کدام استراتژی، کدام روش
سال ۱۴۰۲ از نیمه گذشته است و اکنون صاحبان کسب و کار در میانه ی سال با تمام قدرت جهت پیشبرد برنامه های خود جلو می روند تا بلکه تا پایان سال بتوانند اهداف و سیاست های خود را بصورت کامل به اجرا گذاشته باشند. در این میان مدیران و صاحبان کسب و کارهایی هم هستند که آینده نگر بوده و از اکنون به فکر سال بعدی خود هستند؛ آنان تمايل دارند با پيشبيني دقيق، در سال آينده، راحت تر فعالیت نمایند. حال باید دید مسیر حرکت یک کسب و کار موفق چگونه است و یا در حقیقت کدام استراتژی و یا کدام روش را برای کسب و کار خود برگزینند که منجر به موفقیت و عبور از بحران باشد.
برای پاسخ به این سوال و ارائه راهکاری جامع جهت عبور از بحران ابتدا بایستی شرکت ها و سازمان دیدگاه درستی از آنچه هستند و می خواهند به آن برسند داته باشند و سپس برای آن برنامه ریزی و امکانات لازم را فراهم نمایند. در این میان نقش مشاوران زبده را نیز نباید فراموش نمایند. حال با ابن توضیحات دورنمای کلی و شرح مختصری جهت برون رفت از از بحران های آتی ارائه می نماییم تا بسط ان در سایر امور بتوانید آینده فرایند حرکت درستی داشته باشید. شرایط حال حاضر کشور ما و همچنین بازار جهانی و بحران های پی در پی در آن اعم از قحطی، بیماری های همه گیر، بحران های سیاسی و اجتماعی مانند جنگ و تناقضات منطقه ای همه و همه شرایط فعالیت کسب و کارها و شرکت ها را تحت تاثیر خود قرار داده و فعلان اقتصادی لاجرم با این بحران ها دسته و پنجه نرم می کنند و کریزی از ان ندارند. پس بنابراین ابتدا باید این بحران ها و تاثیر آن بر کسب و کار خود را بشناسید تا بتوانید برای برون رفت از آن نسخه ای مناسب بپیچید. برای این منظور می توانید از تحقیقات و مشاوره های درست استفاده کنید و یا به آمار و اطلاعات سازمانهای رسمی نیم نگاهی بندازید تا وضعیت صنعت خود را متوجه و برای آن برنامه ریزی کنید.
آنچه براي فعال اقتصادی و صاحب و کسب و کار اهمیت دارد اطلاع از پیرامون، جامعه، اقتصاد جهانی و بحران هایی است که بوجود امده و یا ایجاد خواهد شد. شاید سئوال کنید بحرانی که ایجاد خواهد شد را چطور پیش بینی کنیم؟ در پاسخ باید عرض کنم اولا به عنوان یک کارشناس توصیه ی اکید من این است که حتما از مشاوران و تحلیل گران حرفه ای در این خصوص بهره بگیرید و دوما با کنا هم گذاشتتن پازل های خبری و اطلاعات و تحرکات دولت ها و جامعه به این مهم دست یابید. در ثانی با هم صنف های خود و فعالان بازار مشورت نمایید حتما گروه های هم اندیشی در این خصوص تشکیل و تشریک مساعی نمایید.
حال با این مقدمه برسیم ب اصل موضوع در شرایط کنونی و بحران های ایجاد شده و پیش رو “تحول” وازه ای اساسی بوده که می تواند در بحران های بزرگ راهکاری مفید برای شما باشد. این راباور داشته باشید که در زمان درست تغییر نکنید و منعطف نباشید رو به شکست هستید. افکار و عقاید گذشته را دور بریزید و در زمان حال فکر کنید و برای دوران پر ابهام آینده برنامه ریزی کنید.
این وظیفه ی مالک، صاحب و یا مدیر ارشد کسب و کار است که تدبیری درست بیاندیشد تا دچار بحران نشود و استراتژی را برگزیند که در صورت دچار بحران به سلامت از آن رهایی یابد.
حال ببینیم اساسيترين مسئوليت یک کارآفرین، مدیر، صاحب ویا مالک کسب و کار چيست؟
تحول آفرینی، آموزش محوری، برنامه ریزی با دیدگاه نوگرایانه و دوری از خرافات، افکار پوچ و روش های قدیمی و سنتی اساسيترين مسئوليت مديران بوده و لازمه رشد و بقاء در شرایط پرتلاطم امروز و جامعه جهانی می باشد. این را هم اضافه نمایم که اگر تغییر نکنید و استراتژی و روش نوگرایانه را برنگزینید به زودی رقبا از شما سبقت گرفته و دچار شکست خواهید شد.
جان كاتر، صاحبنظر بزرگ و اندیشمند برتر مديريت، بصورت روشن و آشکار با بیانی واضه بیان می نماید كه براي كامياب شدن در جهان پر آشوب كنوني، مديران بايد سازمان خود را متحول سازند.
برای ایجاد این تحویل جند روش به شما پیشنهاد می کنم: اول استفاده از مشاوران زبده، دوم ایجاد واحد تغییر و توسعه سوم تشکیل گروهای هم اندیشی و یا در حقیقت اتاق فکر
با این فرضییات و انجام درست مواردی که ذکر شد چند استراتژی و متعاقب آن چند روش برای شما در بحران های آتی و فعالیت در سالی که در آن هستیم و همچنین بصورت ویژه جهت سال آینده (۱۴۰۳) ارائه می نمایم که تشخیص کدام استراتژی و استفاده از کدام روش بعهده ی خودتان و تیمی که در پاراگراف قبلی عرض شد می باشد:
۱ – حفظ وضع موجود
۲ – ادغام سازمان یا شرکت
۳ – نو آوری و پیشرفت همه جانبه
این مطلب در یادداشت بعدی تکمیل و هر یک از استراتژی ها به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
دکتر رجبی- متخصص کوچینگ فردی و سازمانی
نظرات
0