آخرین اخبار
کتاب و معلمی می تواند موفق باشد که اندیشیدن را یاد دهد نه اندیشه ها را...
اینبار برای گپ و گفت دوستانه خدمت مولف کتاب های اموزشی ،سرکار خانم محبوبه جرام کارشناس دبیری زبان و ادبیات فارسی و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و آموزگار ابتدیی و دانشجوی دکترا ،ساکن اصفهان رسیدیم.

ممنون میشم یه بیوگرافی مختصر بهمون بدید؟

محبوبه جرام هستم کارشناس دبیری زبان و ادبیات فارسی و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و آموزگار ابتدایی .بنده حدود هفده سال هست که در پایه دوم به شغل انبیاء مشغولم.به دلیل علاقه زیادی که به کودکان داشتم وارد این حیطه شدم و البته جرقه ی این انتخاب معلمان محبوب بنده بودند که به حق باید گفت معلمان خدا و الگوی دانش آموزانن...دبیری داشتیم در دوره ی راهنمایی به نام خانم رضایی دبیر ریاضی بودند ایشان بنده را عاشق اخلاق و حرفه ی خود کردند. متاهل هستم و دارای دو فرزند پسر ..ابتدا دبیرستان مشغول بودم به محض بچه دار شدن به ابتدایی وارد شدم تا بهتر بتوانم فرزندانم را تربیت کنم و آموزش دهم. که خدا رو شکر موفق بوده ام البته به نظرم خودم که این موفقیت را مدیون همسر مهربان و فداکاری هستم که در تمام لحظه ها حامی بنده هستند.

 

خانم جرام عزیز، می خواهم این تعریف را به ما بدهید که واقعا(کتاب آموزشی) چیست؟

در دنیای آموزش، کتاب های درسی مدت هاست که مرکز یادگیری هستند. به عنوان بخشی یکپارچه از آموزش و برنامه درسی کل سیستم آموزشی را تشکیل می دهند. انتشار کتاب های درسی در افزایش آگاهی و آموزش افراد جامعه نقش بسزایی دارد به همین دلیل همیشه مورد استقبال قرار می گیرد. اما سوال اینجاست که کتاب کمک درسی چیست؟ شاید این روزها بازار کتاب های کمک آموزشی هم بسیار داغ شده باشد اما آیا استفاده از کتاب کمک درسی در کنار کتب درسی الزامی است؟ با یک تعریف کلی از کتاب های درسی شروع کنیم.کتاب های درسی به عنوان یک محصول نقش مهمی در سیستم آموزشی داشته و دارند. این کتاب ها مجموعه ای از مطالب آموزشی مربوط به یک رشته یا دوره خاص است. کتاب کمک درسی امروزه به عنوان مکملی برای مطالعه و درس خواندن در بین دانش آموزان رواج یافته است. استفاده از کتاب کمک درسی در کنار کتب درسی بسیار تاثیرگذار است. ولی در کل خاصیت کتاب های کمک درسی این است که نکات موجود در کتاب درسی را روان تر بیان می کنند. با مثال ها و تمرین های مختلف سعی می کنند که دانش آموز کامل بر موضوع تسلط یابد.

 

با توجه به شغل شریف تان آیا در مدارس زنگی به نام کتاب وکتاب خوانی داریم که در آن به دانش آموزان نحوه صحیح مطالعه آموزش داده شود؟

متاسفانه در برنامه درسی چنین زنگی اختصاص پیدا نکرده است اما سیستم توصیفی به طرف چنین موضوعی در حرکت است .بنده زنگی به اسم گزارش نویسی و کتاب خوانی و معرفی کتاب های خوب، خودم دارم که دانش آموزان با ذوق همیشه منتظر این زنگ مخصوصا معرفی کتاب خوب خودم هستند تا کتاب هایی که خوانده و در منزل دارند را بیاورند و به دوستانشان معرفی کنند و به آن ها امانت دهند برای خواندن .

 

عده ای معتقد هستند کتاب های آموزشی بیشتر از جنبه آموزش، نوعی کاسبی است، پاسخ شما به این عده چیست؟

در جواب این عده باید گفت ممکن است بعضی انگشت شمار به فکر مقوله پولسازی از این راه باشند اما واقعا اینگونه نیست و در کتاب های کمک آموزشی یا بهتر بگویم کتاب های آموزشی هدف کاسبی نیست اگر به تمام حیطه های دانش آموزان توجه داشته باشد می تواند به پیشرفت عقلی و اندیشیدن دانش آموزان کمک کند به شرط اینکه بیشتر در زمینه تعلیم و تربیت تمام ساحتی و مهارت محور باشد.

 

آیا کتاب های آموزشی فرصت است یا تهدید؟

قطعا کتاب های آموزشی اگر با رویه ی آموزش رسمی در یک مسیر و بر اساس ساحت های ششگانه تربیت و تعلیم باشد می تواند فرصت باشد نه تهدید. به شكلي كه ضمن جلوگيري از هدر رفت وقت، انرژي و توان آموزش گيرنده، آموزش دهنده نيز به سهولت و سرعت به اهداف تعريف شده قبلي خود برسد.

 

به نظر شما کتاب های آموزشی در این یکی _دو ساله مجازی شدن مدارس چقدر کمک کننده والدین بوده است؟

برخی کتاب های کمک آموزشی فقط در حد جواب سوالات و تست و آزمون است که نه تنها کمک به دانش آموز نکرد بلکه راه را هموار کرد تا والدین به سرعت پاسخ ها و جواب ها را در اختیار فرزندان خود بگذارند . بدیهی است پسا کرونا باید تمام تلاش را انجام داد که جایگاه اولیا و معلمان به خودشان برگردد.

 

با توجه به اینکه همه اقشار جامعه توان تهیه کتاب های کمک آموزشی برای محصلین خود را ندارند، آیا این نوعی تبعیض آموزشی نیست؟

این نکته حائز اهمیت هست که باید به صاحبان و مولفان کتب آموزشی رساند که با یک تصمیم جدی و برنامه ریزی این تبعیض آموزشی به وجود نیاید.

 

آیا دانش آموزان می توانند کتاب های آموزشی را از کتابخانه های مدارس و محل خود تهیه کنند؟

بله قطعا با کمک و یاری واحد های وابسته به مراکز آموزشی و آموزشگاه ها می توان این امکان را برای همه فراهم کرد.

 

با توجه به ضعف هایی که در نظام آموزشی ما وجود دارد، تهیه این نوع کتاب ها چقدر ضروری است؟

با توجه به منویات مقام معظم رهبری دربیانیه ی گام دوم سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده است که اگر هم ضعفی در نظام آموزشی وجود داشته باشد با کتاب های آموزشی که در مسیر آموزش رسمی کشور و بر اساس سند تحول بنیادین باشد ، برطرف خواهد شد.

 

ایا همه ی دانش آموزان نیاز به تهیه کتاب های کمک آموزشی دارند؟

همه ی دانش آموزان به کتاب های آموزشی نیاز دارن که در راستای آموزش رسمی و مهارت محور باشد تا سطح دانش تا درک و فهم آن ها از مسائل روز را بالا ببرد.

 

آیا نوع چهار گزینه ای این نو کتاب بهتر است یا نوع تشریحی؟

کتاب های آموزشی که بر اساس سیستم جدید آموزشی باشد و در راستای عملکرد دانش آموزان باشد بهترین گزینه است.یعنی دارای آزمون های عملکردی. سری کتاب های شوق با توجه به اینکه تمام سطوح را پوشش می دهد می تواند کتابی مناسب برای دانش آموزان با اولیای کم سواد هم باشد که دارای محتوای درسی با زبان ساده و تکالیف مهارت محور و آزمونک ها و آزمون های عملکردی بر اساس ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت است. بنابراین با توجه به روند رشد هوشی دانش آموزان امروزی و جایگاه توقعات اولیا ،کتاب های آموزشی بر این اساس باید تالیف شود.

 

آیا آموزگار ها هم از این کتاب ها برای آموزش در کلاس و طراحی آزمون ها بهره می برند؟

قطعا چنین کتاب هایی که در این راستا باشد هم می تواند مفید برای همکاران و هم اولیا و هم دانش آموزان باشد.

 

هرچه دل تنگت می خواهد بگو؟

در آخر باید گفت کتاب و معلمی می تواند در این حیطه( تالیف کتب کودکان و نوجوانان ) موفق باشد که اندیشیدن را یاد دهد نه اندیشه ها را با آرزوی سلامتی و شادی برای تمام معلمین و دانش آموزان سرزمینم به پشتوانه ایرانی سربلند.

شناسه خبر : 7147
تاریخ : 1402/1/28 12:06:26
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/M3Ih9B
نویسنده خبر :
X

🔶نرگس جودکی
🔹کارشناسی حقوق
 🔹نویسنده
🔹کسب مقام دوم فراخوان توتم و
داستان برگزیده فراخوان نامه گشوده و در حال چاپ در مجموعه مشترک 
🔹برگزیده دوره اول جشنواره مانا وفراخوان ذکر خیر 
🔹برگزیده پنج مرحله فراخوان مجله موفقیت وکسب مقام اول وچاپ هر پنج داستانک در مجله موفقیت
🔹کسب مقام در جشنواره یوسف
🔹کسب مقام اول داستان انقلابی استان البرز
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی ملک الموت
🔹کسب مقام دوم در جشنواره ملی تحریر خیال
🔹کسب مقام اول در جشنواره ملی ذهن زرین
🔹کسب مقام دوم در جشنواره دلنوشته ای به سردار استان البرز واستان مرکزی و رادیو جوان
🔹عضو انجمن ادبی وهیت مدیره عصر جدید هشتگرد
🔹عضو انجمن ادبی سیمرغ و انجمن ادبی البرز
🔹کسب مقام دوم روایت عاشورایی از نهاد کتابخانه ها
🔹کسب مقام در چند نقد داستان کوتاه ودو کتاب ستاره ها می میرند و شهید مسیحی

 
 
برچسب ها #دریاکنار #شغل انبیا #مولف #کمک اموزشی

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.