عبور از محدودیتها
در گفت و گوی خود، معاون اقتصادی استانداری بوشهر بیان کرد: اولین پیشنهاد ایشان برای توسعه صادرات، ایجاد مراکز تجاری در همه کشورهای هدف است. او با اشاره به اهمیت مراکز توسعه تجارت، بر ضرورت داشتن نمایشگاهها و فروشگاههای دائمی محصولات ایرانی تاکید کرد و افزود: بخشهای حقوقی و مالی در این مراکز نیز وجود داشته باشند تا تجار ایرانی بتوانند محصولات خود را به راحتی عرضه کنند و با چالشهای مربوط به انتقال ارز و قراردادها و سایر مسائل مربوط به تجارت با طرفین خارجی مواجه نشوند.
شناسایی و معرفی بازارهای جهانی؛ دومین نکته مطرح شده توسط علی باستین بود وی تأکید کرد: رایزنان بازرگانی و اتاقهای مشترک بازرگانی باید فعالتر عمل کرده و ظرفیتهای بازارهای مختلف کشورها را شناسایی و به تجار ایرانی ارائه دهند. این اقدام میتواند به افزایش فعالیتهای صادراتی و تسهیل در دسترسی به بازارهای جهانی منجر شود.
تسهیل در انتقال ارز: سومین موضوعی که توسط ایشان بیان شد، اهمیت شناسایی و ارائه مسیرهای انتقال ارز حاصل از صادرات به بازرگانان بود که با تأمین مسیرهای آسان برای انتقال ارز، تجارت بهتر و راحتتر برقرار شود.
خرما، میگو و معادن؛ پتانسیلهای صادراتی و سرمایهگذاری
علی باستین در ادامه افزود: استان بوشهر، یکی از 6 استان خرماخیز کشور و مسئول و مجری میز خرمای کشور نیز هست. از رایزنان بازرگانی کشور درخواست کرد تا با معرفی انواع خرماهای کشور و تامین کنندگان در بازارهای مقصد، زمینهای برای ایجاد بازارهای جدید و یا توسعه بازارهای موجود فراهم کنند.
به گفته ایشان، محصولات دیگری مانند میگو و خرما نیز دارای مزیت صادراتی قابل توجهی هستند. به عنوان مثال، استان بوشهر بیش از 90 درصد از تولید میگوی پرورشی کشور را تأمین میکند که حدوداً 35 هزار تن است. همچنین، تقریباً 20 درصد از صادرات خرما در کشور نیز به این استان تعلق دارد که حدوداً 30 هزار تن است. با افزایش قابلیتهای صادراتی، امکان افزایش صادرات بیشتر از این نیز وجود دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر دارای 6 درصد ذخایر معدنی کشور را داراست و همچنین آفریقای جنوبی در حوزه سرمایهگذاری معدن فعال است، پیشنهاد داد تا سرمایهگذاران مجرب این کشور در احیاء و بهرهبرداری از معادن استان بوشهر همکاری کنند و بهبودی بخش معدنی استان را تسهیل کنند که کمک و همکاری شما میتواند به عنوان یک مسیر موفق برای توسعه صنعت معدن استان بوشهر باشد و به ارتقای بخش معدنی و اقتصادی منطقه کمک کند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر:
نمایشگاهها و جشنوارههای ملی استان بوشهر؛ فرصتی برای فعالیتهای فرهنگی و بازرگانی
ابوالقاسم محمدزاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر هدف برگزاری وبینار معرفی ظرفیتهای صادراتی و فرصتهای سرمایهگذاری استان دانست و اظهار داشت: با برگزاری وبینار معرفی ظرفیتهای صادراتی و فرصتهای سرمایهگذاری، امیدواریم که فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران بیشتر با ظرفیتهای استان بوشهر آشنا شده و به ایجاد رونق در صادرات و توسعه اقتصاد منطقه کمک کنند. این وبینار برای خرما و سایر محصولات کشاورزی که قابلیت صادرات دارند ارزش بسیاری دارد.
محمد زاده پیشنهادات خود را به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی ارائه داد. وی با اشاره به قابلیت صادرات محصولات کشاورزی از جمله خرما، به توسعه مسیر ترانزیتی جهانی از طریق پایانه صادراتی در شهرستان دشتستان اشاره کرد. وی اظهار داشت: با همکاری سازمان توسعه تجارت، میتوان بستر مناسبی را برای حمل و نقل محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی ایجاد کرد.
ایشان توضیح داد: در استانهای بوشهر، هرمزگان، خوزستان و فارس، سالانه 3 میلیون تن محصولات جالیزی خارج از فصل تولید میشود که با توسعه صادرات این محصولات، به میزان قابل توجهی در عرصهی صادرات کشور ورود به بین الملل را خواهیم داشت.
وی در ادامه افزود: در شمال استان بوشهر، در روستای شول شهرستان گناوه ، یک نوع فرش منحصر به فرد وجود دارد که تاکنون هیچ کشور دیگری قادر به تقلید آن نشده است. این فرش با رنگی گیاهی ساخته میشود و توانسته ثبت جهانی شود. فرش روستای شول گناوه، مصرف کنندگانی از لوکس ترین بازارها از ژاپن تا کشورهای حوزه اروپای غربی را به خود جذب کرده است.
ویژگیهای منحصر به فرد این فرش سبب شده تا بتواند بازارهای بینالمللی را به خود جلب کند. رنگ طبیعی و گیاهی این فرش، به عنوان یکی از عوامل مهم در تمایز آن، طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کند.
امیدواریم که با استفاده از پتانسیلهای فرهنگی و صنعتی منطقه، فرشهای منحصر به فرد روستای شول شهرستان گناوه بتوانند جایگاه بینالمللی قویتری را کسب کند.
ایشان تصریح کرد: به اطلاع علاقهمندان به نمایشگاهها و جشنوارههای ملی میرسانیم که سه رویداد مهم در برهههای زمانی مشخصی برگزار خواهند شد. که از تمام مخاطبان و رایزنان بازرگانی خواهانیم در این نمایشگاه ها حضور داشته باشند.
جزئیات هرکدام از این نمایشگاهها و جشنوارهها به شرح زیر است:
نمایشگاه و جشنواره ملی خرما؛ ازتاریخ 22 تا 25 آبان سال جاری؛ نمایشگاه و جشنواره ملی آبزیان: از تاریخ19 تا 22 دی ماه و نمایشگاه و جشنواره ملی تجارت و صنایع دریایی: از تاریخ 12 تا 15 دی ماه.
امیدواریم که این نمایشگاهها و جشنوارهها به فعالیتهای فرهنگی، بازرگانی و اقتصادی استان کمک شایانی نمایند و بازارهای ملی و بینالمللی را به خود جذب کنند.
نظرات
0