۱-قبرستان دوره جدید که با توجه به کمانه زنی ها انجام گرفته متعلق به اواخر دوران ساسانیان است

۲-یافته های دوره پارتی

۳-یافته های دوران همخامنشیان که از آن آثار جالب توجه به دست آمد همچون گاو کوچکی که بسیار شبیه گاو های سرستون های شناخته شده همخامنشی شوش بود.

۴-آثار عیلامیان

۵-یافته های دوران آغاز ادبیات نیز قابل تامل بودند مانند خانه ها و راه های سفالی آب

۶-یافته های دوره شوش میانی که در آن اثار و مجسمه های فراوان یافت شد

۷-لایه مربوط به زمان شوش قدیم

۸-لایه مربوط به دوره شوش آرکائیک یا باستانی
مدارک به دست آمده از ۱۱ فصل کاوش در این محوطه آشکار ساخته است که سوای یک یا دو مقطع کوتاه انقطاع فرهنگی چغامیش یکی از ریشه دار ترین محوطه های باستانی خاور نزدیک به شمار می آید و به عنوان یک مکان ریشه دار در بطن تحولات کلیدی پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران قرار داشته است. در نزدیکی چغامیش آثار ارزشمند دیگری نیز موجود می باشد نظیر آرامگاه یعقوب لیث صفاری و قلعه امیر بهمن.

مارس و مادام ژان دیولافوا در اثر تاریخی خود (ایران کلده و شوش) می نویسد: هنر معماری و کاوشگریهای زیبا و موزون و طاقها از ایران به سایر کشورها انتقال یافته است. میس کنتر که جزء هیات عملیات حفاری و باستان شناس بوده است درباره کاوشهای چغامیش تحت عنوان شهری در سپیده دم تاریخ در تهران یک سخنرانی ایراد نمود که خلاصه سخنانش در روزنامه های خبری صبح روز یکشنبه (۲۲/۷/۵۱) چاپ گردید.
این دوشیزه آمریکایی که شاید امروز در سن بیش از ۷۰ سالگی در شیکاگو دوران بازنشستگی را می گذراند می گوید: این تپه (چغامیش) گنجینه کاملی است. در این تپه این واقعیت نهفته است که از هفتمین هزاره پیش از عصر جدید تا شکوفایی کامل تمدن شوش فرهنگهایی در این منطقه بی وقفه جانشین یکدیگر بوده اند. از قاعده تا رأس این تپه ۱۵ لایه روی هم قرار گرفته است. بر خاک زرین آثاری از فرهنگ و تمدن و مدنیت در ۹ هزار سال پیش به چشم می خورد این انسانها چگونه می زیسته اند و درباره اینان نمی توان گفت عیلامی بوده اند مردم این شهر کوچک ۷ هزار سال قبل از میلاد از کشاورزی و دامپروری گذران می کردند.

منابع:
برادران، سمیه (۱۳۸۹). امکان سنجی و برنامه ریزیی گردشگری روستایی نمونه موردی دهستان چغامیش. پایان نامه ارشد . دانشکده علوم انسانی گروه جغرافیا . دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
بابازاده شریف، سامره (۱۳۹۸). بررسی و مطالعه نقوش حیوانی مهره ها و اثر مهره های آغاز نگارش چغامیش. پایان نامه ارشد . دانشکده علوم انسانی گروه باستان شناسی . دانش

پژوهش: حمیدرضا گرامی
تنظیم: دکتر رقیه خانمحمدزاده