آخرین اخبار
گَپ و گُفت با امیر تازه نفس دریاهای بوشهر " ناخدا یکم عرشه ستاد جعفر تذکر"
رهاسازی اراضی پایگاه دریایی به راحتی امکانپذیر نیست یکی ازاهدافی که فرماندهی محترم نیروی دریایی ارتش(نداجا) برای اینجانب تعیین کرده اند در بخش املاک و اراضی بوده که نیازمند یک کار پرتلاش و طاقت فرسا می باشد و بایستی هماهنگی با ادارات استان صورت پذیرد

یکی قابلیت های ویژه دریاکنار این است که همیشه عناصر مرتبط با دریا را از خود دانسته و به داشتن ارتباطات پایا با این عناصر افتخار می کند، این است که در این شماره از نشریه دریاکنار در بخش گَپ و گُفت با مسئولین به سراغ امیر تازه نفس دریاهای بوشهر رفتیم و افتخار هم نشینی با ایشان را داشتیم و اما شرح مصاحبه:

  1. شرح مختصری از خود و پیشینه ی فعالیتتان را بفرمایید. شروع فعالیت اینجانب ازسال 1374 در يگان‌هاي شناور ناو تيپ بوده و این فعالیت تا سال 1391 ادامه پیدا کرد، در میانه این بازه زمانی یعنی سال 1388 مسئولیت واحد شناور جنگی را عهده دار گشتم، سپس در مسئولیت بازرس منطقه ادامه کار دادم تا اینکه در سال 1391 عازم ستاد نیرو شده و اقدام به گذراندن دوره نفوذ و سپس کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی (فرماندهی و ستاد) نمودم و در فعالیتهای متعدد مشغول بودم تا اینکه توفیق خدمت به استان بوشهر نصیب اینجانب شد و از 11 خردادماه 1398 مسئولیت فرماندهی پایگاه دریایی بوشهر به اینجانب واگذار گردید.
  2. سابقه حضور و فعالیت خودتان را در استان بوشهر بیان کنید. عرض کردم خدمتتون، از سال 1374 تا 1388 در شناورها ی جنگی نیروی دریایی بوشهرخدمت کردم، سپس از ناوها پیاده شده و در ساحل  بازرسی منطقه بودم، این فعالیت تا سال 1391 ادامه پیدا کرد و اکنون نیز قریب سه ماه است که مسئولیت فرماندهی پایگاه دریایی بوشهر را عهده دار گشته ام.
  3. جناب تذکر تقریبا سه ماه از حضور حضرتعالی در جایگاه فرماندهی پایگاه دریایی بوشهر سپری می شود، اقدامات پیش روی شما در این منصب به چه نحو می باشد؟ روز اول شروع فعالیت که خدمت فرماندهی محترم نیروی دریایی ارتش(نداجا) رفتم، چند تدبیر ابلاغ کردند، که اینجانب نیز در راستای عمل به این تدابیر گام نهاده ام، اولین تدبیری که ایشان بر اهمیت آن تاکید داشتند، از آنجایی که پایگاه دریایی بوشهر رویکرد آموزشی دارد و از نظر عملیاتی به روزتر است شما به امر آموزش توجه کنید و ما نیز تمام تلاش خود را در راستای توسعه فرآیند آموزش معطوف کرده ایم. دومین تدبیری که ایشان بر آن صحه گذاشتند، در راستای رسیدگی به وضعیت پایگاه، اعم از معیشت کارکنان و خانوده های ایشان، ارتقای روحیه پرسنل در بالاترین حد ممکنه، وضعیت خود شهرک، وضعیت اماکن اداری و رسیدگی به امور فرهنگی بود. سومین تدبیر ایشان حراست و حفاظت از اراضی و املاک پایگاه است چون مال بیت المال است و ما بایستی در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم و تمامی تلاشم این است که در راستای کلیه تدابیری که فرماندهی محترم به من ابلاغ کردند گام برداری کنم اما ما در فرآیند پیش رو برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام داده ایم و از ابتدای حضور برنامه های کوتاه مدت را در دستور کار گذاشتیم که بازه ی زمانی جوابدهی آن یک الی دو ماه می باشد، نتایجی هم براورد کرده ایم که الحمدالله مثبت بوده و به اهدافمان رسیده ایم، اما اهداف میان مدت را نیز راه اندازی کرده و جوابدهی 6 ماه تا یک سال را به همراه دارد و از طرفی اهداف بلند مدتمان را نیز برای بازه زمانی سه ساله برنامه ریزی کرده و به کل فرماندهان ابلاغ کردیم، نقشه راه آماده شده، سیر مراحل نقشه راه در حال انجام گرفتن است که با رعایت سلسله مراتب در شرف اجرایی شدن است.
  4. نظر شما در مورد اتفاقات سیاسی اخیر منطقه (توقیف و آزادی نفتکش ایرانی«گریس۱»، که اخیرا نام خود را به «آدریان دریا۱» تغییر داده است) چیست؟ توقیف این نفتکش صرفا بواسطه تحت فشار قرار دادن ایران در راستای افزایش تحریم ها توسط انگلیس و به تحریک آمریکا صورت پذیرفت که الحمدالله این حیله نیز برملا شد و نفتکش ایرانی«گریس۱»، که اخیرا نام خود را به «آدریان دریا۱» تغییر داده است آزاد گشت.
  5. اجرایی شدن واگذاری بخشی از زمینهای پایگاه دریایی در چه مرحله ای می باشد؟ رهاسازی اراضی پایگاه دریایی به راحتی امکانپذیر نیست یکی ازاهدافی که فرماندهی محترم نیروی دریایی ارتش(نداجا) برای اینجانب تعیین کرده اند در بخش املاک و اراضی می باشد،  که نیازمند یک کار پرتلاش و طاقت فرسا می باشد و بایستی هماهنگی با ادارات استان صورت پذیرد یعنی باید اراضی مازاد را شناسایی و این اراضی را در سلسله مراتب متعدد ابلاغ کنیم و همزمان با مقامات محلی رایزنی داشته و طرح مدنظر را با طرح شهر همسان سازی کنیم که در چارچوب قوانین و مقررات باشد، این رایزنی ها در حال انجام است با ادارات و سازمانهای مرتبط با مسکن و شهرسازی نشست هایی داشتیم، که اراضی مازاد را اعلام کنند و سپس طی جلسلاتی با استاندار محترم و سایر مسئولین استانی، اراضی مازاد شناسایی و رها سازی صورت پذیرد.
  6. یکی از اقدامات ارزشمند حضرتعالی بهسازی محیط پایگاه دریایی بوشهر بوده است، میزان پیشرفت آن در چه مرحله ای می باشد؟ باتوجه به اینکه یکی از وظایف وحوله و اهداف اینجانب رسیدگی به وضعیت شهرک می باشد که در پروسه اهداف کوتاه مدت می باشد که در واقع بهسازی محیط سازمانی، زدودن کهنگی از سطح پادگان ها و ایجاد محیطی در شان پرسنل پایگاه از اهداف کوتاه مدت ما می باشد که ظرف 3ماه پیش بینی کردیم به  حدود  80درصد اهدافمان دست پیدا کرده ایم.
  7. نظر به اینکه بوشهر دارای ظرفیت های ویژه ای در بخش دریایی می باشد، چه اقداماتی در راستای تقویت بیش از پیش پایگاه دریایی بوشهر صورت گرفته و تا چه حد اثربخش بوده است؟ پایگاه دریایی و منطقه دوم دریایی قدمتی قریب 70سال در بخش دریا داشته است که ما در راستای تقویت بیش از پیش آن تصمیم به راه اندازی آموزشگاه غواصی و به همراه یک باشگاه(کلوب) در جزیره خارگ و بوشهر داریم که پرسنل، مقامات و مردمان استان بوشهر از آموزش های لازم در این مکان بهره مند گردند، در این فرآیند قرار بر این است از سراسر کشور و اصطلاحا فراگیر جذب گردد و پس از گذراندن دوره ای یک ماهه در آموزشهای پیشرفته غواصی توانمند گردد و این یک آورده ای والا برای استان بوشهر و یک افتخاری عظیم برای ما به همراه دارد که در گام برداری های بعدی پشتوانه ما می باشد.
  8. یکی از اولین اقدامات شایسته حضرتعالی در زمینه توسعه فعالیت های آموزشی انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه خلیج فارس بوده است، مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان (آموزش و پژوهش استانداری) که الحق و الانصاف در سالهای اخیر اقدامات شایان توجهی در راستای ساماندهی و راهبری آموزش و پژوهش توسعه ای استان و توسعه فعالیت های مراکز آموزشی صورت داده است. از نظر شما این نهاد تا چه حد می تواند در بهبود نظام توسعه ای استان و  فعالیت کارکنان تآثیرگذار باشد؟ از آنجایی که اینجانب به تازگی وارد استان بوشهر اندک آشنایی دارم، خوب مسئول و مدیریت آموزش وپژوهش استان مدیریت قوی است و ما این ارتباطات را از همان روز اول شروع کردیم برنامه ریزی هایی صورت گرفته که ان شالله یک تفاهم نامه ای منعقد گردد ودستور این مسئله را به مسئول آموزش و پژوهش پایگاه داده ایم که از ظرفیتها استفاده کنیم،ظرفیت های مهمی که نیروی دریایی دارد و می تواند در اختیار قرار دهد، استفاده از ظرفیتهای جوانان در طرح های پژوهشی، همچنین احراز امتیازاتی چون کسرخدمت که میتواند عامل انگیزشی خیلی خوبی باشد برای اینکه جوانان ما در راستای امور تحقیقاتی گام بردارند،و همچنین درزمینه ی جذب کارورز اقداماتی صورت پذیرفته است بعنوان مثال ما این تعامل رو در بیمارستان ها انجام داده ایم و این فرایند رو به گسترش هست.
  9. جایگاه بانوان از منظر فرماندهی پایگاه دریایی بوشهر چیست؟ یکی از ارکان اصلی ما بانوان هستند، پرسنل خودمان  اگر بخواهیم آرامش داشته باشند و به لحاظ روحی تقویت شوند باید به بانوانشان توجه کنیم، اولین اقدام در این راستا طی بازدید که از اموربانوان پایگاه (دفتر امور تربیت خانواده) و مرکز مشاوره خانه بهداشت با مسئولیت خانم خرم داشتیم اهمیت رسیدگی به امور بانوان را با ابلاغ یک سری فعالیتها و انجام برخی تغییرات در دستور کار قراردادیم

رفع مشکلات مقطعی، راه اندازی تورهای سیاحتی - زیارتی برای خانواده پرسنل، مدیریت امور قرآنی، حافظین قرآن ( که با شناسایی و مدیریت بخش عقیدتی-سیاسی ما درسطح نیروی دریایی کشور 15نفر مقام اول راکسب کردند)، راه اندازی سالن ورزشی - سالن بدنسازی مختص بانوان (که انشالله طی ده روز آینده افتتاح می گردد) و برنامه های آموزشی و فرهنگی متعدد که توسط عقیدتی سیاسی برنامه ریزی می گردد.

  1. مهم ترین پارامترهای قابل توجه استان بوشهر در راستای برترین شدن از نظر شما چه می باشد؟ استان بوشهر ظرفیت های مهم و والایی دارد، من جمله بخش صعنتی (بعنوان نمونه پارس جنوبی که زبانزد خاص وعام)، بخش کشاورزی (بعنوان نمونه خرما و رطب و سایر محصولات کشاورزی)، بخش شیلات (که بعنوان مثال بیرون از استان هم میگوی بوشهر را یکی از بهترین میگوی کشور می شناسند وهم ماهی آن)، در زمینه شیلات باید برنامه ریزی خاص صورت پذیرد و سایر ظرفیت های شایان توجه بوشهر می باشد که نیازمند برنامه ریزی منسجم و دلسوزانه می باشد.
  2. در مورد پروژه ای که با کمترین هزینه به بیشترین راندمان دست یافته اید توضیح دهید؟ ما بواقع از آنجایی که در بحث تخصیص اعتبارات در حد مطلوبی نمی باشیم، فرایند کاریمان بر این مبنا استوار کرده ایم و با هدایت و راهبردی پرسنل و استفاده از توانمندی ایشان و انگیزه دادن به آنان، با دیده شدن کارکنان، فعالیتهای مطلوبی با هزینه ای کم و راندمان بالا صورت دادیم. 
  3. نظر شما در مورد استفاده از ظرفیت های جوانان توانمند در پست های مدیریتی چیست؟ به نظر من خیلی خوبه، جوانان با انگیزه و باتجربه برای پستهای مدیریتی خیلی خوب است و خیلی قابلیت ها دارد، دارای توانمندی هایی است که هیچ چیزی جایگزینش نمی گردد، حتی نبود تجهیزات و کمبود اعتبارات را هم جبران می کند خیلی راحت با تفکری نو که به سیستم می دهد و ما به دنبال سِمَت دهی به فرماندهان جوان هستیم برای کسانی که دارای سنوات بالا بودند و3تا4 سال در یک سِمَت بوده اند ، نیاز هست چون شاهد بودیم و تا چنین اقداماتی صورت نپذیرد انگیزه ایجاد نگردد، ممکن است عده ای به علت سنوات بالا از تغییر جلوگیری کنند تا اینرسی سکون حفظ شود، درحالی که جامعه خیلی رشد کرده و برای همگام شدن با جامعه باید ازجوانان استفاده کرد و سازمان را بروز کرد.
  4. توصیه شما به جوانانی که قصد پیوستن به نیروی دریایی دارند، چیست؟ کسی که به فکرسلامت هست، سلامت کامل از نظرجسمی، روحی، مادی و معنوی به نیروی دریایی بپیوندد و با سلامت و از راه مشروعی زندگی را پیش ببرند. ما یک سری شرکت هایی داریم که از نظر مالی بسیار توانمند هستند و متخصصینی متعدد دارند که در حوزه های خلبانی، غواصی، پل و ناوبری فعالیت می کنند که همگی به لحاظ داشتن انگیزه و جدی بودن درکار، از لحاظ مادی نیز تامین گشتند، این یکی ازتوصیه های ارتش است که با سلامت اهدافمان را پیش ببریم.
  5. ساکنین پایگاه چه میزان می باشند و اقدامات شما در راستای ارتباط بهتر مردم استان بوشهر با پایگاه دریایی را بفرمایید. افراد ساکن در پایگاه قریب 2000 خانوار می باشند و در زمینه ارتباط بهتر یکی از عوامل تاثیرگذار، شرکت مسئولین و ساکنین پایگاه در مراسماتی که در سطح شهر برگزار می شود که ارتباط ناگسستنی برقرار می کند، ما از مردم بوشهر استقبال می کنیم البته درچارچوب قوانین ومقررات، شایان ذکر است اکثر قریب به اتفاق سربازان وظیفه در حال خدمت در پایگاه بومی بوده و همین خود مبین ارتباطات بیش از پیش است.
  6.  خاطره ای جالب از دوران خدمت خود بفرمایید. در دوران خدمت خاطره زیاد است، یک بار فرمانده ناوشکن شهید بایندر بودم و سمت بندرطاهری و پارس جنوبی مشغول گشت زنی بودیم،(درآن زمان تشنجات سیاسی در دریا به این اندازه نبود) در حوالی غروب برای بنده پیامی رسید که ناو آمریکایی شمال خلیج فارس سمت پورموسی تعدادی از لنج های ما رو تصاحب کرده و اجازه ی حرکت به آنها نمی دهد، ما شبانه به سمت شمال خلیج فارس حرکت کردیم، تقریبا اوایل صبح بود، رسیدیم به منطقه ای که ابلاغ شده بود، دیدیم که حقیقت دارد و تعداد 20 لنج صیادی و سفاری هستند نمی توانند حرکت کنند و ازطرفی یک ناوآمریکایی بود، شروع به صحبت کردند ومجددا ناو آمریکایی اجازه حرکت به لنج ها رو نداد البته وارد منطقه که شدیم فهمیدیم هیچ مکالمه ای با ناو آمریکایی نداشتند، ما به دو لنج اجازه ی حرکت دادیم وبه آنها گفتیم پرچم ایران را بالا بکشند و راه بیافتند، ناو آمریکایی گفت چرا حرکت می کنید، به افسرنگهبان گفتم جوابشو بده و بگو: این شناورهای ایران اند و این منطقه تحت مسئولیت ماست وشما اینجا اضافی هستید. افسر که این را گفتند ناو آمریکایی چیزی نگفت و حرکت کرد و برگشت، بدون هیچ مناقشه ودرگیری، حتی خطوط مواصلاتی راحفظ کردیم.
  7. سخن آخر و توصیه شما به گروه جوانان مفید باشیم نه مهم (هیئت تحریریه نشریه دریاکنار)؟ با انگیزه باشید، انگیزه خیلی مهمه، من شخصا همیشه به فرماندهانم توصیه میکنم که انگیزه تون را حفظ کنید، انگیزه بهترین معیار در وجود هر انسانی هست جهت نیل به اهداف.....
شناسه خبر : 56
تاریخ : 1399/7/23 14:52:04
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/Ow0Sbk
نویسنده خبر :
X

🔶سهیلا سلطانی
🔹 روزنامه نگار | مدرس
🔹 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی  دانشگاه هرمزگان
🔹 لیسانس اقتصاد دانشگاه خلیج فارس
🔹 سردبیر  دریاکنار
🔹 کاندیدای ششمین دوره شورای شهر بوشهر
🔹 عضو صندوق هنر وزارت ارشاد
🔹 عضو هیات موسس انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 
 

اخبار مرتبط

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.