آخرین اخبار
نگاهی به حوزه کودک در دنیای مجری گری؛ گفت و گویی با رزیتا دغلاوی نژاد
گپ و گفت دوستانه با استاد رزیتا دغلاوی نژاد مجری صدا و سیما در حوزه کودکان

گفت و گوی صمیمانه با مجری کودک صدا و سیما سرکار خانم رزیتا دغلاوی نژاد 

 

 

در این گفت و گوی صمیمانه با حضور خانم رزیتا دغلاوی نژاد مجری کودک صدا و سیما به بررسی دنیای مجری گری حوزه کودک و نوجوان در ایران خواهیم پرداخت 

 

 

 

 ۱- خانم رزیتا دغلاوی نژاد مصاحبه را با این سوال شروع می کنیم ، باتوجه به اینکه شما مجری حوزه کودکان هستید برایمان بگویید که- دنیای کودکان چه دنیایی است؟

 

دنیای کودکی دوران بادبادکهای رنگی است .

دنیای کودکی دنیای پرواز پرندگان خوشبختی بر فراز آسمان نیلگون است. 

کودکی دنیای رنگ های شاد و روز های روشن است

کودکی پرواز در دشت خیال است

همچون قاصدکی رها و سبک بال در باد

دنیای کودکی دنیای هایدی ، بچه های کوه آلپ ، فوتبالیست ها ، آلیس در سرزمین عجایب ، ملکه برفی ، آب بابا نان داد ، لی لی حوضک و نوستالژی های قشنگ و خاطره انگیز است .

 

بسیاری از ما حداقل یک خاطره شیرین از دوران کودکی خود داریم

که دوست داریم آن را از دل خاطرات بیرون کشیده

حبابی از آن درست کنیم

و برای همیشه در آن زندگی کنیم …

 

یک بار بی دغدغه

بی اضطراب و شادمانه زیستم

و آن عالم بچگی بود

 

بعضی آدم ها خیلی زود بزرگ می شوند

بعضی آدم ها خیلی آهسته …

بعضی آدم ها هرگز کودکی نمی کنند

و بعضی آدم ها هیچ وقت بزرگ نمی شوند 

 

به کودکی ام که فکر می کنم تمام لحظاتش نمایش خاطرات شیرین است

کاش می شد دوباره به کودکی بر گشت و تمام آن صحنه ها و لحظه ها را از نو تجربه کرد

دوران کودکی …

همان چیزی است که

هیچ کس نمی تواند تنها در یک کلمه توصیفش کند

اما

می تواند تمام احساس آن را در کسری از ثانیه

و با تمام وجودش احساس کند

 

روزگاری بود که تمام جهان را

از دریچه ی چشم کودکی می دیدم

که شاد و رها بود و آن زمان بود که

همه چیز زیبا به نظر می رسید

 

اگر دوران کودکی ات را همه جا با خودت ببری

هرگز بزرگ تر نخواهی شد!

 

برای تجربه دوران کودکی شاد

هرگز دیر نیست!!!

 

دوران کودکی سرزمینی است که

هیچ کس در آن نمی میرد …

 

خاطرات دوران کودکی مانند خواب و رویاست

رویایی که اگر چه دور است اما حقیقت جدایی ناپذیر زندگی ماست

 

ای کاش بچه بودم که اگه دلمو میشکوندن با یه بوسه همه چی یادم می رفت

 

خدایا تمام خنده های‌ تلخ امروزم را می‌دهم

یکی از گریه های‌ شیرین کودکی ام را پس بده

 

کودک که بودم؛

گمان می کردم

سردتر از بستنی چیزی وجود ندارد

حال که فکر می کنم

میبینم سرد تر از بستنی،

قلب آدم هایی ست

که تا می فهمند دوست شان داریم

مارا ترک می کنند…!

 

 

 

۲ _ آیا کار با کودکان سخت است ؟

خیر . به هیج عنوان .

کار با کودکان تجربه یک حس زیبا و خوش نیت در کنار زیباترین آفرینش های خداوند در گذراندن بهترین ساعات محض خوشبختی طی سالیان عمر می‌باشد .

بودن در کنار این فرشتگان زیبای زمینی لیاقت میخواهد و هر کسی لایق بودن در کنار آن ها و خدمت رسانی بدان ها نیست.

و من بسیار خوشحال و خرسندم و خداوند را شاکرم که لایق بودن در کنار این فرشتگان زیبا و پاک و معصوم و بی آلایش زمینی هستم .

 

۳ _ استاد باتوجه به دنیای امروز که بیشتر بر مبنای فضای مجازی است حوزه تولید محتوای کودکان پیشرفتی داشته است؟ و آیا کودکان ما تشنه تولید محتوای ملی و صدا و سیما هستند یا بیشتر جذب محتوای فضای مجازی می شوند ؟

تقریبا می توانم بگویم نه تنها پیشرفتی حاصل نکرده است بلکه سیر نزولی را در مقتضی زمان نسبت به عرصه های پیشین بصورت تکرروار و مداوم نیز طی کرده است.

حقیقت در عین واقعیت این امر اشاره به این مطلب دارد که صحت و سقم محتوا و کیفیت برنامه های کودک در ایران شاید حتی به عملکرد چیزی حدود به صفر نیز در جهان رسیده باشد . همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره و عنوان کردم فاجعه درگیر کننده نسل امروز ما میل و اشتیاق کودک به دیدن کارتون ها و برنامه های غیر اخلاقی و نابهنجار ساخته شده توسط کشورهای غربی می باشد. 

این عامل دال بر این است و اشاره به این مطلب دارد که چنانچه این روند ادامه یابد و پیشگیری هایی در این باب و جوانب درگیر کننده بصورت جدی به وجود نیاید با کمال پوزش آینده خوب و سالم و با کیفیتی را برای کودکان عزیز ایران زمین پیش بینی نمیکنم .

یا جوانمردان باید برای آینده کودکان اسلامی ایران زمین آستین ها را مستحکم و جدی بالا بزنند و با عزمی راسخ در جهت شناسایی نیروهای کارآمد و بجا از نیروهای ناکارآمد و بیجا اقدام های اساسی به عمل بیاورند و تغییراتی اساسی در نهادها و سازمان های اصلی با ثبات و بی ثبات و حتی ذی ربط ارایه دهنده کلیه خدمات آموزشی و فرهنگی و هنری ، آموزنده و سرگرمی به کودک ایجاد کنند .

من نیاز مبرم به تحولی عظیم و شگرف در این عرصه را بینهایت احساس میکنم که در تلاشم با ایمان و توکل به خداوند بزرگ و مهربان و با توجه به حس مسئولیت پذیری وافر و عزم و اراده قوی و پولادین خویش اول از هر چیز مفردهای مسئولیت پذیر همچون خود را به جمع هایی کثیرمبدل سازم .

دوما همگام سازی و پیوستن مسئولین و کارشناسان خبره و کاربلد در حوزه علم کودک و کودک شناسی در وهله دوم گلم بعدی من در به ثمر رساندن نقطه عطف هدف تلقی شود .

گام سوم من آمیزش آراده و خواستن در عمل و همیاری و ایجاد حس همبستگی در عمل توسط خواهران و برادران کارشناسان و فرهیختگان اسلامی و مقید و استوار و کمالگرا در مسیر رسیدن به هدف و اوج کمال خواهد بود .

ترتیب و ترکیب این گام ها و گام های بعدی در صدد ایجاد مجموعه ساختاری و هدفمند کردن برنامه های سازمان یافته و اصولی و اخلاقی در راستای تربیت اسلامی کودک بر پایه تربیت سیره نبوی بی شک تمام این همبستگی ها و ترکیب های قوی در کنار هم میتواند محصول پر بار و خوش نیت و کاربردی را در مسیر خوشبختی و سعادتمندی و موفقیت قشر کودک جامعه رقم بزند .

هر چیزی شدنیست اگر چه امروز کودکان جامعه ما اصلا قابل قبول و تحسین برانگیز برای خیلی از ما فعالان آموزشی در راستای درست اندیشی و ساختار سازی و هدفمند کردن برنامه ها نبوده و نیست و بر عکس مورد تأسف جمع کثیری از فرهیختگان و دوستداران و مسئولیت پذیران و حامیان در قبال اینده کودکان ایران زمین نیز واقع است ولی اگر با تلنگری عظیم و با اراده ای پولادین به همراه عزت نفسی وافر و کمالگرا طلب و عقیده و باوری محکم و تزلزل نیافتنی با اتکا و ایمان به جمله خواستن توانستن است در عمل دست در دست یکدیگر دهیم و با اتحاد و اتفاق نظر و همبستگی های اسلامی و واقع نگر تحولی عظیم و علمی و ساختاری ایجاد کنیم در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشرفت و سعادتمندی و بهروز و تداوم مسیر در راه درست و علمی و تثبیت شده با کمترین میزان خطا در آزمون و خطا مواجه خواهیم بود و با یاری هم آینده کودکان را میتوانیم از برزخ های نگران کننده و خانمان سوز آینده با تدبیر و درست اندیشی حلاجی و کاوش هاش ذره بینی در جهت ترمیم سازی های بهتر و بهتر در عملکرد صحیح و بجا نجات دهیم .

 

 

 

۴_ خانم دغلاوی نژاد برایمان بگویید آیا فضای مجری گری بانوان ایرانی برای جذب مخاطب که رنج سنی کودک است دشوار تر است یا برای مجریان مَرد؟ 

 

قطعا برای مجریان مرد .

مردانگی ها و غرور مردانگی باعث می شوند که مردها نتوانند عملکرد بهتری در راستای فعالیت در حوزه مجری گری کودک به نسبت مجریان و بانوان کودک داشته باشند .

سیما و صدای گیرا و جذاب و مهربان یک مجری زن به نسبت دیدن یک شخصیت با ابهت به همراه چهره ای خشن با ته ریش مردانه آن هم با صدایی بم از زاویه نگاه کودکی لطیف همیشه موثر تر عمل کرده است .

البته وجود مجریان مرد به نسبت مجریان زن کودک بسیار اندک می باشند شخصیت مردانه کودک شدن نمیطلبد. مرد کودک فکر نمیکند. همیشه قدرت و بزرگی سن را در ذهن پرورانده است . یک مجری مرد زمانی خوب و محبوب است و عملکرد خیلی خوبی دارد که کودک درونی فعال و عشقی شگرف به کودک و شناخت دنیای اسرار آمیز کودکانه در این راستا داشته باشد .

 در بین همکارانم از بهترین مجریان مرد کودک میتوان به جناب آقای داریوش فرضیایی « عمو پورنگ » ، مجید قناد « عمو قناد » ، امیر محمد متقیان « امیر محمد » ، عمو مهربان ، عمو امید نام برد.

 

۵ _ استاد دغلاوی نژاد به عنوان استاد پیشکسوت در این عرصه برایمان بازگو کنید که چه شرایطی به بهبود فضا برای جذب بهتر مخاطب در حوزه کودک کمک می کند؟

 

شناخت کودک به همراه شناخت دنیای کودکانه. برای اینکه یک مجری کودک بتواند عملکرد صحیح و خوبی را در راستای کیفیت کار خود به همراه رضایتمندی حداکثری به اوج برساند این امر مستلزم زاویه دید روانشناسانه تحقیق و کندوکاو در راستای شناخت دنیای کودکانه ، شخصیت شناسی کودک ، شناخت علاقه مندی رده های سنی مختلف و مواردی از این قبیل می باشد .

 

 

۶_ خانم دغلاوی نژاد رزیتای یک توصیه برای مجریان تازه کار در حوزه کودک ؟

 

 

عاشق کودک و عاشق کارتان باشید .

خلوص نیت و خداشناسی و آموزش راه درست به کودک را در ادامه مسیرتان به عنوان هدف های والا ارزش گذاری کنید .دلسوزانه احساس مسؤلیت کنید درقبال تک به تک کودکان اینده و سرنوشت کودکان 

محتوای اخلاقی و آموزنده و مفید را در مبحث اجراهایی شاد آموزش دهید . اول معلم خوبی باشید و بعد به عنوان یک مجری کودک محبوب شوید .قشر کودک بسیار آسیب پذیر و لطیف است.

چنانچه نمیتوانید دنیای آن ها را درک کنید و با تک تک آن ها ارتباط موثر و درخور توجه برقرار کنید وارد این حرفه نشوید یک مجری کودک همچون یک آموزگار خوب و نیکو باید از سلامت روان کامل برخوردار باشد.

با تمام وجود عاشق کودک و دنیای کودکی باشد .صرفا برای پول کار نکند . انسانیت و اخلاق نیکو ایمان تقوا عمل صالح را توشه و پیشه راه خود قرار دهد.

 

 

کارتون هایی تخیلی از قبیل سوپرمن ، بتمن و... الگوی فرزندان ما نباید باشد . کودک ما در ایران حال حاضر ما فاقد داشتن برنامه های مفید و آموزنده همراه با آموزش خودشناسی و خداشناسی و ترویج عفاف و نجابت و موفقیت برای رسیدن به شخصیتی والا و هدفمند و ارزشمند در راستای کمالگرایی می باشند .

عمق فاجعه در برنامه های تلویزیونی دقیقا در همین مصداق معانی جملاتی که عنوان کردم خلاصه میشود آینده کودکان اسلامی و شیعه ایران که مظهر پاکی نجابت پاکدامنی و غیرت و غرور و جوانمردی هستند با برنامه هایی ناشایست ساخته کشورهای غربی دستخوش تغییرهایی در شخصیت کودک و آینده نگری فرضی و قیاسی کودک در میل به همانند سازی با شخصیت هایی غیر واقعی و خطر آفرین عمق فاجعه را برای کودکان عزیز و دلبندان ایران محک میزند .

خریداری سیدی های غیر اخلاقی و غیر مفید کمپانی هایی از قبیل والت دیزنی ، فاکس قرن بیستم و از این قبیل تبدیل به روزمرگی هایی برای سرگرم کردن کودکان مبدل شده است .

برنامه سازان کودک در ایران بخاطر دارا نبودن و نداشتن علم و هنر کافی دراین عرصه تا بحال نتوانسته اند موفق عمل کنند .

من نیاز مبرم جامعه و قشر کودک را بستر سازی تخصصی و کاملا ذره بینی در ساخت و ایجاد برنامه های کودک و نوجوان تلقی میکنم .

صدا و سیمای ما نیازمند تغییری بزرگ و عظیم در راستای جابجایی و تعویض نیروهای کارآمد با ناکارآمد می باشد کارشناسان زیادی برای بهبود بخشی به این وضع تقاضا می شود . جامعه ما نیاز به افرادی شاخص و فوق تخصصی همراه با تحصیلات عالیه در حوزه روانشناسی کودک و از این قبیل دارد . قشر کودک قشری کاملا آسیب پذیر است .شخصیت هر انسان از اوان کودکی و نوجوانی شکل میگیرد .

باید اگاهانه به سازماندهی و هدفمند کردن برنامه ها و ایجاد کردن فضایی در راستای قانون جذب اساسی اقدام ورزید .

 

 

 

۷ _ در پایان یک توصیه و یک پیشنهاد برای بهتر شدن شرایط سیما در حوزه کودکان ارائه کنید.

 

 

ایجاد یک تحول عظیم و شگرف در بررسی های بنیادین نیروها و عوامل خود گزینش های بیشتر چند منظوره ، تیم کارشناسانه جهت جدا کردن و کشف نیروهای کارآمد از ناکارآمد ، محک زدن علم کودک شناسی اضافه کردن معایناتی در باب صدور گواهی سلامت روان برای هر مجری و بانوی کودک ، استفاده از ایده پردازان قهار ، استفاده از نظریه پردازان و روانشناسان کار ورزیده در حوزه روانشناسی کودک ، تلاش برای ایجاد و ساخت برنامه های مفید و مهیج و آموزنده همراه با ایده های ناب و خلاقیت ، موزیکال کردن قسمت های بیشتر برنامه ، حذف تکرار در پخش مکرر برنامه‌های کودک و جایگزینی برنامه‌های جدید با ساختار تحولی مقتضی با سن کودک و...

و در اصل استفاده از بودجه خود سازمان که معلوم نیست صرف چه ایتم هایی میشود چون برای ساخت برنامه ها چون با علم و آگاهی که دارم اسپانسر و تهیه کننده از بیرون از سازمان هزینه ساخت برنامه‌ها را متقبل میشود . « البته ببخشید رک گفتم حقایق را همیشه باید گفت بدون ریا و تزویر چون ما الگوی کودکان مملکتیم اول صداقت عمل راستگویی و بازگو کردن حقیقت بدون هیچ ترس و واهمه ای ملاک هست . قرار است انسان با انسانیت جهان را شکوفا کند .

 

شناسه خبر : 5859
تاریخ : 1401/11/30 10:20:09
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/jx8CDU
نویسنده خبر :
X

🔶مهدی بیرانوند 
🔹متخلص به روژمان 
🔹نویسنده و روزنامه‌نگار لرستانی 
🔹بعنوان سرپرست نویسندگان و شاعران خانه ناشران ایران (حوزه مشق) و گروه کشف استعداد برتر ایران از سوی دکتر فردین احمدی انتخاب شد.

برچسب ها #رزیتا دغلاوی نژاد #مجری صدا و سیما #رادیو و تلوزیون #حوزه کودک و نوجوان #گفت و گو #فرهنگی #دریاکنار

نظرات

1
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
  • محمدحسین
    4 ماه قبل

    هزار ماشالله استاد رزیتا دغلاوی نژاد افتخار کشور و زیبای به تمام عیارند