به موازین قانونی باشند ‌.

وی افزود: حتی اگر کسی رای هم بیاورد و به اصطلاح انتخاب شده باشد نیز تا زمانی که به مجلس حضور نیافته  قانون این اختیار را به هیات های اجرایی و نظارت می دهد که موارد را گزارش بدهد و حتی ممکن است انتخاب وی از اعتبار خارج شود و به مجلس راه پیدا نکند .

مهر انگیز به موضوع شفافیت مالی نامزدها در انتخابات تاکید کرد و گفت : هر نامزدی می بایست یک حساب خاصی را مشخص کند و براساس قانون شفافیت مالی مصوب 1398 تمامی عملیات مالی خود را از طریق همین حساب انجام دهد و اگر غیر از این باشد ایراد قانونی دارد . 

وی ادامه داد: در بحث تبلیغات از صدا و سیما تقاضا دارم فرصت مناسب و برابر را برای تبلیغات در اختیار همه کاندیدا قرار دهد .

مهدی مهرانگیز به قانون ممنوعیت تبلیغات کارکنان دولت در ساعات اداری اشاره کرد و افزود: هیچ شخصی اجازه ندارد از امکانات دولتی به نفع یا به ضرر کاندیدی استفاده نمایند .

در پایان سایر اعضا به نقطه نظرات حوزه خود در جهت پیشگیری از جرایم و انتخاباتی و تعدادی از کاندیدها سوالاتی  داشتند که  مطرح و توسط اعضای ستاد پیشگیری  پاسخ داده شد.

در ابتدای این جلسه  آرامی دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی جرائم و تخلفات انتخابات استان نیز به بررسی تصمیمات جلسه قبلی اشاره داشت که در جهت آموزش و استفاده از راهبرد ارشاد، تذکر و انذار مصوب گردیده است و در ادامه به  تبیین برخی از قوانین انتخابات در جهت تبلیغات زود هنگام پرداخت.

آرامی عنوان کرد : تاکنون قریب به 200 مصوبه در سطح ستادهای پیشگیری و رسیدگی جرایم انتخاباتی استان و کمیته های هماهنگی تبادل اطلاعات انتخاباتی و پیشگیری از جرایم انتخاباتی در فضای مجازی تصویب و برای اجرا ابلاغ گردیده است . و این جلسه در راستای تحقق راهبرد آگاهی بخشی حقوقی داوطلبان بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری تشکیل شده است .

از جمله مصوبات این نشست به شرح ذیل می باشد : 
1. در اجرای ماده 74 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کلیه نهادها و دستگاههای اجرایی مکلفند فهرست کامل امکاناتی که در تبلیغات عمومی قابل بهره برداری می باشد را سریعا در اختیار هیات بررسی تبلیغات قرار دهند.

2. . استانداری مراتب برخورد قانونی با مدیران دستگاه دولتی که به نفع کاندید خاص به ویژه نمایندگان فعلی فالیت انتخاباتی دارند را در دستور کار قرار دهد و گزارش آن را به دبیرخانه ستاد و دفتر نظارت شورای نگهبان ارسال نماید.

3. . شهرداریها نسبت به اطلاع رسانی عمومی در سطح شهرها فضای انتخاباتی را با نصب بنر و استفاده از ظرفیت پورتابل های  تصویری و غیره ایجاد نماید. و گزارش آن را به دبیرخانه اعلام ارسال کنند.

4. . فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در جهت عدالت تبلیغاتی نسبت به رعایت حقوق کاندید ها دقت لازم را داشته باشند.(استفاده از رسانه تصویری و صوتی، نشریات محلی،روزنامه ها و غیره..)

 
شناسه خبر : 13897
تاریخ : 1402/11/23 09:07:43
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Hbotm2
نویسنده خبر :
X

🔶سعاد نصاری
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 گوینده 
🔹 مدیر امور تدوین و صدا

🔹 مدیر امور اداری مالی تعاونی مسکن مهر (شماره 2 استان بوشهر)
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
برچسب ها #رییس کل دادگستری #مهدی مهرانگیز #جلسه #ستاد #پیشگیری از جرائم #تخلفات انتخاباتی #کاندیدهای تایید شده انتخاباتی #استان بوشهر #دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.