آخرین اخبار
ایجاد بانک کشاورزی برای جلوگیری از ضرر و زیان های کشاورزی
همانطور که میدانیم ، عوامل تولید بخش کشاورزی شامل زمین ، آب ، بذر ، کود ، سم ، شرایط جوی ، ماشین الات و نیروی کار محدودند و در عین حال کشور به محصولات این بخش نیاز دارد . همچنین میدانیم که هر سال مقادیر زیادی از چند محصول کشاورزی ( گوجه فرنگی ، هندوانه ، پیاز و ……) به دلیل تولید و عرضه ی زیاد توسط کشاورزان از مزارع و کشتزارها یا بدلیل پایین بودن قیمت برداشت نمیشود و در زمینها رها میشوند و یا با وجود برداشت و فروش آن به قیمت پایین ، حتی هزینه های تولید را پوشش نمیدهد و باعث متضرر شدن کشاورز میشود و چه بسا باعث تغییر شغل و روی آوردن کشاورزان به مشاغل کاذب و مخرب برای جامعه شود.

از آنجا که میدانیم تقاضای هر محصول کشاورزی بر اساس الگوی مصرف کشور حدودا مشخص و معین است ، اما از آنجا که بازار هر محصول شامل تقاضا و عرضه ی آن است ، بنابراین با ثابت فرض کردن سطح تقاضای محصول کشاورزی ، این عرضه است که قیمت تعادلی را تعیین میکند . عرضه همان سطح تولید است و بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای هر محصول در طول زمان ، و اینکه عوامل تولید محدودند ، میتوان با عرضه ی بهینه تولید هر محصول کاری کرد که تا حد ممکن در هیچ محصولی نه کمبود ( که باعث افزایش قیمت و کاهش رفاه مصرف کننده میشود ) و نه مازاد ( که باعث کاهش رفاه و ضرر کشاورز و تولید کننده میشود ) داشته باشیم . 

برای این کار مبتوان بانک اطلاعات کشاورزی را پایه گذاری کرد . هدف از ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی این است که هر کشاورز با توجه به میزان سطح زیر کشت هر نوع محصولی که قصد تولید آنرا دارد ، با خبر باشد ، در واقع در این بانک ، هر کشاورز که محصولی را بخواهد تولید کند باید در این بانک اعلام نماید ، در این حالت تمامی کشاورزان که قصد تولید محصولی را دارند ، ابتدا به بانک مراجعه میکنند میبینند که چند کشاورز و چند هکتار ( قبل از اقدام وی ) زیر کشت آن محصول رفته است ، در این حالت اگر مقادیر زیادی از مزارع زیر کشت محصول x رفته باشد و این کشاورز هم بخواهد همین محصول را تولید کند ، هم خود و هم سایر تولید کنندگان با قیمت پایین در موقع برداشت مواجه خواهند شد حال آنکه در موقع تصمیم گیری اگر آن کشاورز بداند مثلا برای محصول y تعداد کمی این محصول را زیر کشت برده اند ، به نفعش است که بجای x ، کالای y را تولید نماید که موقع برداشت با قیمت پایین مواجه نشود . 

برای راه اندازی این بانک یا سایت ، باید مکانیزمی ایجاد کرد که هر کشاورز میزان سطح زیر کشت خود را اعلام نموده و از این سایت خدمات اطلاعات کشاورزی را بصورت رایگان یا با کمترین هزینه دریافت نماید . این راهکار میتواند به افزایش رفاه تولید کننده و مصرف کننده ختم گردد . 

به قلم:مهدی مؤید

( عضو هیأت علمی بخش اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر )

شناسه خبر : 1961
تاریخ : 1401/2/30 06:33:17
لینک خبر :  https://daryaaknar.ir/sl/WcnIN3
نویسنده خبر :
X

🔶 آیدا عالی پور
🔹 روزنامه نگار
🔹 دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر
🔹 کاردانی مشاوره
🔹 مسئول سایت دریاکنار
🔹 جوانترین خبرنگار عضو صندوق هنر وزارت ارشاد در کشور
🔹 عضو انجمن خبرنگاران و روزنامه نگاران استان بوشهر

 

برچسب ها #بانک کشاورزی #مهدی مؤید #ضرر وزیان #نشریه دریاکنار

نظرات

0
دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.